A bezárkózás időszaka a zenei producereknek is komoly nehézség, de vannak, akik igyekeznek kihozni a maximumot a helyzetből. Magyar és nemzetközi előadók álltak rá az online streamelésre, élőben, ingyenesen közvetítik, általában százezreket megmozgató produkcióikat. Sőt, arra is lehetőség van, hogy a tömegek együtt bulizzanak – nem kell más hozzá, mint a Zoom.
Pár hete történt, hogy este a telefonomat nyomkodtam, mikor felugrott egy értesítés Facebookon: „Paul Van Dyk élő adásban van”. Mivel ekkor már javában tombolt a járvány, megszoktam, hogy a különböző hírportálok, újságok, kezdeményezések vagy akár játékosok Facebookon jelentkeznek be, hogy élő karanténtartalmakkal lássák el az otthonában rekedt nagyérdeműt.
Paul viszont egy DJ, méghozzá a világ egyik leghíresebbje, akit Facebookon is 3,5 millió ember követ – vajon mit akar mondani?
Ingyenes Paul Van Dyk koncert
Kiderült, hogy semmit – legalábbis nem szavakkal. Paul az otthoni stúdiójából jelentkezett be, hogy a pult mögött állva adjon ingyenkoncertet az internet népének.
A kommentek tanúsága szerint sokakat meglepett a rögtönzött performansz, a nézőszám pedig nem ugrott az egekbe (a Youtube-os és Twitch-es megtekintésekkel együtt persze így is százezres számról beszélünk). Pault látszólag nem zavarta, hogy nincs előtte közönség: teljes beleéléssel váltogatta a trackeket, a reakciók között pedig csak úgy repkedtek a szívecskék.
„Számomra a Saturday Sessions közvetítés egy kommunikációs platform, ami világszerte összeköt az emberekkel” – írta e-mailen Paul Van Dyk, mikor a streamek ötlete iránt érdeklődtem.
„Ez nemcsak rólam szól, aki zenélek, hanem mindazokról, akik összegyűlnek, és ezáltal nem érzik magukat elhagyva ezekben a nehéz időkben.”
A projekthez Paullal együtt összesen három ember kell:
egyikük a közösségi médiát figyeli, a másik a technikáért felel, Paul pedig levezényli
a show-t.
„Amíg csak képes vagyok finanszírozni, a stream ingyenes marad mindenkinek, de ez attól is függ, meddig tart majd a szórakoztatóipar jelenlegi zárlata” – tette hozzá. És hogy maradnak-e a streamek a járvány után?
„Egyelőre elég nehéz megjósolni a jövőt, de jómagam azt preferálom, hogy élőben játszom a közönség előtt.”
A koncertek a bezárkózás idejére tehát maradnak, és néha még egy kis extrára is futja: május 3-án az üresen kongó, dortmundi Signal Iduna Park stadionból jelentkezett be a zenész. A Tomorrowlandnek adott interjújában később azt mondta, még az üres lelátókon is érezte a hely energiáját.
És ha már Tomorrowland: a belgiumi elektronikus zenei fesztivál szervezői több világhíres DJ-jel vették fel a kapcsolatot, hogy saját online csatornáikon (Youtube, Twitch, Facebook, One World Radio, VK) kössék össze őket. A hetente jelentkező United Through Music keddi adása volt a hatodik a sorban, a fellépők között a már említett Paul mellett Mike Williams, Yvey V és Sam Feldt voltak.
Tomorrowland, otthonról
Mindannyian elismert szereplői az elektronikus zene világának, így ha valaki otthon akar bulizni, keresve sem találhat jobb EDM-eseményt. A fesztivál szervezőinek adatai szerint az első négy rész hatalmasat ment, 156 országból nézte összesen 20 millió ember.
„Már volt tapasztalatunk az élő közvetítésekkel a Unite With Tomorrowland események okán” – írták e-mailen a szervezők.
„Úgy gondoljuk, hogy a United Through Music jó módja annak, hogy kapcsolatba lépjünk a közösségünkkel, és együtt élvezhessük a legújabb zenéket. Ezt a jövőre nézve is észben tarjuk.”
A Tomorrowland hivatalos Zoom-szobájában közösen bulizhat a nagyérdemű, a műsorvezető pedig nemcsak rövid interjúk, poénok és felkonfok erejéig szakítja meg a műsort, de a közvetítés második képernyőjén a bulizók képét is rendre cserélgeti.
Kifejezetten mókás látni, ahogy a kisebb-nagyobb késleltetés miatt a bulizók először még csak merednek a képernyőre, majd hirtelen észreveszik, hogy reflektorfényben vannak, és azonnal zászlókért, italért, partikellékekért nyúlnak, táncolni kezdenek.
