Spanyolországban komolyan gondolják, hogy javítani kell a levegő minőségén, a válság évei után éppen ezért rengeteget költenek a metróra.
A válság éveiben komolyan visszafogták Madridban a közösségi közlekedés fejlesztését, de a városháza most elkötelezett amellett, hogy a helyenként 100 éves alagutak felújtása mellett néhány apró újdonsággal teljesen átformálja a közlekedést a spanyol fővárosban.
A madridi metró amúgy a világ hetedik leghosszabb vonala, 293 kilométer hosszú és 301 megállója van, vagyis az egyik legkiterjedtebb hálózat. A fejlesztésekre amúgy szükség is lesz, és nemcsak azért, mert a válságban sok ezek közül elmaradt, hanem azért is, mert Madridban is komolyan gondolják, hogy az autóknak semmi keresnivalójuk a belvárosban. A 2000 előtt forgalomba helyezett benzines és a 2006-nál régebbi dízelautók 2020-tól a várost körülölelő autópályán belül tulajdonképpen már nem is parkolhatnak, 2025-től pedig egyenesen ki lesznek tiltva a fővárosból. Addig is több korlátozást bevezetnek, a sebességkorlátokat még lejjebb viszik például. Madridban annak ellenére okozott nagy gondot a légszennyezettség, hogy az egyik legzöldebb főváros, ha az 1 négyzetkilométerre eső zöld felületeket nézzük, számtalan hatalmas park van a város központjában is. A több mint 3 milliós metropoliszban azonban rengeteg a dugó, és a levegő már annyira szennyezett volt (nemcsak itt, Barcelonában), hogy már az Európai Bizottság is megfedte a spanyolokat. Léptek is azonnal.
145 millió eurót költenek a teljes fejlesztésre, 80 új liftet alakítanak ki (ebben amúgy eddig sem álltak rosszul, a teljes vonalon jelenleg 522 felvonó üzemel), a 23 legrégebbi állomás felújítására pedig külön 60 millió eurót költenek el – a cél, hogy minél többen és egyszerűbben tudják igénybe venni a közösségi közlekedést.
Ezt szolgálja, hogy a teljes vonalon kiépítik a 4G hálozatot. Nemcsak azért, hogy még vonzóbb legyen a tömegközlekedés, a tervek között van, hogy a papíralapú bérleteket és jegyeket teljesen számüzzék a metróból. Az elektronikus fizetési megoldások között pedig már szerepel a mobilfizetés is. Egyelőre androidos készülékekről lehet majd feltölteni az új elektromikus kártyákat, ami sokkal egyszerűbb és gyorsabb – ráadásul a fiatalabb korosztály igényli is az ilyen jellegű innovációt. A tesztek már folynak, a városvezetés tervei szerint jövőre már elektronikus kártyákkal fizethetnének a madridiak, a rendszert nem csak a metróban építenék ki, hanem a teljes mözösségi közlekedésben, beleértve az elővárosi vonatokat is.
Arra egyelőre várni kell, hogy mindenfajta tennivaló nélkül tudjunk fizetni a metróban (a hálózat érzékeli, hogy mobilunkkal beléptünk a metró területére, majd kilépésnél levonja a megfelelő összeget), de az Amazon tervezett hipermodern boltja lehet a minta a következő lépéshez.