Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Hatalmas meglepetések a 10 legjobb légitársaság friss listáján

Az utasok értékelnek, a Tripadvisor összegez, az eredmény pedig jó pár meglepetés. Ki gondolná, hogy az Aeroflot a legjobb európai légitársaság és övék a legjobb business class is?  És mit keres egy nyamvadt fapados a globális dobogón?

Van már jó pár lista légitársaságokról, olyan is, amely kimondottan utasértékelések alapján készül, inkább az a meglepő, hogy a Tripadvisor eddig kimaradt a listázásból. Mégis csak náluk van a világon a legtöbb utazás tematikájú vendégértékelés – potom 450 millió darab – , és már rég nem csak szállásokról és látnivalókról, hanem utaztatókról is.  Ami törvényszerű volt, most megvalósult: itt a legelső Traveler’s Chioce lista a légitársaságokról.

A lista egy olyan algoritmus alapján állt össze, amely figyelembe vette az elmúlt 12 hónapban beérkezett utasértékelések mennyiségét és minőségét is. A világ top 10 mellett régiónként is kihozták a 10-10 legjobbat nagy légitársaság, illetve regionális/fapados kategóriákban. E mellett osztályonként is kiválasztották a legjobbat. Meglepetés az összes listára jutott bőven.

Ez a világ top 10:

  1. Emirates
  2. Singapore Airlines
  3. Azul
  4. JetBlue
  5. Air New Zealand
  6.  Korean Air
  7. Japan Airlines (JAL)
  8. Thai Smile
  9. Alaska Airlines
  10. Garuda Indonesia

Az első két helyezett persze még papírforma, az Azul viszont egy brazil fapados légitársaság, amelyet egy személynév köt össze a negyedik helyre befutott JetBlue-val. David Neeleman alapította ugyanis mindkettőt. A JetBlue volt az Egyesült Államokban a fapados modell úttörőjének számító Southwest első sikeres kihívója, Neeleman onnan távozva indította be az Azult. A nyolcadik Thai Smile is meglepő, ez a társaság alig öt éve működik, a Thai Airways leánya. A fapados és a hagyományos légitársaságok közé próbálják pozicionálni, összesen 20 géppel elég pöttöm szereplő, ami elvileg nehezíti, hogy sok utasértékelés szülessen róla.

Talán még a Garuda lehet meglepő, hiszen tíz éve még az uniós tiltólistán szerepeltek, s korábban valóban sok balesetük volt. De ebben az évtizedben hatalmasat fejlődtek, sok minőségi díjat bezsebeltek már.

Jöjjön Európa, onnan is a nagyok. Itt a listavezetőtől is nyilván sokan dobnak egy nagy hátast, mögötte viszont senkin sem lehet fennakadni túlságosan.

  1. Aereoflot
  2. Turkish Airlines
  3. KLM
  4. Lufthansa
  5. Swiss
  6. Virgin Atlantic
  7. Finnair
  8. Austrian Airlines
  9. Aer Lingus
  10. Icelandair

Ami pedig az európai regionális és fapados cégeket illeti:

  1. Jet2.com
  2. Aegean Airlines
  3. S7 Airlines
  4. Monarch
  5. Air Malta
  6. Norwegian
  7. Volotea
  8. Flybe
  9. Thomson Airways
  10. TUIfly

jet2_2

A Budapestről négy útvonalat kínáló brit fapados/charter hibrid Jet2-nak soha nem volt kiemelkedően jó híre, ezért fura kissé az első helye. Az is érdekes, hogy ezen a listán is előkelő hely jutott egy orosz cégnek, az S7-nek. A Norwegian helyezése már csak az ingyenes fedélzeti wifije miatt is teljesen érthető, a Voloteát pedig csak egy érdekesség miatt emeljük ki: egy különleges géptípussal, a Boeing 717-essel kezdtek üzemelni, Európában csak ők használják ezt. De már nem sokáig, átállnak a tucat Airbus-319-re. A Flybe azért érdekes magyar szemszögből, mert pár hét múlva indítja első budapesti járatát, amivel egy új londoni repteret, Southendet teszik elérhetővé.

Az amerikai Forbes cikke azzal magyarázza a lista meglepetéseit, hogy a Tripadvisoron megjelenő értékelések nem feltétlen a minőség alapján készülnek, sokan inkább az ár/érték arányt pontozzák. Ezért szerepelhetnek jól azok a légitársaságok, amelyek relatíve alacsony áron adnak jó szolgáltatásokat. Ez az Emirates esetében is simán szempont lehetett, ők folyamatos össztűzben állnak a miatt, hogy nem teljesen piaci körülmények között működnek, a korlátlan állami támogatás teszi lehetővé nekik a nagy akciózást, viszonylag alacsony árakat.

Az viszont biztos nem igaz, hogy a jegyár a legfontosabb szempontok között lett volna az értékelést küldőknél. A kanyarban nincsenek ugyanis a legolcsóbb jegyekkel támadó ultra fapadosok, se a Wizz Air, se a Ryanair, se a Pegazus nem fért fel a listára. De még az ár/érték arányú szavazásokon általában jól szereplő easyJet se.

Végül, visszatérve a meglepetésekhez: a legjobb business class díját is az Aeroflot nyerte az utasértékelések alapján. A további listák itt böngészhetők.

Oszd meg!