Egy gerillaakcióval indult, néhány hét múlva pedig már 15 ezer papírlepkére kapott megrendelést Németh Edina papírművész, az Edinas Paper tulajdonosa. Gyönyörű papírinstallációit ma már világszerte keresik: így jutnak el a budapesti műhelyből Kassára, Katarba, legutóbb pedig a világhírű Dior divatház európai kirakatainak jelentős részébe a londoni Harrodstól Münchenen át Hamburgig.
Németh Edina több száz, általa készített papírvirággal érkezett a budapesti Deák térre 2014. március elsején hajnalban, hogy gerillaakcióként feldíszítsen néhány fát.
A főváros egyik legforgalmasabb csomópontjában megfordulók itt és a szomszédos Erzsébet téren valószínűleg már hozzászoktak néhány furcsa dologhoz, de másnap nagyon sokan felkapták a fejüket Edina munkáira.
Az első megrendelésre nem kellett sokat várni: néhány hét múlva csörgött a telefon, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztiválra kellene elkészíteni 15 ezer papírlepkét.
Ezeket barátaival és családtagjaival, összesen húszan csinálták meg egy éjszaka alatt. „Ijesztő volt a léptéke, a 15 ezer ma is sok, de nekem ez volt a célom: azt akartam bemutatni, hogy ez erős és működik,
hittem benne, hogy mások is meglátják a papírinstallációkban a kommunikációs lehetőséget” – mondja Edina a berobbanásukról, és arról, hogy már a gerillaakcióval is határozott céljai voltak. A papírinstallációk, az adott projektnek és márkának megfelelően többféle gyártási eljárással készülnek – például lézervágással, stancolással (ez egy olyan nyomdatechnikai eljárás, ami a sütikiszúráshoz hasonlít: akkor használják, amikor egy formából kell sokat gyártani), plottervágással (ez hasonló a lézervágáshoz, csak nagyobb dolgok kivágásához használják, és a kés mozog, nem a lézer) – majd az összeállítás mindig kézzel történik. A folyamatban szintén sok időt vesz igénybe a helyszíni telepítéshez szükséges moduláris kialakítás, csomagolás, majd maga a helyszíni installálás.
Németh Edina belsőépítészként végzett Hollandiában, az amszterdami Gerrit Rietveld Akadémián, és már ott is sokat használta a papírt mint alapanyagot. 2009-ben hazatérve mégsem a „papírozás” volt az első állomás: Edina több mint öt évig dolgozott különböző marketingügynökségeknél.
2014-ben érezte, hogy szeretne visszafordulni a kézzel történő alkotás felé, és ekkor került ismét képbe a papír mint kifejezőeszköz.
A fővárosi tavaszi fesztivál mellett első nagy projektjeik közé tartozott 2015 februárjában az Operabál dekorációjának elkészítése Németh Attila virágkötő mesterrel. Utána organikusan jöttek a megrendelések, de Edina korábbi ügynökségi kapcsolatrendszerét felhasználva is bővítették ügyfélkörüket. A rendezvények világában akkoriban újdonságnak számított a papírinstalláció. „Mostanra ha a papír, vagy ha a fenntarthatóság merül fel mint szempont, akkor rögtön minket keresnek fel” – nemcsak rendezvényinstallációkat, hanem céges képeslapokat, meghívókat, exkluzív PR-ajándékot, fenntartható papírinstallációkat, kirakatokat is készítenek. Edina azt mondja, építészeti múltja és marketinges tapasztalatainak ötvözése az, ami igazán különlegessé teszi őket, hiszen fontos, hogy a márkaüzenetnek is vissza kell köszönnie az installációkban.
A Dior-kirakatok és a dubai motorizált papírliliomok
Edina egyetlen magyarként 2016 óta tagja a világ legjobb papírművészeit tömörítő, meghívásos alapon működő Paper Artist Collective nevű szervezetnek. Első külföldi munkája 2015 elején a Heimtextil nevű, frankfurti lakástextil szakvásárra készült, ahol egy 63 négyzetméteres virágfalat építettek fel egy magyar alvállalkozóval és egy holland tervezővel közösen. Tavaly csináltak óriási papírfákat a Vadászati Világkiállításra, illetve az októberben kezdődött dubaji világkiállítás magyar pavilonjába, ahová motorizált papírliliomokat terveztek és készítettek, de rendszeres ügyfelük az Egne nevű szlovákiai ékszermárka is, amelynek kassai üzletében szintén Edináék papírinstallációi díszítik a kirakatot.
