13 év várakozás után itt az ítélet napja: betegesen szép, meglepően erőszakos és fájdalmasan ingerszegény folytatás lett az Avatar: A víz útja. Spoilermentes kritika.
Szavakban megfogalmazhatatlan, képen, előzetesen átadhatatlan, tényleg mekkora technológiai és látványbravúr a több mint egy évtizede formálódó, öt éven át forgatott, és nyolcszor elhalasztott Avatar: A víz útja. A víz alatti motion capture, a vízmosta textúrák, vagy a víz maga. A másodpercenként megszokott 24 képkockán rögzített közelik és a 48 fps-sel (HFR-ben, high frame rate-ben) tomboló robbanások.
A 3D, ami 2009-ben csúcsra járatta az első részt. És ami az alatt a 13 év alatt, ami a folytatásig eltelt, szitokszóvá vált a filmiparban. Most viszont kijössz a teremből, és hirtelen olyan csúnyának hat a valóság.
Nyolc év csúszás
Sokat lehet vitatkozni azon, hová tegyük James Cameron (Terminátor 1-2., A bolygó neve: Halál, Titanic) maximalizmusát. Mondjuk egy világjárvány is kettészelte az eredeti bemutatóterveket. Viszont ezt a filmet eredetileg 2014 decemberében akarták bemutatni. Az írás, az előkészületek, a felvételek, a vizuális effektusok tökéletesítése tehát nyolc év csúszást eredményeztek. Annál a franchise-nál, aminél innentől három további folytatással terveznek.
A 68 éves Cameron közben interjúról interjúra döngeti a mellkasát, hogy a film „very fucking” drága lett, és mint produkció üzletileg értelmezhetetlen.
Egyes pletykák szerint 350-400 millió dolláros büdzséről beszélünk, ezzel simán befér a top 5 legdrágább film közé. És amikor a fejesek közül valaki megpedzette, hogy visszavehetne a 192 perces játékidőből, Cameron simán elküldte az anyjába.
Megteheti? Minden idők legtöbb bevételt termelő mozifilmjének atyja (Avatar: 2,91 milliárd dollár)? Érdemes siettetni a művészetet? Akkor is, ha az valójában blockbuster? Ártott a Pandora bolygóján játszódó fantasy kalandnak, hogy az első része még egy másik kor szülötte? És hogy a második már a Marvel Moziverzum korában érkezett?
A bolygó neve: Pandora
Márpedig az Avatar ötfilmes története, ha nem is részleteiben, de még a Marvel-féle filmes multiverzumok előtt körvonalazódott. Egy sokkal klasszikusabb (ha gonoszak akarunk lenni, pocahontasosabb, farkasokkal táncolóbb) királydráma, amiben az emberből na’vi-klánvezérévé lett Jake Sully (Sam Worthington) és családja körül forognak az események. A víz útja emellett egyszerű bosszúdráma, ahol az első filmben történtek bosszúja éri utol a Sully családot, és kényszerülnek így át Pandora égi sziklás, neonfás tájáról a vizek birodalmába.
Aki ismeri Cameront, tudja jól, hogy munkásságát rendezőként (A mélység titka, Titanic), dokumentumfilmesként, de akár filmes eszközgyártóként hogy áthatja a víz. Ennek új szintje A víz útjában realizált víztömegek. A tükröződő felszín, ahogy kolosszális lények, robusztus járgányok bukkannak fel alóla és vernek vele orbitális hullámokat.
Szemgyönyörködtető filmet rittyentett a Weta vizuáliseffekt-stúdió. Még azt is könnyű megszokni, ahogy a 24 és 48 fps néha jeleneten belül is indokolatlan snittekben váltogatja egymást. Kicsit videójátékos a hatás, mint amikor renderelt átvezetőből gameplayre váltunk – de még a magasabb képkockaszámmal futó, gördülékenyebb szekvenciák is iszonyat részletesek.
Jót is tesz a 48 fps-nek, hogy a háromórás film első etapja gyakorlatilag az év háborús filmje.
Cameron nem is rest unalomig ismert toposzokba kapaszkodni félkézzel kétkezes gépfegyvert hadonászó na’viktól kezdve a lebegő légijármű pilótaülése mellett termoszból kortyoló ezredesig. Nem úgy indul a film, ahogy azt az Avatartól elvárnánk. Egy már kiterjedt konfliktus eszkalálódik tovább, amit aztán lendületes leszámolások követnek, Cameron pedig villant abból a mágiájából, amit korábbi második részes rendezéseivel már megszokhattunk tőle (Terminátor 2.: Az ítélet napja, A bolygó neve: Halál).
Csakhogy a cselekmény ehhez képest sokkal komótosabb, haloványabb lesz a továbbiakban. Ahogy feltárulkozik a vízi világ, elvész vele a lendület, az izgalmi faktor pedig egy késő esti National Geographic-kapcsolgatásban, ha ki tud merülni. És innentől már a helyszín sem nyújt akkora pluszhatást, mint akár a film eleje, akár 2009-ben az első rész.
De erről nem a vizuális effektusok tehetnek. Hisz annak ellenére, hogy Pandora milyen extenzív háttérvilágot kapott, alig pár helyszínre redukálódik a cselekmény. A felfedezés öröme felemás, sőt jó lett volna a mélyvízi világot is még közelebbről megismerni. Helyette talán túl sok figyelmet is kap a Sully család. A kémia megvan köztük, csak valahogy egy helyben szenvedésnek, szinte időhúzásnak hat egy ilyen meseszép környezetben őrájuk koncentrálni. Nem igazán akar rajtuk keresztül sem megnyílni Pandora világa.
Vizet markol
Betegesen szép, meglepően erőszakos, és fájdalmasan ingerszegény folytatás lett az Avatar: A víz útja. Beérett Cameron kezében annyira a technológia, hogy ha egymás mellé tesszük a két filmet, a 2009-es majdhogynem Avatar 0.1-nek érződik mellette. A rendező ezt a fejlődést részben jól ki is használta. Csakhogy túl szűk határok között engedte magát elkalandozni, és a jobb pillanataiban is csak régi önmagát vetítette vászonra pár amúgy tényleg akciódús szekvenciában.
Amivel nem is lenne baj. Csak közben szembeötlő, mennyire hiányoznak az ikonikusnak szánt beállítások, képkockák. A kreatív ötletek és kurrens gondolatok. Nem elég korszakalkotónak szánni valamit, olyanná is kell alkotni, pláne audiovizuális műfajban.
Hogy fantasynek mennyire fantasy ez a film? Furcsa volt látni, bizonyos vonásaiban mennyire nem tud vagy akar nagyravágyó lenni. Mintha túl nagy súlyt cipelne magán a látványvilággal és a technológiával. És még ha valódi folytatásnak is akarja magát éreztetni, ettől mintha nem merne több lenni holmi töltelékepizódnál a nagy egészben.
Ahhoz viszont túl szép lett, hogy ennyivel megelégedjünk mi, nézők, sőt nevetségesen sokat is vártunk rá. Egy ehhez hasonló Avatar 3-ra nehezünkre is esne újabb tizenhárom évet várni.
Az Avatar: A víz útja (Avatar: The Way of Water) című filmet 2022. december 15-től játsszák a hazai mozik.