Ázsia, battle royale, 99%, vér: jelenleg ez a receptje annak, ha valaki meg akarja csinálni a valaha volt legerősebben nyitó Netflix-sorozatot. Váratlan diadalnak tűnik a Nyerd meg az életed sikere, mégsem az. Mondhatni minden út ide vezetett.
Semmi meglepő nincs a Nyerd meg az életed (Squid Game) című dél-koreai Netflix-sorozat sikerében:
a streamingszolgáltató a héten jelentette be, hogy 28 nap alatt 111 millió előfizető indította el a sorozatot (szűk két éve tudni, hogy ebbe a mutatóba a minimum kétperces nézési időt is beleveszik), ezzel pedig a valaha volt legerősebb premiernyitányt nyújtotta a platformon.
Annak, aki nem ismerné az alapfelállást: a Nyerd meg az életed szereplői adósságba keveredett nincstelenek, kitaszítottak. Őnekik nyújt lehetőséget egy titokzatos játék színes, de groteszk díszletekkel, név és arc nélküli, maszkos-zubbonyos katonákkal. Itt kellene mindössze hat pofonegyszerű, hagyományos dél-koreai gyerekjátékot megnyernie a résztvevőknek (innen az eredeti cím, a Squid Game, a „kalmárjáték” is egy ilyen), hogy adósságuk sokszorosát vihessék haza.
Kiszállni nem lehet, csak többségi döntéssel, aki pedig veszít, kiesik – pontosabban, mint az első fordulóban kiderül, meghal.
Mely más netflixes sikereket múlta fölül?
A streamingszolgáltató két belsős adatot szokott mostanában közölni premierjeiről:
a 28 nap alatti előfizetői nézők számát (pontosabban a háztartásokét, hiszen egy fiókról egyszerre többen is nézhetnek egy adott címet), valamint a 28 nap alatti összórányi nézettséget.
A korábbi bejelentésekkel együtt e pillanatban ez a két lista így fest (a Nyerd meg az életed nézett óráinak száma még nem ismert):
Előfizetői nézettség a premier utáni első 28 napban:
- Nyerd meg az életed – 1. évad (Squid Game): 111 millió előfizető
- A Bridgerton család – 1. évad (Bridgerton): 82 millió előfizető
- Lupin – 1. felvonás (Lupin): 76 millió előfizető
- Vaják – 1. évad (The Witcher): 76 millió előfizető
- Vágyak/Valóság – 1. évad (Sex/Life): 67 millió előfizető
- Stranger Things – 3. évad (Stranger Things): 67 millió előfizető
- A nagy pénzrablás – 4. felvonás (La Casa de Papel): 65 millió előfizető
- Tigrisvilág – 1. évad (Tiger King): 64 millió előfizető
- A vezércsel (The Queen’s Gambit): 62 millió előfizető
- Sweet Tooth – Az agancsos fiú: 1. évad (Sweet Tooth): 60 millió előfizető
Nézési idő a premier utáni első 28 napban:
- A Bridgerton család – 1. évad (Bridgerton): 625 millió óra
- A nagy pénzrablás – 4. felvonás (La Casa de Papel): 619 millió óra
- Stranger Things – 3. évad (Stranger Things): 582 millió óra
- Vaják – 1. évad (The Witcher): 541 millió óra
- 13 okom volt – 2. évad (13 Reasons Why): 496 millió óra
- 13 okom volt – 1. évad (13 Reasons Why): 476 millió óra
- Te – 2. évad (You): 457 millió óra
- Stranger Things – 2. évad (Stranger Things): 427 millió óra
- A nagy pénzrablás – 3. felvonás (La Casa de Papel): 426 millió óra
- Ginny és Georgia – 1. évad (Ginny & Georgia): 381 millió óra
Érdemes még a Netflix-felületen szereplő top 10-es listákat is megemlíteni, hiszen a szeptember 17-i premier után szép lassan többtucatnyi országban átvette ezeken a vezetést a sorozat. A Flixpatrol szerint itthon például szeptember 26-a óta levakarhatatlan a sorozatos napi lista éléről.
Meg lehet kérdőjelezni ezeknek a számoknak a relevanciáját, hiszen az első lista tényleg a bepróbálkozókat jeleníti meg. Viszont a népszerűség okozta adatforgalom-növekedés már valós problémát jelenthet, legalábbis Dél-Koreában már perli emiatt egy helyi internetszolgáltató a Netflixet, hiszen kompenzációt várnának a megnövekedett forgalomért cserébe. Eközben a brit The Guardian cikke a British Telecommunicationst is megszólaltatva jut arra, hogy
a nagy techcégek és a covid okozta adatforgalmi robbanást, ha óvatosan is, de össze kellene egyeztetni a helyi netsemlegességi elvekkel korszerűsítés gyanánt.
A túlhasználat ugyanis irdatlan pluszköltséggel jár internetszolgáltatói oldalról, csak hát ezek a szabályozások még jóval a streamingláz előtt születtek meg.
Mi kellett a győzelemhez?
