Jóllehet Magyarország nem számít hajóépítő-nagyhatalomnak, sportos hajók terén mégis ott van az élvonalban. Közülük az egyik legelismertebb a két fiatal szakember által alapított etyeki-paloznaki Flaar. Az űrtechnológiát is felhasználó, áramvonalas karbonhajóik szépek, gyorsak, és tele vannak innovációkkal – nem véletlenül úsznak már német, svéd vagy épp olasz vizeken is. A legjobban persze a Balatonon érzik magukat, ahol több rekordot is tartanak.
„Hetedikben osztálykiránduláson álltunk a siófoki móló végén és néztem a ki- és behajózó vitorlásokat” – meséli Mezey Zoltán az általános iskolás évekre emlékezve. Mi pedig ültünk a tihanyi mólón és ugyanezt csináltuk. Az általános iskolás évek óta eltelt csaknem harminc év, a Tihanyi Hajós Egylet kikötőbakjaira több olyan hajót is kikötöttek, amit a cége épített.
Ehhez kellett az osztálykirándulás óta eltelt időben egy műanyagokról írt egyetemi doktori és egy ragasztástechnikai előadás is, ahol találkozott a szakma által zseniközelinek tartott Déry Attilával. És ha már így történt, barátságot kötöttek, és elkezdtek közös projekteken dolgozni.
Tizenöt éve, 2006-ban alapították meg a közös vállalkozásukat, ami a cégbírósági keresztségben a Flaar nevet kapta. A név a Flying And Architecture rövidítése, utalva a repülés és az építészet – náluk szinte genetikusan kódolt – kapcsolatára.
„Még két évvel ezelőtt is sokakat sokkoltunk azzal a kenesei hajós kiállításon, hogy ez egy magyar hajó. Hozzáteszem, a név is elég hollandos” – mondja Zoli. „Mint utóbb megtudtuk” – teszi hozzá Attila.
Az első nagy lehetőségüket Litkey Farkastól kapták meg, aki egy szabálymódosítás miatt a Lisa nevű hajójának átalakításába kezdett bele a fiatal, szinte ismeretlen építőkkel. Litkey ma már tizenháromszoros Kékszalag-győztes, de ekkoriban erős konkurenciát kapott, Soponyai Géza ekkor már építette az Avatar nevű hajóját. (Az ő történetét is megírtuk tavaly, a cikk itt olvasható el.)
A tervezés és a kivitelezés mindössze másfél hónapig tartott, és olyan jól sikerült, hogy Litkey később négy Kékszalagot nyert a Lisával. A névjegyüket letették, Attila így később olyan legendás hajók tervezésében vett részt, mint Fa Nándor hajója, a Spirit of Hungary.
Az időközben mérnökökkel és hajóépítő szakemberekkel bővült csapat tíz évvel ezelőtt saját hajó fejlesztésébe fogott. Első típusuk a nagyon szerethető és máig legnépszerűbb termékük, a Flaar 18-as volt. Ez egy kisméretű hajó, ami lényegében a Kalóz előnyeit viszi tovább: könnyen kezelhető, de annál sokkal stabilabb, biztonságosabb, és jobb anyagokból készült.
Gyenge szélben is jól el lehet vele boldogulni a kis ellenállás miatt, erősebb szélben pedig szinte versenyhajós tulajdonságokat idéz. De emellett az is népszerűvé tette, hogy – bár négyen is elférnek rajta – akár egy ember számára is kezelhető, könnyen szállítható, összeszerelhető és sólyázható, így nagyon mobil és olcsó fenntartani.
A hajó komoly rajongótábort szerzett magának az elmúlt években, Németországban például van olyan iskola, ahol ezzel oktatják a diákokat,
de van olyan külföldi tulajdonosa is, aki utánfutóra rögzítve keresztül-kasul szeli vele Európát, az Északi-tengertől a Garda-tóig. Egy Smarttal.
A nemzetközi szakmai sikerek mellé megérkeztek az üzleti sikerek is, a cég évről évre egyre stabilabb lábakon áll. A hajóépítő csapat történetét a magazin augusztusi számában írtuk meg, ahol többek között bemutattuk az általuk kifejlesztett hajótípusokat és a legfontosabb innovációkat is. Lapozz bele itt, és keresd az újságárusoknál!
Van további cikkünk is a témában, a szintén magyar Code Yachts történetét itt olvashatod el!