Az elektromos kerékpárok itthon is egyre népszerűbbek, de sokan még mindig ódzkodnak e masináktól. Többek között mert, nem tudják, hogy milyen költségekkel és procedúrával jár a szervizelés, illetve hogy egyáltalán mivel jár az e-bike használat. E kérdésekről faggattuk az elektromos bringák javítására szakosodott Appsolute munkatársait.
Öt éve még úgy bámultuk meg az elektromos bicikliket, mintha UFO-kat látnánk, ma pedig már teljesen természetesnek vesszük a jelenlétüket hazánkban is. Hiszen egyre többen grasszálnak ilyen, kicsit furcsa kitüremkedésekkel ellátott kerékpárokkal, amelyek életképes alternatívát jelenthetnek az egyre zsúfoltabb városokban.
A javításuk, karbantartásuk azonban speciális szaktudást igényel. A gyakran felmerülő problémákról, a lehetséges hibákról, a szakszerű használatról és a költségekről faggattuk ki az elektromos biciklik magyar doktorait. Azaz Bognár Andrást és Feldhoffer Sebestyént az Appsolute alapítóit, illetve Péter-Horváth Norbertet, az Appsolute sportrészleg-vezetőjét, akik Apple eszközök szervizelésével kezdtek foglalkozni, de mára nyitottak az e-bike-ok felé is többek között.
Forbes.hu: Tele van a város kerékpárszervizekkel, ők nincsenek felkészülve az e-bike-ok javítására? Ez volt az ok, amiért létrehoztatok egy direkt az ilyen járművek javítására szolgáló műhelyt?
Bognár András: Egy e-bike annyiban különbözik egy hagyományos kerékpártól, hogy tartalmaz egy elektromotort, illetve egy akkumulátort, amely a működéséhez szükséges energiát biztosítja. A javításuk, vagy az esetleges problémák elhárítása épp emiatt speciális szaktudást igényel. Viszont azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon a klasszikus kerékpárszervizek többsége még mindig nincs erre felkészülve. Ők alapvetően mechanikai szemlélettel közelítenek a javításhoz, ami ezekhez az eszközökhöz nem elég. Emiatt aztán úgy tűnt, hogy az elektromos kerékpárok javítása hazánkban meglehetősen problémás. Viszont mivel egyre inkább a köztudatba kerülnek és egyre népszerűbbé ezek a termékek, ezért ilyesmire mindenképpen lenne igény.
Mi alapvetően Apple termékek szervizelésével kezdtünk foglalkozni az Appsolute nevű vállalkozás keretein belül, és az elmúlt másfél évtized alatt ebből fakadóan nagyon mély ismeretekre tettük szert az elektronikai téren is. Kerékpározni pedig mindannyian szerettünk, beleástuk magunkat a biciklik működésébe is, és arra gondoltunk, hogy a két tudásanyag ötvözésével ki tudjuk tölteni a tátongó piaci rést.
Feldhoffer Sebestyén: Nem pusztán arról van szó, hogy a gyártó által küldött motorokat vagy akkumulátorokat kicseréljük, hanem ha meghibásodást tapasztalunk, akkor megpróbáljuk azt kijavítani. Ezzel pedig értelemszerűen sokat spórolhatnak az ügyfelek, és kevéssé terhelik a környezetüket, ami szintén nem utolsó szempont.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy amíg a garancia lejárta után egy motorcsere nagyjából 300 000 forintba kerülne, akkor azt szervizeléssel akár már 80-100 000 forintból is meg lehet oldani.
Szerencsére, és némiképp meglepő módon, a gyártók maximálisan partnerek, és minden segítséget megadnak ehhez. Más termékcsaládokkal ellentétben itt a piaci szereplők nem törekednek arra, hogy ha valami elromlik, ne nagyon érje meg javíttatni, inkább vegyen újat a felhasználó.
E-kerékpározás számokban!
Gyors számítás: átlagosan napi 15 kilométert teszek meg munkába járás, bevásárlás, gyerekhurcolás címén. Időben ez átlagosan nettó fél óra kerékpározást jelent. Ezzel szemben autóval ugyanazok a célpontok körülbelül körülbelül 20 kilométernyi úton lennének megközelíthetők, és körülbelül egy órányi autóban töltött időt jelentene alsó hangon (dugóban ülés, parkolóhely keresés, stb). A kerékpárt heti 20 forintnyi elektromos árammal fel lehet tölteni, ez durván havi 100 forintot jelent. Városi forgalomban és dugóban egy átlagos autó 9 liter üzemanyagot is könnyen elfogyaszt, ez heti szinten 9 liter, havi szinten kb. 40 liter, ami ma hatósági áron 20 000 forint. Nem beszélve az autó amortizációjától, parkolási költségekről, ami még szintén számottevő költség. Számoljuk még mellé a megtakarított időt, ami heti szinten 2-2,5 óra, havi szinten 8-10 óra, és ugye az idő is pénz. Éves szinten csak üzemanyagon 120 000 forintot lehet így spórolni, parkolásból is könnyen kijön hasonló összeg, és a megtakarított idő, amit munkára vagy szabadidőre fordíthatunk, kb. évi 100-120 óra.
