Janikovszky János, a Móra Kiadó tulajdonosa nem lepődött meg a Libri tulajdonosváltásán, viszont nem számít nagy piaci átrendeződésre. A Móra legalábbis bővül, új kiadót alapított, sőt vett is egyet. Interjú az augusztusi magazinban, ajánló itt.
Forbes: A Móra mintaboltban még nem látni az úgynevezett gyermekvédelmi törvény miatt befóliázott könyveket. Készülnek rá?
Janikovszky János: Meg kell tanulnunk újraolvasni a könyveinket, miközben próbájuk a gyerekeket rávenni, hogy újra olvassanak. Új szemüveggel nézzük át az összes kiadványunkat – az aktív címszám kétezer körül van –, ezt a szemüveget eddig nem hordtuk, de most kaptunk egyet.
Volt nálunk vendégségben két tizenéves a hétvégén, ők röhögve azt mondták: „Ez tök jó, innentől csak fóliázott könyvet fogunk venni!”
Szóval még az is lehet, hogy kontraproduktív lesz a törvény.
Vajon hogyan lehet ellenőrizni, hogy minden LMBTQ-témájú könyvet elzártak-e a kiskorúak elől így az üzletek?
Szarkasztikusan azt is gondolhatjuk, pozitív hatása is lehet a szigornak. A fogyasztóvédelemnek biztosan nincs ideje végigolvasni az évi tizennégyezer új könyvet, emiatt kénytelen lesz bejelentések alapján dolgozni.
És talán sokakban van annyi állampolgári elköteleződés, hogy elkezdenek olvasni, mert szeretnének részese lenni a feljelentésáradatnak.
Komolyra fordítva a szót, egyet tehet a kereskedő: a kiadókra hárítja a feladatot, hogy ők jelöljék meg a kifogásolható tartalmú könyveiket.
Számított rá, hogy a közpénzből felhizlalt Matthias Corvinus Collegium a kisebbségi után majd többségi részesedést szerez a Libriben?
Amikor 2020 őszén megjelent egy HVG szám IlLibri címlappal, azt én azonnal elraktam. Azóta is ott van a szobámban az a történelmi lapszám, az ágyamtól két méterre. A végkifejlet nem volt kérdés, csak a mikor. Azoknak a kisebb kiadóknak a tulajdonosait sajnálom igazán, amelyeknél a Libri nem többségi tulajdonos volt – most kapott egy idegen egy lakáskulcsot, és egyszer csak ott mosdik a fürdőszobájukban.
Rapid az augusztusi Forbesban!
Arról, hogy miért alapította meg a Móra a felnőtteknek szóló könyveket megjelentető Trend Kiadót, hogy mi újság Janikovszky János Zegna nevű luxus férfiruhaüzlete háza táján, illetve hogy milyen könyveket ad ki egyáltalán manapság a Móra, az augusztusi Forbes utolsó oldalán, a Rapid rovatban olvashatsz. Lapozz bele a magazinba!