Az egyes e-rollerek között ma már hatalmas különbségek vannak. A választék óriási, és az egyes paraméterek és funkciók tekintetében nagyon eltérőek lehetnek az egyes modellek. Mutatjuk, hogy mi az, ami fontos, és mi nem.
Az elektromos roller a semmiből feltörve vált a 21. század egyik abszolút sikertermékévé. A nagy városokat ellepték a kölcsönzéses üzleti modellre építő vállalkozások járművei, és folyamatosan nő az ilyen szolgáltatást kínáló piaci szereplők száma. Emellett egyre több cég kínálatában bukkannak fel a hosszú távú használatra szánt, azaz megvásárolható modellek.
A választék pedig mostanra döbbenetesen szélessé vált, hiszen a skála a néhány tízezer forintba kerülő, abszolút belépő szintű rollerektől a fél milliót kóstáló darabokig terjed. És ezek csak a legálisan beszerezhető eszközök, hiszen léteznek olyan, európai szabályozásra fittyet hányó, Távol-Keletről különféle forrásokból megvásárolhatóak szörnyek, amelyek árából autót is lehetne venni.
Emiatt aztán nincs is könnyű dolga annak, ha valaki e-roller vásárlásán töri a fejét. Rengeteg a különféle paraméter, tulajdonság, és mostani cikkünkben azt szedtük össze, hogy ezek közül melyek lényegesek és kevésbé fontosak.
Illetve, hogy a tapasztalataink szerint mire érdemes figyelni a különféle élethelyzetekben. Hiszen ez is egy olyan termékcsalád, amelynél nagyon sokat számít, hogy az ember mire, hogyan és milyen körülmények között használná. A cikk elkészítéséhez a Lamax eCruiser SC30 típusjelzésű masinát kértük kölcsön, amely a felső közép kategória jeles képviselője.
Sebesség
A maximális sebesség az Európai Unióban és hazánkban is, 25 km/h. Ma már a legtöbb roller képes ennek elérésére, így például az eCruiser is. Ennél lassabb termék beszerzését nem javasoljuk senkinek, hiszen olykor ezt a tempót is kevésnek érzi az ember.
Vannak olyan masinák, amelyek különféle szoftveres machinációkkal ennél nagyobb sebesség elérésére is képesek. Ilyen például a korábban általunk már kipróbált eRacer luxusroller, amely akár hatvannal is repeszthet. Azonban ez csak speciális körülmények között, tehát például magánbirtokon vagy versenypályákon használható ki törvényesen.
Gyorsulás
Városi használat során, amikor sokszor kell megállni, nagyon fontos a megfelelő gyorsulás, hiszen ez teszi lehetővé, hogy a sofőr többé-kevésbé fel tudja venni a közlekedés ritmusát. Egy tötymörgő jármű ugyanis borzasztóan zavarhatja a többi rollerest vagy kerékpárost.
De ha valaki üdülőövezetben, kis faluban vetné be, azért, hogy lejusson vele a strandra vagy elguruljon a boltig, annak erre nem kell feltétlenül nagy figyelmet fordítania.
Azt viszont a hivatalos adatlapokon nem szokták feltüntetni, hogy mennyi idő alatt éri el egy adott termék a maximális sebességet. Azonban a független tesztekben a gyorsulásra sokszor kitérnek, és a motor teljesítményéből lehet erre következtetni. Ezt wattban adják meg, és ökölszabályként kijelenthető, hogy minél nagyobb ez az érték, annál jobban gyorsul a készülék.
De természetesen azon is múlik a dolog, hogy mekkora a tömeg, illetve milyen nehéz a felhasználó. Az eCruiser 400 wattos motorjával durván 6 másodperc alatt éri el a maximális sebességét, ami teljesen korrekt eredmény. A már említett eRacer egyébként 1000 wattos motort kapott, és a méréseim alapján csak 2,5 másodpercre volt szüksége a 25 km/h-ra. Ám annál szoftveresen csökkentenem kellett a gyorsulást, mert néha elemelkedett a paripa orra indulásnál, ami értelemszerűen rontotta a kezelhetőséget, és balesetveszélyes volt.
Hegymenet
Ez az egyik leglényegesebb paraméter, ha valaki lankás vidéken, dombon-hegyen használná rendszeresen a rollerjét. Sok olyan masina van, jellemzően az olcsóbb darabok, amelyeket az emelkedők két vállra fektetnek. Az eCruiser nem tartozik ezek közé, de tény, hogy a várba, Rózsadombra vagy Naphegyre menet nagyjából 10 km/h órával csökkent a sebessége. Ám a nagyobb teljesítményű, de jellemzően drágább masináknál ilyen kompromisszumokat nem kell megkötni.
Súly
Sokan úgy vélik, hogy a súly nem számít, akkor sem, ha az emeletre kell fel- vagy a pincébe kell lecipelni napi szinten egy rollert. Azonban ez fatális tévedés!
A tapasztalataink szerint egy nehéz, kényelmetlenül hordozható eszköz használatától teljesen el tud menni az ember kedve.
Nyilván sok függ attól, hogy mennyire erős valaki, úgyhogy emiatt a vásárlás előtt érdemes erre is figyelmet fordítani. Azaz konkrétan meg kell fogni, és sétálgatni kell vele legalább három percig. Aztán, ha valaki úgy érzi, hogy leszakadnak a karjai, akkor lehet, hogy érdemes egy másikat választani. A különbségek e téren is felfedezhetőek, hiszen akad már 6-7 kilós és 30 kilós roller is.
