Mesterséges intelligencia és űrtechnológia kerül az egyre olcsóbbá váló robotfűnyírókba, amelyek népszerűsége Magyarországon is rohamosan nő. A Husqvarna a termékcsoport vezető gyártójaként igen komoly növekedésben hisz már idén is.
A Husqvarna egy kis svéd falucskáról kapta a nevét. Évszázadokon át fegyvergyártással foglalkozott, majd a XX. század közepén nyitott egyet az erdészeti-kertészeti iparág irányába. Mára e területen európai szinten a piacvezetők közé tartozik a konszern.
Az alapvetően felső kategóriás márka irgalmatlan összegeket fordít kutatás-fejlesztésre évtizedek óta. Ennek köszönhetően jó ideje már nemcsak követi, de diktálja is a trendeket.
Erre tökéletes példa a robotfűnyírók esete. A kilencvenes évek elején az azonos cégcsoporthoz tartozó Electroluxszal közösen kezdtek foglalkozni az önjáró otthoni járművekkel. Ennek eredményeként 1995-ben megszületett a világ első robotfűnyírója és robotporszívója. Ez utóbbi termékcsalád hamar berobbant, és az elmúlt időszakban a kerti rokonok iránt is rohamosan nő az érdeklődés.
Egyre népszerűbb
Németországban a Husqvarna bevételének közel 60 százalékát a robotok adják. Pedig hát a cég kínálatában megtalálhatók olyan termékek is, mint a fűkaszák, szegélyvágók, láncfűrészek, nagynyomású mosók vagy ágvágók. Magyarországon azért kicsit más a helyzet, itthon 2022-ben még 15 százalék volt ez az érték.
Viszont a trendek már nálunk is érzékelhetőek világosan, legalábbis ezt az infót kaptuk Volonics Zoltántól, a cég hazai képviseletének értékesítési igazgatójától. Amíg ugyanis 2017-ben csak 170 millió forint értékeben adtak el ilyen jellegű termékeket, addig 2023-ra már 1,6 milliárd forinttal kalkulálnak. Mindezt úgy, hogy az előrejelzések szerint egyetlen év alatt bő 30 százalékkal nő az értékesített termékek száma.
Tehát a jelek szerint ez a terület a válság és a gazdasági nehézségek ellenére virágzik, amit nem sok szektor mondhat el magáról mostanában.
Ráadásul a tempó várhatóan az elkövetkező időszakban sem lassul, hiszen a tervek szerint 2026-ra a robotfűnyírókból származó bevétel eléri majd a 3,5 milliárd forintot Magyarországon.
Márpedig a felhasználói kör meglehetősen nagy, hiszen keresik kisebb ingatlanok tulajdonosai épp úgy, mint hatalmas majorságokat igazgató gazdák, sportszervezetek, állami hivatalok. Értelemszerűen nem ugyanolyan eszközre van szükség egy kertecskében, mint egy focipályán, szállodában vagy közparkban, de a nagy termékkínálatból fakadóan a felhasználói igények széles skáláját tudják ma már lefedni.
Megalapozott remények
A vállalat hazai képviselete által elvégzett felmérés szerint a magyar kertesházak 88 százalékában van fűnyíró, viszont jelenleg még csupán a háztartások 1 százaléka rendelkezik robotfűnyíróval.
Tehát van hova bővülni. Pláne, hogy a megkérdezettek 63 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nagyon szívesen kipróbálna egyszer egy ilyen eszközt, azaz van érdeklődés a termékcsalád iránt.
Hogy dolgozik?
Mostanra a korai gyermekbetegségeket sikerült orvosolni, illetve rengeteget dolgoztak azon a mérnökök, hogy még inkább felhasználóbarát legyen a kezelés, és hatékony a működés, legalábbis a minőségi termékek esetén.
A Husqvarna robotjai mind akkumulátorosak és elektromos motort használnak, ebből fakadóan nem büdösek és nem is csapnak zajt.
Általában egész héten dolgoznak, tehát napi szinten végigmennek a gondjukra bízott területen mindig csak minimális mennyiségű növényt vágva le. Ezek az apró nyesedékek a talajra hullva igen hamar elbomlanak, gyakorlatilag a helyszínen komposztálódnak. Ennek köszönhetően a felhasználónak nem kell a zöldhulladékkal foglalkoznia.
A vezérlés régen meglehetően problémás volt, ám ma már arra is van lehetőség, hogy valaki a telefonján jelölje ki a gondozni kívánt területet. Ilyenkor a tájékozódást műholdak, valamint egy telepített külső navigációs rendszer segíti. Emellett létezik még a hagyományosabb módszer, amikor kábelekkel határolják be azt a részt, ahol a modellek dolgozhatnak. Ez a folyamat meglehetősen sokáig tart, viszont ebben a cég munkatársai tudnak segítséget nyújtani, ami egy komoly hozzáadott értéket jelentő extra szolgáltatás.
A biztonság kardinális kérdés, hiszen nem létezik erre vonatkozó általános szabvány, és hát mégiscsak egy olyan berendezésről van szó, amely késekkel dolgozik. A Husqvarna erre kiemelt figyelmet fordít: különféle szenzorokkal szerelik fel a gépeiket, amelyek érzékelik, ha ütközik, megakad a jármű, vagy valamilyen objektum került az útba. Az egyszerűen nem fordulhat elő, hogy emberben vagy állatban tegyenek kárt a készülékek – még állítólag a bébisünik sincsenek veszélyben.
A termékekbe épített miniszámítógép dolgozza fel a szenzorokból beérkező információkat, és ezek alapján építi fel a környezet digitális mását. A mesterséges intelligenciát is használó szoftver képes feltérképezni a területet, megjegyezni, hogy merre járt, kiválasztani a legoptimálisabb útvonalat, és vissza is tud térni a bázisára.
Van értelme?
A robotfűnyírók ára sokat esett az elmúlt egy évtizedben, ami azt jelenti, hogy egy kisebb kertbe való Husqvarna modell már 330 000 forintért beszerezhető. De ez még mindig lényegesen drágább, mint a hasonló kategóriájú, hagyományos fűnyírók.
Szóval csak akkor lehet valódi esély a sikerre, illetve a tömeges elterjedésre, ha ezek a masinák kínálnak valódi kézzelfogható előnyöket a tradicionális rokonaikhoz képest. Nyilván egy ilyen termékkel irgalmatlan mennyiségű idő spórolható meg, amit lehet hasznosabb, élvezetesebb dolgokra fordítani. A hatékonyságuk is jobb lehet, mint amit a humán erőforrás produkál, és akár lejtős terepen is bevethetők.
Viszont az is tény, hogy azért nagyon meg kell gondolni egy ilyen készülék beszerzését, mert mindenkinek nem való.
Ügyelni kell a karbantartásra, az akkumulátorra, amelyre ha nem figyelnek oda a téli időszak alatt, akkor akár tönkre is mehet. Ráadásul lényegesek a terep adottságai, hiszen a nagy szegélyeken nem tud átmászni, és a teraszok is megállásra késztethetik. Egyébként már ezért is megéri márkaboltban vásárolni, hiszen ott a cégek munkatársai e téren is tudnak hasznos tanácsokkal szolgálni.