Az Év Európai Jachtja döntőjébe került egy magyar gyártó hajója. Nem kis dolog ez, a fináléba méretkategóriánként mindössze öt modell juthat be, az Év Európai Jachtja pedig a legfontosabb, legbefolyásosabb és legszélesebb körben ismert hajóépítő díj világszerte, nem véletlenül hasonlítják sokan az Oscarhoz.
A teljes egészében hazai fejlesztésű és gyártású hajót, a Flaar 24 vitorlást jelölték az Év Európai Jachtja (European Yacht of the Year 2024) díjra. A német Yacht magazin által indított díj 2004 óta létezik, ma már 12 ország magazinjának szakújságírói alkotják a zsűrit. Gyakran a hajók Oscar-díjaként emlegetik, és a
híre nemzetközi szinten sok millió vitorlázóhoz, hajótulajdonoshoz és iparági szakértőhöz jut el.
Magyar hajót eddig egyetlen alkalommal jelöltek a díjra: 2018-ban szintén a Flaar által fejlesztett Flaar M37 vitorlás a legjobb három közé jutott a speciális hajó kategóriában.
Hogy egy valóban komoly, sőt, talán a legfontosabb szakmai díjról van szó, azt jól mutatja, hogy a jelölt hajókat nemzetközi zsűri bírálja el több napos közös tengeri tesztvitorlázások alkalmával, ahol a tesztelőknek minden részlet alapos megvizsgálására lehetőségük nyílik.
Nem tudok rá jobb kifejezést, mint hogy csodálattal tölt el, hogy
a zsűri tagjai a díj létrehozása óta már több mint 40 ezer tengeri mérföldet hajóztak együtt, hogy megtalálják a legjobb új hajókat.
„Óriási megtiszteltetés, hogy a Flaar M37-es 2018-as jelölése után az újabb vitorláshajó fejlesztésünk, a Flaar 24 is bekerült a világ legjobbjai közé. Azért merem ezt ilyen határozottan kijelenteni, mert a díjra nem a hajóépítők pályáznak, hanem tőlük teljesen függetlenül egy nemzetközi zsűri értékeli az adott év piaci újdonságait, és csak a kiválasztott gyártókat értesítik a jelölésről” – mondja a forbes.hu kérdésére Mezey Zoltán.
A Flaar 24-et október közepén Barcelonában fogják tesztelni, az ott szerzett tapasztalatok alapján állapítják majd meg a jelöltek végső sorrendjét. A győzteseket 2024 januárjában Európa legnagyobb hajókiállításán, a Boot Düsseldorf keretében hirdetik ki, ahol a magyar hajó először mutatkozik be a nemzetközi közönségnek.
Mit tud a Flaar 24?
A Flaar 24 egy nagy teljesítményű, teljesen szénszálas (karbon) hajó, amellyel legfeljebb hat fős legénység vitorlázhat, és négy fő számára biztosít alvási lehetőséget. A hajó
teljesen hazai tervek alapján készült: a vezető tervező Déry Attila, formatervezője pedig Bendzsel Tamás.
Az első vonalak megrajzolásától a sablonok készítésen át az első hajó legyártásáig a fejlesztés teljes folyamata a Flaar műhelyében valósult meg, hazai partnerekkel együttműködve. A hajó sorozatgyártást a cég a most épülő tótvázsonyi telephelyén fogja folytatni.
Mezey Zoltán a forbes.hu kérdésére elmondta azt is, hogy sorozatgyártás alatt itt természetesen nem százas nagyságrendet kell érteni – noha a versenybeli ellenfelek között vannak olyan gyártók, akik ezt a kategóriát képviselik. Náluk körülbelül évi 15 hajó készülhet a sportos, de mégis kényelmes hajóból.
„A jelöltek mindegyike nálunk sokkal nagyobb és tőkeerősebb cég: méretkategóriánkban az egyik jelölt gyártója például 7,5 ezer alkalmazottat foglalkoztató, csaknem másfél milliárd eurós árbevételű cég. Ehhez képest mi egy kis 12 fős csapat vagyunk. Mégis bizakodva állunk a megmérettetés előtt, mert egyrészt a díjjal kapcsolatban is felkészültebbek vagyunk, másrészt a hajónk is sokkal kifinomultabb.” Mezey Zoltán elmondta azt is, hogy öt éve a Flaar M37-es hajójuk jelölésekor gyakorlatilag egy funkcionális prototípust mutattak be a zsűrinek, most viszont egy sorozatgyártott hajó első darabját viszik a tesztre, így talán okkal bizakodnak.