– Bognár András, APPSolute alapító
Hatótáv kalkulátor
Forbes.hu: A hagyományos kerékpárszervizelési feladatokat is el tudjátok látni emellett?
Feldhoffer Sebestyén: Igen, amikor megérkezik hozzánk valaki azzal, hogy gond van az elektromos biciklivel, vagy csak egy állapotfelmérést szeretne kérni, akkor egy füst alatt átnézzük a többi alkatrészt is. Amennyiben pedig úgy adódik, akkor ajánlatot teszünk az azokkal kapcsolatos esetleges problémák megoldására is. Tehát megvizsgáljuk többek között a fékeket, lengéscsillapítókat, a váltót, a hajtásláncot, ha kell lecseréljük a fékolajat, és így gyakorlatilag teljes értékű szolgáltatást nyújtunk.
Forbes.hu: Az átlagember jó esetben évente egyszer viszi el egy átnézésre a kerékpárját, de van olyan bicikli, amely éveken át nem lát szakembert. Az elektromos biciklikkel mi a helyzet? Milyen gyakran kell őket szervizbe vinni?
Péter-Horváth Norbert: Az általános alkatrészcsomag, tehát például a fékek, a váltók vagy a hajtáslánc nem igazán különbözik azoktól, mint amikkel a tradicionális, „analóg” bicikliken találkozhatunk. Ha pedig valaki elhanyagolja a komponenseket, akkor az idővel komoly problémákat okozhat. Tehát, ha mondjuk megnyúlik a lánc, de erre nem figyelnek oda, nem cserélik, akkor azok károsíthatják a hátsó lánckeréksort, amelyek egyébként több láncot is képesek lennének kiszolgálni, de így hamarabb tönkre mennek, és az idő előtti cseréjük extra költséget jelent. E téren nincs különbség a hagyományos és az elektromos biciklik között: mindkét típust érdemes időnként elvinni egy szervizbe alapos átnézésre, mert ezzel rengeteg pénzt lehet megtakarítani.
Az elektromotoroknál elméletileg az első 500 kilométernyi használat után szükség van egy szervizkontrollra. Ezt követően 1000-1500 kilométerenként kellene elvinni a szervizbe a kerékpárt egy általános vizsgálatra.
Ilyen szempontból egy e-bike már sokkal jobban hasonlít egy autóra, mint egy hagyományos biciklire. Hiszen itt is az történik, hogy rá kell dugni egy számítógépet a motorra, amely hibakódok segítségével jelzi az esetleges problémákat.
Emellett minden egyes kerékpár rendelkezik egy egyedi digitális szervizkönyvvel, amely tartalmazza az összes lényeges információt. Ez rettenetesen hasznos lehet, ha mondjuk valaki egy használt, Bosch motoros kerékpárt akar vásárolni, mert elég bevinnie egy hitelesített Bosch E-Bike szervizbe, ahol visszamenőleg át tudják tekinteni, hogy mikor milyen vizsgálatokat és esetleges javításokat végeztek el rajta.
Bognár András: Ez egyébként nem véletlen, hiszen például a nagyon elterjedtnek számító Bosch motorokat tudomásunk szerint alapvetően az autóiparban használt szervómotorokból fejlesztették ki egyfajta side-projektként. Tehát a járműgyártásban, fejlesztésben szerzett tapasztalatokra építenek, ami értelemszerűen nagyon stabil alapokat jelent. Szó nincs arról, hogy totálisan a nulláról indultak volna, és pont emiatt nem is küzd a szokásos gyermekbetegségekkel ez a szektor.
Ezt az is jelzi, hogy egy megfelelően karbantartott, figyelemmel kísért motor esetén nagygenerálra, komolyabb karbantartásra 15-20 000 kilométerenként van szükség. Általános hétköznapi felhasználó esetén ez azt jelenti, hogy nagyjából 8-10 évente kell végig menni egy ilyen procedúrán, ami azért abszolút tolerálható.
