Ahol a szociális érzékenység és a fintech találkoznak, és a kerítés adja meg a kezdő löketet, ott Némethi Balázs vállalkozást épít. A Taqanu története.
Némethi Balázs akkor indított vállalkozást, amikor épülni kezdett Magyarország déli határán a kerítés. 2015 őszén. Akkor már pár éve Norvégiában élt, és ahogy most a Forbes-nak elmondta, folyton azt kellett magyaráznia a barátainak, hogy „nem vagyunk vikingek, otthon is vannak jó emberek”.
Külföldön új életet kezdő magyarként amúgy is foglalkoztatta a menekültek beilleszkedésének kérdése (ő maga persze nem menekült), de a kerítés és a menekültekről folytatott sok baráti beszélgetés megadta a végső lökést saját vállalkozása elindításához. Kicsiben, barátságos körülmények között, de maga is megtapasztalta, hogy mekkora probléma egy szimpla bankszámla megnyitása és egy bankkártya beszerzése, ha valaki új életet próbál kezdeni egy másik országban. Márpedig, ha nincs bankszámla- és kártya, akkor minden nehezebb, nehezebb lakást bérelni, rezsit fizetni, munkát vállalni, megtenni a megkapaszkodáshoz szükséges első lépéseket.
A menekültek viszont már a nulladik pontnál elbuknak. A legtöbbjüknek semmilyen papírjuk nincs (személyi, útlevél), a banki azonosításuk a mai gyakorlat szerint így szinte lehetetlen. Ez volt az alapdilemma, amit Némethi Balázs kimazsolázott a menekültkérdés nyilvánvalóan komplex problémahalmazából, és aminek megoldására céget alapított.
Megszületett a Taqanu, egy ma már berlini központtal működő fintech startup, amely lassan abba a fázisba ér, hogy bankkártyához – Taqanu-kártyához – segítheti a Németországban élő menekülteket. Hogy ezt hogyan érte el, hogy mit jelent a Taqanu szó, és miért az okostelefon a kérdés kulcsa, arról a márciusi Forbes-ban olvashattok.