Elkészült a holland Heesen Yachts 80 méteres szuperjachtja. A Cosmos névre hallgató hajó nemcsak a gyár eddigi legnagyobbja, hanem kivitelezésében és erejében is egészen rendkívüli.
„Ez különbözik más jachtoktól – mondja Mark Cavendish, a Heesen Yachts sales- és marketingvezetője, miután elkészült a hajótest és a felépítmény. – Ez a legnagyobb hajó, amit építettünk, egyben az egyik leggyorsabb jacht a világon. Egy ikon lesz a jachtok panteonjában, ebben biztos vagyok.”
A csillogó külső alatt négy motor két hajtóművet hajt meg, amelyek 19 ezer lóerőt generálnak és akár 30 csomós (55 kilométer/órás) sebességet is elérhetnek, amivel a Cosmos a leggyorsabb a maga osztályában.
Nevéhez hűen nemcsak egy újabb elegáns cirkáló, a design és a technológia tekintetében új szintet képvisel – állítja az amerikai Forbes szerzője.
„Különleges projekt, több okból is” – mondja James Russell, a hajó külsejét tervező neves brit stúdió, a Winch Design munkatársa. „Nemcsak a legnagyobb hajóról van szó, amit a Heesen valaha készített, hanem a részletekről, a szellemiségről, a sebességről és az alumínium használatáról. A képekről is látszik, hogy olyan, mint egy űrhajó. Nagyon menő.”
A Cosmos ügyesen egyensúlyoz a masszív sportosság és az időtlen, elegáns kinézet között, és természetesen alumíniumból készült, egy olyan anyagból, amelynek használatában a Heesen úttörőnek számít.
A funkciók sokfélesége és a minden részletre kiterjedő figyelem elképesztő. Az első ilyen részlet a 270 négyzetméteres helikopter-leszállópálya a fedélzeten. A felület teljesen sima, de szabadidős üzemmódban
a leszállópálya helyén egy gombnyomásra kanapék, dohányzóasztalok és egy kivetítő bújik elő a felszín alól.
A móka nem ér véget a fedélzeten. A hajón helyet kapott egy hétméteres, üvegfenekű medence, amelybe a deckről hull alá egy vízesés, valamint egy „beach club” körüljárható bárral. A hajó belsejében hat vendégszoba kapott helyet, köztük egy VIP-lakosztály, valamint különféle elegáns étkező-, társalgó- és szórakoztató terek, amelynek terveit a díjnyertes holland Sinot stúdió készítette.
Ha túl sok volt a koktél, és a vendég nem tud megbirkózni a kanyargó, rozsdamentes acél csigalépcsővel, akkor sincs gond, irány
a szintek között közlekedő üvegfalú lift.
Jóllehet a világot a járványügyi helyzet sújtotta, ellentétben a világ más hajógyáraival a hollandiai Heesenben – szigorú egészségügyi és biztonsági intézkedések közepette – nem állt le a termelés. „Hollandia egy nagyon szervezett ország, és amikor a krízis beütött, a hollandok nagyon gyorsan megelőző intézkedéseket hoztak – mondja Cavendish. – A legnagyobb félelmünk az ellátási lánccal kapcsolatban volt, mert az olyan dolgok, mint például a márvány, Olaszországból érkeztek.”
Jóllehet a Cosmos a Heesen eddigi legnagyobb hajója, mégsem biztos, hogy ez fémjelzi a vállalat jövőjét. A szakember szerint a fiatalok ízlése változik, és a jachttulajdonosok következő generációja számára nem feltétlenül a hajó mérete lesz döntő, és a zöldebb gondolat itt is helyet kap, a hibrid hajtásnak itt még lehet szerepe az üzemanyagfaló jachtok világában.
Cavendish szerint a következő generáció valamivel kalandvágyóbb is lehet. Ahelyett, hogy a hatalmas jachtok le-föl cikáznának a Földközi-tengeren, a jövőben például akár a Sarkvidék felé is vehetik az irányt. A felfedező típusú hajók pedig teljesen más irányt szabhatnak a hajóépítésnek, mivel arra kell tervezni őket, hogy hosszabb ideig tartózkodjanak a vizeken és több egészségügyi felszerelésre is szükség lesz.
A Cosmos szállítását 2022 áprilisára ígérik.