Bárhogy is legyen, az tény, hogy a Nyerd meg az életed hatalmas durranás lett, a gyártók eddigi óvatos válaszai után pedig szinte borítékolható, hogy mihamarabb gyorsított pályára fogják lőni a második évadot, bár az hivatalosan még nem kapott zöld utat.
Még egyszer, ebben az egészben semmi meglepő nincs. Miért?
A széria popkulturális értelemben vett biztonsági játék.
A Nyerd meg az életed Az éhezők viadala, de még inkább a Fortnite, Call of Duty: Warzone és hasonszőrű videójátékok, pontosabban a battle royale műfaj farvizén érkezett meg 2021-ben. Bár maga a koncepció Hvang Donghjok író-rendező fejében már bő egy évtizede megfogant – legalábbis ahogy az Indiewire-nek mesélte –, Donghjok szerint akkor még túl bizarrnak hatott volna a sorozat.
Ma viszont a nagy IT-cégek, a kriptopiac, a 99%-mozgalom és a Donald Trump (utáni) korszak világában már kifejezett igény is mutatkozik az efféle ötletekre. Nem beszélve arról, hogy maga a battle royale műfaj (röviden: addig öldöklik egymást a résztvevők, amíg csak egy marad) tálalástól függően a valóságshow-ékra is szépen tud rímelni, és ez ismét csak egy streaminges reneszánszát élő műfaj.
A Netflix nemzetközi stratégiája is remekül érvényesült.
Sokéves tanulság már, hogy nemcsak az amerikai, a nemzetközi gyártás is jövedelmező egy-egy streamernek. Ennek oka, hogy a különböző régiós címekre, ha elég jellegzetesek, egzotikusak és nem mellesleg jók is, a világ más, akár angol nyelvű piacain is kíváncsiak lesznek. Példa: a skandináv krimik ezért adnak mindig a történetre, az atmoszférára, ez vált a sajátosságukká, emiatt nézzük őket.
Az ázsiai filmipar nemzetközi és hollywoodi elismertsége az elmúlt években fokozódott, az Élősködők című szatíra legjobb filmes Oscarja pedig még inkább felgyorsította a folyamatot. Egyszerű alapötlet, igényes fényképezés és látvány, remek casting ígéretes színészekkel, zsigeri fordulatok: ezek jelenleg a keleti film- és sorozatgyártás azon elemei, ami miatt a nyugati közönség is keresi a mozgóképes kincseket a bolygó túloldaláról.
Persze elindulhatunk egy olyan narratíván, hogy mindenkit, még a Netflixet is meglepetésként érte a siker, és hiába ez a hivatalos vállalati kommunikáció, ez nem feltétlenül igaz. Tudatos nemzetközi stratégia része, hogy a 10 legnézettebb sorozatpremiernek vallott címük közül immáron három is idegen nyelvű (Nyerd meg az életed, Lupin, A nagy pénzrablás), sőt, a konkurencia is elindult ezen az úton. A Warnermedia-féle HBO Max – ami hazánkban jövőre lesz elérhető – is kiemelt szerepet fog szánni a saját gyártású, Max Originals címke alatt futó tartalmainak, melyekbe több országból is beszállnak majd, itthonról például a most készülő A besúgóval.
Rendben, de amúgy tényleg jó lett?
Bizonyos értelemben a Nyerd meg az életed nem a kiválóságával vált gigasikerré, vannak ugyanis tipikus streaminges betegségei. Lásd például a kilencrészes évad epizódjainak hosszát: a kb. egyórás részek közé becsúszott egy röpke félórás is. Jellemzően ez a rossz, ingadozó ritmizáltság jele, a tipikusan erős kezdés és a későbbi tetőpontok ellenére is néha ellaposodik, elkalandozik a széria, arról nem is beszélve, hogy meglepő fordulatokat sem tud serényen szállítani.
Az első forduló még lesokkolja a nézőt: a hájp miatt tudta, hogy ez vár rá, mégis gyomron üti az édes-mázas körítés után a vérfürdő. A mészárszék több száz résztvevőjéhez képest mégis kevésnek hat, hogy közülük úgy nagyjából egytucatnyi a fontosabb karakter, jelenlétük miatt pedig nem is igazán tudnak annyira felszabadultan játszadozni azzal az alkotók, ki mikor hullik el ez alatt a kissé megborult Játék határok nélkül alatt.
Ami tehát marad, az a vér és a brutalitás, abban viszont nincs kompromisszum.
Képileg minden ízében kiforrott mestermű a Nyerd meg az életed, színészei pedig képesek annyira magukra ölteni saját karaktereiket, hogy néhol azért lehet aggódni értük. Igen ám, de rajtuk túl kevés más eleme hat időtállónak a szériának, áthatja az egészet az eseményszerűség, mintha csak holmi jelenségről lenne szó.
Ahogy a számok is mutatják, most még tömegek vannak bezsongva tőle, de ha ilyen tempóval fogja döntögetni a Netflix saját premierrekordjait, nincs rá garancia, hogy egy ennyire a pillanatnyi világra rezonáló sorozatra akár csak jövőre is rámozdulunk, netán emlékezni fogunk. Erre talán csak egy második évad fog tudni választ adni.
Borítókép: Netflix.