Már első évben félmillió darabot szórnának ki a különleges, dupla képernyős Telly TV-ből. Te bevállalnád, hogy az egyik kijelzőn lekapcsolhatatlan hirdetések futnak, cserébe viszont – úgymond – ingyen megkapod a készüléket?
A múltban számos bizarr tévés ötlettel találkozhattunk, amelyek különlegesnek tűntek, de végül nem lett belőlük semmi. Elég például a darabokból összerakható moduláris tévére, vagy a feltekerhető, széthajtogatható, sőt akár kinyújtható készülékekre gondolni.
Ezek a maguk idejében megszerezték a 15 perc hírnevet, de konkrét, boltokban kapható termék sosem lett belőlük.
Emiatt aztán kicsit szkeptikusan álltam a Telly TV-hez. Egy ideje már pletykáltak róla, mégpedig azt, hogy kialakításával és a mögötte álló koncepcióval forradalmasíthatja a televíziós iparágat. Az sem segített, hogy eddig mindössze egy olyan szintű, illusztrációnak szánt promóciós kép állt rendelkezésre, amelyet túlzás nélkül, akár én is rajzolhattam volna Paintben, bal kézzel, betegen.
De úgy tűnik, ezúttal sikerül legalább pár lépéssel továbbjutni. Ha minden igaz, akkor a modell már létezik, és hamarosan megkezdik a forgalmazását is.
Tv teljesen ingyen
A Telly TV-ben a nagy pláne, hogy a felhasználó ingyen kapja meg magát a készüléket, de ezért cserébe folyamatosan futnak rajta a reklámok. Ráadásul nem is egy kis csíkban, vagy oldalt, hanem egy külön képernyőn, amely a termék alsó részén helyezkedik el.
Ez értelemszerűen kilőhetetlen, szoftveresen megkerülhetetlen, nem lehet ellene különféle adblockerekkel védekezni, mint mondjuk a YouTube esetén.
A néző nem kapcsolhat el a reklámblokkról egy másik csatornára, mint a hagyományos lineáris televíziózásnál, hanem folyamatosan, megállás nélkül kapja az arcába a hirdetéseket.
Pont emiatt aztán arra számítanak a startup alapítói, hogy el tudják szipkázni azokat a cégeket, amelyek megelégelték, hogy az üzeneteik nem jutnak el a fogyasztókhoz.
A „vásárlást” követően a tervek szerint ki kell tölteni egy részletes kérdőívet is, illetve a televízió okosrendszere természetesen folyamatosan vizsgálja a tartalomfogyasztási szokásokat. Ennek köszönhetően személyre szabják a megjelenített reklámokat, ami szintén vonzó lehet a potenciális partnerek számára.
Tévének milyen?
A rendelkezésre álló infók alapján a Telly TV mint tévé, nos, nem lesz nagy szám.
Az 55 hüvelykes LED-LCD technológiára épülő 4K kijelző által produkált képminőség biztos elmarad a mai jobb QLED- vagy OLED-modellektől.
Ebből úgy tűnik, egy alsó-közép kategóriás terméket fognak kapni a felhasználók, amely valamilyen kínai OEM beszállítótól származik (Original Equipment Manufacturer – eredeti berendezésgyártó).
A készüléken egy Android alapú okosrendszer fut. Ennek szerves részét képezi Ilya Pozin másik gyermeke, a Pluto TV névre keresztelt, szintén ingyenes, reklámokból bevételt termelő streamingszolgáltatás. A másodlagos kijelző sokkal laposabb, extrém képarányú, és a modell része egy integrált kamera és mikrofon is, melyek segítségével a videóhívás és konferencia is viszonylag könnyen lebonyolítható
Sikerre ítélve?
Ilya Pozin, a Telly alapító-vezérigazgatója nem szerénykedik. A terméket egyenesen az iPhone-hoz hasonlítja, legalábbis szerinte ugyanolyan földrengésszerű változást hoz majd a tévés szektorban, mint amit az Apple készüléke okozott a mobilos iparágban. Sikerüket látva úgy véli, sok nagy szereplő lép majd az általuk megkezdett útra.
A terv sikerének titka a hirdetők meggyőzése lehet. Rengeteg olyan céget kell tudni behúzni, akik finanszírozni tudják az ingyenes tévékészülék koncepcióját. Csakhogy első blikkre ezer sebből vérzik az ötlet, számos tényezőn elbukhat az elképzelés. Íme pár közülük.
- A partnereknek a másodlagos képernyőre speciális hirdetéseket kell gyártaniuk, ezeket pedig sehol máshol nem használhatják fel. Sokkal egyszerűbb készíteni egy hagyományos szpotot, amivel aztán bombázhatják a videómegosztókat éppúgy, mint a hagyományos tévécsatornákat.
- A tévé maga nem jó, ez pedig a potenciális partnerek jó részét rögtön elriaszthatja. Sokan vannak, akik ódzkodnak attól, hogy terméküket, márkájukat a gagyival kössék össze a felhasználók.
- Ennél is rosszabb, hogy a másodlagos kijelző a kikapcsolhatatlan reklámokkal minden bizonnyal iszonyatosan zavaró, és a felhasználók az első perctől kezdve utálni fogják. Simán benne van, hogy azt hamar elfelejti a vevő, hogy ingyen kapta a készüléket. Helyette viszont azzal lesz elfoglalva, hogy mennyire idegesítő, amikor minden egyes pillanatban – legyen az sorsdöntő sportesemény vagy horrorfilm – ott villog a hirdetés, hazavágva az élményt. Nem látom magam előtt a hirdetők tömegét, akik egy olyan szolgáltatásért fizetnének, ami bizony könnyen felbosszanthatja a célcsoportot.
- Mint azt már jól megtanultuk a közösségi média korában: az, hogy valami ingyenes, sosem azt jelenti, hogy tényleg ingyenes és hogy ne fizetnénk meg érte valamilyen árat. Ez az ár jelen esetben is a felhasználói adatainkban rejlik.
- Végül, de nem utolsósorban, az is biztos megfordul mindenki fejében, hogy mi van ha ezt a másodlagos képernyőt egyszerűen eltakarják a felhasználók. Például elétolnak egy dobozt, vagy rögzítenek rá egy fekete leplet. Akkor aztán sokat nem ér a hirdetés.
Egy szó, mint száz, szerintem a Telly TV-ből nemhogy nem lesz iPhone-szintű bomba, de igen hamar földbe áll majd.