Az eCruiser 16 kilogramm súlyú, ami nagyjából az arany középutat képviseli a mai mezőnyben. Én gond nélkül felvittem a negyedikre, de nyilván egy gyerek, kamaszlány vagy idősebb ember számára ez a tömeg is már problémát okozhat, ha emelgetni kell. Volt már dolgom 25 kilós monstrummal is, ám azzal egy rémálom volt már a lépcsőzés.
Foglalj helyet!
A méret a tárolás és a hordozhatóság szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Ha valakinek nincs sok helye, és/vagy autóval is vinné ide-oda, akkor olyan modellt kell választani, aminek lehajtható a kormányrúdja, és behajtható a kormánya.
Akadnak már kifejezetten nagy és széles rollerek is, így például az eRacer, amely 127 centiméter hosszú, és 60 centiméter széles. Ehhez képest az eCruiser 7 centivel keskenyebb és 14 centivel rövidebb. Ez pedig akkora differencia, ami sokat számíthat egy megpakolt autóban, ahol minden talpalatnyi helyre szükség van.
Műszerfal
Akadnak rollerek, amelyek hatalmas, színes műszerfallal rendelkeznek, de ez felesleges luxus. Tökéletesen elég az is, ha a felhasználó látja, hogy mennyi energia van még a tankban. Sok gyártó azzal henceg, hogy a terméke okos, appal is képes együttműködni, amin keresztül látható a megtett út vagy bekapcsolható rajta a lámpa. Ez viszont a valóságban nem lényeges dolog, egy vásárlási döntés meghozatala során annak kell lennie az utolsó szempontnak, hogy okos-e a gép.
Fék
A fék már viszont sokkal fontosabb! A legjobbak a dupla vagy tripla fékrendszerrel megtámogatott darabok. Az kötelező, hogy legalább egy tárcsafék legyen a járművön hátul, és a kiegészítő motorfék is nagyon hasznos lehet. 25 km/h sebesség mellett egy dupla fékrendszer is bőven elég, ennél többre csak akkor van szükség, ha valaki túlhajtja rollert.
Vannak olyan gyártók, amelyek taposóféket használnak, ami a hagyományos rollereket bevett megoldás. Viszont az elektromos rokonokhoz ez már egyszerűen kevés.
Kerék és úttartás
Két iskola létezik: A tömör gumi sosem lyukad ki, viszont semmit sem csillapít, ami egyrészt kényelmetlen, másrészt pedig baleset veszélyesebb, hiszen egy apró úthiba is képes megdobni az eszközt.
A tömlős gumi sokkal jobban tolerálja az kátyúkat, bukkanókat, viszont ennél pedig a defekt okozhat problémát.
Akadnak már olyan modellek, amelyek rendelkeznek valamilyen felfüggesztési rendszerrel, például teleszkóppal. Biztos lesz, aki azt gondolja, hogy ez felesleges urizálás, de az eCrusier esetében például azt tapasztaltuk, hogy ez komoly segítséget nyújthat.
A kerekek alapból is kicsik, és az extra tompítás mindig jól jön, ami egyrészt kényelmesebbé, másrészt pedig biztonságosabbá teszi a közlekedést. Ha valaki városban használná rendszeresen a rollert közlekedésre, és nem csak hobbiból gurulgatna, akkor egyértelműen van értelme olyan terméket választani, amely rendelkezik ilyen komponenssel.
Energia/hatótáv
Az e-rollerek a működéshez szükséges energiát a beépített akkumulátoraikból nyerik. Ennek kapacitását wattórában (Wh) adják meg, és értelemszerűen minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb távolságot lehet vele megtenni egyetlen töltéssel.
De a nagyobb akksi kompromisszumok megkötésével is jár a kétségtelen előnyei mellett. Hiszen növeli a súlyt, a méretet és az árat is.
A Lamax eCruiser 540 Wh-s akkumulátorral rendelkezik, amivel sík terepen nagyjából 40-43, lankás vidéken pedig olyan 25-27 kilométert lehet megtenni töltés nélkül. Ám, ha valaki megállás nélkül felfelé dönget vele, akkor a tapasztalataim alapján olyan10 kilométer után lemerül.
Lámpa
A normális, erős fényű lámpa kötelező, amelyik rolleren nincs ilyen, azt nem szabad megvenni! Akadnak olyan darabok is, amelyeket felpimpelnek színes LED-ekkel, amely hasznos lehet. Hiszen, ha az ember karácsonyfaként közlekedik az utakon, akkor jobban fogják látni az autósok.
Vízálló
Csak olyan e-rollert szabad venni, amely hivatalosan cseppálló minősítést kapott!
Terepre?
Léteznek már kifejezetten terepre, tehát földútra, kavicsos útra szánt termékek. Ezek speciális gumival rendelkeznek, a motorjuk erősebb a megszokottnál, komplexebb felfüggesztési rendszerrel bírnak, viszont az áruk is magas. Amennyiben valaki általában aszfalton, betonon használná a járművét, akkor teljesen felesleges ilyet vásárolnia.
A legfontosabb szabály elektromos roller vásárlásnál
Az elektromos roller is azon eszközök közé tartozik, amit vásárlás előtt érdemes kipróbálni működés közben is. Ha nem kényelmes a kormány fogása, a felhasználó nem érzi biztonságosnak az úttartást, elégedetlen a gyorsulással, a fékekkel, akkor feleslegesen adott ki rengeteg pénzt.
A garancia és esetleges szervizelés miatt érdemes hazai, nagyobb boltból vásárolni és olyan márkát, amelynek van magyarországi képviselete. Ez lehet, hogy elsőre nagyobb vételárat jelent, ám az ezzel járó plusz költség nagyon hamar megtérülhet.