Forbes.hu: Az elektromos alkatrészek terén milyen jellegű meghibásodásokkal találkoztok? Melyek a leggyakoribb problémák?
Feldhoffer Sebestyén: Az e-bike motorokban leggyakrabban a kopóalkatrészek mennek tönkre, konkrétan a csapágyazás. Ennek oka származhat a használatból fakadó anyagfáradásból, de előfordul, hogy a por-és vízvédelemmel adódnak problémák, ami miatt bejut a szennyeződés a motortérbe, és az teszi tönkre az alkatrészeket. Emellett egyszer-kétszer futottunk bele elektronikai problémába, például a nyomatékszenzor hibájába, de ez mind garancia alatt történt, és ilyenkor térítésmentesen cserélik a motort.
Sokan használják az elektromos bicikliket terepen, hegyen-völgyön tekernek, patakokon gázolnak át. De a kerékpárokat az ilyen extrémebb igénybevételre is felkészítették, tehát nem megy tönkre a motor vagy az akkumulátor az ütődésektől vagy a nedvességtől. Vannak olyan darabok, amelyeknél ezeket az alkatrészeket már a vázba integrálták, ami extra védelmet jelent. Normális használat mellett a felhasználó ezeket a kerékpárokat nem tudja „elrontani”. Tehát attól nem lesz baja ezeknek a komponenseknek, ha kinn hagyja a napon vagy elesik vele. Azonban ha elhanyagolják a motort és a széthullott csapágyazáson keresztül nedvesség jut a motortérbe, akkor azt már nagyon rosszul viseli, ám ez egy autóra vagy robogóra is igaz.
Forbes.hu: Házilag lehet javítani az e-bike-ok motorjait?
Péter-Horváth Norbert: Ez nem az a kategória, amikor az ember húzogat a féken, vagy kicseréli a fékpofákat. Amennyiben valaki egy autószerelő műhelyt üzemeltet, van csapágyprése, rendelkezik a megfelelő szerszámokkal, akkor meg tudja oldani, de igazából sok értelme nincs ezzel molyolni, érdemes a szakértőkre bízni ezt a munkát.
Főleg, hogy ha már javításra kerül sor, akkor érdemes ránézni szoftveresen is, hátha a gép jelez valamilyen hibakódot, amiből lehet következtetni esetleg más jellegű problémákra is. Mi több gyártóval is hivatalos kapcsolatban vagyunk, és tudunk segíteni a garanciális ügyintézésben is, valamint értelemszerűen rendszeresen részt veszünk a képzéseken is.
Forbes.hu: Mi a helyzet az akkumulátorokkal? Ezek mennyi idő után fáradnak? Milyen üzemidővel számolhatnak a felhasználók?
Bognár András: Én például egy öt éves e-bike-ot használok, és eddig semmi gond nem volt a teleppel. Tehát attól nem kell tartani, hogy az lesz, mint egy telefonnál, hogy két-három év után használhatatlanná válik. Hogy egy töltéssel valaki mekkora távot tud megtenni függ attól, hogy milyen terepen, milyen fokozaton és milyen időjárási körülmények között használja a kerékpárt. A legtöbb modellen egyébként igen egyszerűen cserélhető az akkumulátor, és sokan vannak akik tartalékkal oldják meg a hatótáv növelését.
Hogy látjátok a trendeket? Van hazánkban érdeklődés az elektromos kerékpárok iránt?
Bognár András: Világosan látszik, hogy Magyarország követi a nemzetközi trendeket, és itthon is egyre többen érdeklődnek az elektromos kerékpárok iránt. Ez egyébként nem is meglepő, hiszen ezek az eszközök tényleg nagyon jól beválhatnak az urbánus közlekedés során épp úgy, mint a sportolásnál. Már vannak kifejezetten e-bike-ok számára rendezett versenyek is, a városban pedig egy ilyen elektromos biciklivel teljesen jól ki lehet váltani egy robogót, vagy akár egy autót is.
Megfelelő, 25-30 kilométeres sebességet produkálnak, gyorsan lehet velük haladni úgy, hogy a „sofőr” mégsem izzad le. Hangtalanok, nem büdösek, ráadásul kevés helyet foglalnak, vannak már összecsukható modellek is, amelyek akár egy autóba is beférnek. Bár nem kifejezetten olcsóak, hiszen a valóban kényelmesen használható nyomatékszenzoros modellek ára 800 000 forint környékén kezdődik, de egyértelműen arra számítunk, hogy a jövőben még inkább elterjednek majd Magyarországon is.