A Koliken-kerékpárok története a rendszerváltáskor indult, a motorkerékpár-alkatrészek importjától fokozatosan jutottak el a saját gyártású biciklikig. A kiskunhalasi családi vállalkozás a generációváltás és a követhetetlen koronavírusos évek után most az elektromos bicikliket és az exportpiacokat veszi célba. Ajánló a februári Forbesból.
A Koliken az egyik legnagyobb hazai kerékpármárka, a Kiskunhalason felépült üzemükből évente átlagosan 30-40 ezer bicikli gurul ki. A családi cég története egészen 1991-ig nyúlik vissza. Az éledező kapitalizmusban Koligyer Zoltán és unokaöccse eleinte Babetta motorkerékpár-alkatrészeket hozott be Csehszlovákiából. A hangsúly fokozatosan terelődött át előbb a kerékpár-alkatrészek kereskedelmére, majd a teljesen felszerelt kerékpárok importjára. Az ezredfordulótól pedig már a Koliken is árult saját gyártású kerékpárokat, egyre nagyobb sikerrel.
A bringabizniszt néhány éve már a második generáció felügyeli Kiskunhalason: Koligyer Zoltán 2020 januárjában adta át a cégvezetést két gyermekének, valamint azok házastársainak. Az új ügyvezető a fia, Koligyer Bence lett, akinek rögtön egy nem várt problémával kellett megküzdenie. A koronavírus terjedése miatt bezártak a boltok, mindenki otthon maradt, a kerékpárok iránti kereslet pedig hirtelen beszakadt.
„Emlékszem, ahogy apa, a sógorom és én sétáltunk az üzem hátuljában. Tanácstalanul kérdeztük apát, hogy na, ilyenkor mi a teendő?”
– meséli Bence.
Fékezés után bringabumm
Nem ez volt a 2020-as év egyetlen fordulata. Márciusban lefeleződött a kereslet, április végén pedig már az látszódott, hogy mindenki biciklizni szeretne. Régebben a nyár eleji csúcsidőszakban naponta háromszáz kerékpárt adtak el, 2020-ban előfordult napi ezerkétszáz is. Ezt a volument a tulajdonosok szerint sem lehetett hosszútávon tartani, tavaly pedig már a kereslet is mérséklődött.
A márka eddig nem annyira jeleskedett az exportban, illetve a magasabb kategóriájú modellek gyártásában. Ez hamarosan megváltozhat, az új vezetés tervei szerint idén augusztus körül elindulhat az elektromos kerékpárok gyártása. Itt leginkább külpiaci értékesítésben gondolkoznak.
A teljes cikk a februári Forbes magazinban
A nyomtatott magazinban megjelent cikkből kiderül, hogy
- honnan kapta a nevét a márka,
- miért fontos Szlovákia a család életében,
- és mennyiben tekinthető összeszerelő üzemnek a kerékpárgyártás