„A Flaar 24 tervezésekor első pillanattól sorozatgyártásra készültünk, és ez nem csak a hajó felépítésén és a gyártószerszámainak minőségén figyelhető meg, hanem a részletmegoldásai is sokkal kidolgozottabbak. Tehát míg korábban a hangsúlyt a nagy teljesítményre és a jó kezelhetőségre helyeztük, most a Flaar 24-nél az előzőek mellett rengeteg figyelmet fordítottunk az olyan részletekre is, mint például a tárolórekeszek fedeleinek finom nyitása, a kárpitok hímzése vagy a belső világítás hangulatossága.”
Kik ők?
A világszerte egyre ismertebb csapat talán ismeretlen azok előtt, akik nem a hajózás világából tévedtek a forbes.hu-ra – vagy ritkábban autóznak el a 71-es főúton. Ott, egészen pontosan Paloznakon működik a fő gyártóbázis, a másik pedig Etyeken van, ez idén kiegészül a már említett tótvázsonyi üzemmel.
A Flaar cég neve a Flying and Architecture szavakból származik, alapítói pedig Déry Attila és Mezey Zoltán. Kettejük életében mindvégig meghatározó volt a repülés és az építészet.
Déry Attilát a szakma amolyan ösztönös tehetségnek tartja. Az egyetemen hajóépítést tanult, a legtöbb szakmai fogást mégis autodidaktaként sajátította el, tehetségére pedig Paulovits Dénes is felfigyelt, akit Attila egyébként a legfontosabb mesterének tart. Ismeretlenül kopogtatott be az ajtaján, végül négy évet töltött el a cégnél.
„Attila azt a részét tudja a szakmának, amit az egyetemen nem tanítanak” – mondja róla cégtársa, Mezey Zoltán. Ők ketten egy ragasztástechnikai eseményen találkoztak, barátságot kötöttek, és 2006-ban megalapították közös cégüket.
A high-tech, karbonszálas versenyhajókról ismert csapatot a leginnovatívabb hazai cégek között tartja számon a szakma.
Első, és máig legnépszerűbb termékük a Flaar 18-as. Kis méretű hajó, lényegében a Kalóz előnyeit viszi tovább: könnyen kezelhető, de sokkal stabilabb, biztonságosabb, és könnyebb anyagokból készül. Akár egy ember is hajózhatja, de négyen és elférnek rajta.
Következő modelljük, a Flaar 26-os igazi sikerhajó, különböző változatai hihetetlenül sikeresen szerepelnek a versenyeken. Varga Lajos például rekordidőt futott a Keszthely-Kenese szólóversenyen még 2015-ben egy Flaar 26 RR típusú hajóval. Érdekesség, hogy nyolc évvel később ugyanezen a versenyen egyébként idén is egy Flaar-hajó nyert, ezúttal Scharf Mátéval a kormányánál, ezen túl még két 26-os hajójuk volt ott a legjobb öt között.
A rekordidők mellett kaptak más elismerést is: a Flaar 37-est az Év Európai Jachtjának jelölték, ami komoly nemzetközi visszaigazolásnak számít a több ezer darabot gyártó óriások árnyékában.
Legtöbb hajójuk alacsony oldalmagassággal, vákuuminfúzióval készül, de olyan fejlesztéseket is beépítenek, mint a gázrugós rásegítségű tőkesúly-billentés vagy a DSS nevű dinamikus szárny, ami a hajótestből mindkét oldalirányba képes elmozdulni, ezzel stabilizálva a hajót.
Legújabb modelljük a Flaar 24-es, 750 kilogrammos súlya elenyésző, felhajtható tőkesúlyával a merülés 1,8 méter, de szükség esetén ez 0,6 méterre csökkenthető. Ezek a tulajdonságok igazi hiánypótlóvá teszik a Balatonon, emiatt sokat várnak tőle – írtuk alig két hónappal ezelőtt, és a próféta szólt belőlünk. Szurkolunk a döntőben!
A csapatról a nyomtatott Forbes 2021/augusztusi számában írtunk hosszabban.