Divat vonalon az olasz luxustáskagyártó Furla mellett a Diornak is készítettek papírdekorációt, méghozzá a világhírű francia divatház karácsonyi kirakataiba.
Tavaly nyáron jött a megkeresés a Diortól, majd a divatcég által meghatározott egységes design és koncepció alapján gyártották le a papírinstallációkat budapesti műhelyükben. Az Edinas Paper az európai Dior-kirakatok majdnem harmadába, összesen 15 városba készítette a dekorációt, így a designer alkalmi ruhák mellett az általuk készített papírnövények tündököltek a londoni Harrods, illetve például Frankfurt, München, Hamburg és Düsseldorf Dior boltjaiban – mindez karácsonykor, amikor egyébként is nagyobb figyelmet kapnak az üzletek kirakatai. Sajnos a covid miatt személyesen egyiket sem tudta megnézni, „de mindegyikről van fényképem”.
A szigorú megállapodás miatt a Diornak készített installációkról külön velünk sem oszthat meg képeket, csak az ő közösségi média oldalán nézhetjük meg a képeket. (Ezek itt találhatók). Egyébként most is több, titoktartási kötelezettség alá eső projekten dolgoznak,
ami miatt az interjút is telefonon és nem személyesen, a műhelyükben készítjük: a folyamatban lévő munkákról csak annyit árul el, hogy van közte egy egész világra kiterjedő kirakatinstalláció-gyártás, egy gálarendezvény, és egy reklámfilmhez is készítenek papír kellékeket.
Egy régi szövőgyárba költöznek
Edina azt mondja, hogy amikor 8 éve elindultak, a papírinstallációk még nagyon újnak számítottak a magyar piacon. Az elmúlt években került előtérbe, illetve
lassan elvárás a márkák esetében a fenntarthatóság, amihez tökéletes alapanyag a papír.
Nemzetközi megbízóiknál is azt látja, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra: „nemcsak azért csinálják papírból, hogy elmondhassák, hogy papír, hanem valóban elvárás, hogy az alapanyag-választáson túl egészen a hulladék kezelésig végiggondolják a folyamatot” – Edináék igazi papírszakértőként és moduláris koncepciókkal is segítik ezt, illetve sok elem az adott installáció lebontása után újrahasznosítható. A modularitás azt jelenti, hogy nem minden évszakban csinálnak újat, hanem van egy új fő installáció és azt egészítik ki különböző elemekkel az évszaknak megfelelően – ilyet például az Omorovicza Andrássy úti üzletébe, illetve szlovákiai partnerük, az Egne ékszerüzlet számára is készítettek.
A papírt belföldi nagykereskedőktől szerzik be, használnak szén-dioxid-semleges papír típusokat is, és figyelnek arra is, hogy gyártási folyamataik során minél kevesebb hulladék keletkezzen.
A papírdekorációkat a rendezvények után van, hogy megtartja az ügyfél, és például a székházában használja fotófalként. Ha ez nem lehetséges, akkor Edináék hozzák el és hasznosítják újra az erre alkalmas elemeket, vagy óvodáknak, iskoláknak ajándékozzák el, így biztosítva a második életet.
Az Edinas Paper jelenleg 3 fős állandó csapattal dolgozik, de projektalapú munkatársaik is vannak. Tavasszal költöznek át egy nagyobb, 10. kerületi óhegyi műhelybe, egy régi szövőgyárba. Nyolc év alatt folyamatosan növelni tudták bevételeiket, 2021-ben megháromszorozták éves szinten. Edina úgy látja, mostanra értek be korábbi referenciáik, kinyíltak a nemzetközi ajtók, több külföldi, például katari megrendelésük volt, ezeknek is köszönhető a tavalyi árbevétel-ugrás.
Borítókép fotó és fotók: Németh Edina