Bár ezeknek az eseményeknek kétségkívül komoly közösségformáló erejük van, az üzleti nehézségek felett nem tud szemet hunyni a fesztivál. Főleg, hogy nagyon is jól álltak a nyárra tervezett rendezvénnyel. „Fel voltunk készülve a júniusra, mind a 400 ezer jegyet eladtuk.”
A szervezők ugyan elkötelezettek a rendezvény iránt, de azt mondják, a közönség jólléte mindennél fontosabb, így az idei pótlást inkább tervbe sem veszik. Sokat egyeztetnek a belga kormányzattal, egyelőre úgy néz ki, 2021. július 16-18., valamint 23-25. lesz a 16. Tomorrowland-fesztivál dátuma.
„Ez a helyzet mindannyiuknak nagyon nehéz” – írták. – Szomorúak, csalódottak s dühösek vagyunk – de egyben reménytelik, mert tudjuk, hogy sokkal erősebbek vagyunk ennél a visszalökésnél.”
Fontosnak tartják, hogy biztosítsák a rendezvényszervezői iparág jövőjét, amit viszont csak összefogással és rugalmassággal érhetnek el a résztvevők.
Persze nem a Tomorrowland az egyetlen olyan zenei közösségi, ami online közvetíti a koncertjeit. A holland Festival Fans összeállítása is az elektronikus zene rajongóit hivatott kényeztetni – érdemes jó előre bejelentkezni a jórészt facebookos bulikra, nehogy valaki lemaradjon. Ugyanez igaz a Festicket gyűjtésére is, amin viszont már további műfajok is képviseltetik magukat.
Itthon is mennek a karanténbulik
A magyar előadók is karanténba vonultak. Hogy csak két példával éljek, az idén fennállása huszadik évfordulóját ünneplő 30Y Youtube-csatornája is kifejezetten aktív, az egykori Forbes-címlapos Ákos pedig hol zenés vlogokkal, hogy teljes koncertfelvételekkel dobja fel a rajongói napjait.
Ákos egyébként a szintipop Bonanza Banzaijal vált anno országosan ismertté, a 80-as évek pedig hogy, hogy nem, egyre nagyobb népszerűségre tesz szert az elektronikus zene rajongóinak körében is.
A magyar synthwave egyik népszerű előadója, Quixotic – polgári nevén Miklósy Krisztián – szintén Facebookon idézi fel a 80-as éveket.
Általában élőben tart bulikat, a Budapest Park és a Dürer Kert közönsége jól ismeri a Stranger Synths-partik retrofuturisztikus hangorkánjait, de most sokakhoz hasonlóan Krisztián is alkalmazkodott a bezártsághoz, és egy budapesti panellakás rögtönzött stúdiójából igyekszik ingyen zenét közvetíteni.
„Meghirdettünk egy bulit a Dürer Kertbe, és mikor kiderült, hogy nem tudjuk megtartani, a Facebook-esemény alatt sokan kérték, hogy valami mégis legyen” – mondja Krisztián.
Streamelést illetően a játékok miatt volt tapasztalata, így tudta, hogy lehetne ezt kivitelezni, de bevallása szerint csak akkor döntötte el, hogy lesz online buli, mikor megbizonyosodott róla, hogy a színvonallal kapcsolatban nem éri majd szó a ház elejét.
„Az én előadásaim erősen támaszkodnak az audiovizuális megoldásokra. Azt szerettem volna, hogy tévén nézve már majdnem olyan legyen, mint élőben.”
Így került füstgép a nappaliba.
Ez inkább reklám
Krisztián szerint a streamelt bulikkal egy élő fellépésekre szakosodott előadó valószínűleg nem tud úgy keresni, mint mikor sokszáz fős rendezvényeken vesz részt. Ugyanakkor reklámértéke igenis van ezeknek a buliknak.
„Engem is meglepett a sok reakció, egy élő fellépéshez képest az online közvetítés tízszeres elérést produkált. Vannak külföldi fellépéseim, de mondjuk egy mexikói néző valószínűleg sosem láthat engem élőben. Így viszont megnézheti a fellépésem.”
Hogy hosszú távon fenntartható-e ez a modell, avagy maradnak-e a digitális partik a járvány után, a zenész szerint legalább annyira a közönségtől függ, mint az előadóktól. Az biztos, hogy reklámnak ez sem utolsó, és ha valaki beleszeret egy zenész online bulijába, később talán a jegyet is megveszi, nem beszélve az albumokról, pólókról, egyéb termékekről.
Bár Krisztián eddig csak egy online bulit vezényelt le, májusban tervben volt egy nyárnyitó rendezvény a Budapest Parkban. Azt mondja, ennek apropóján mindenképp lesz legalább még egy szobabuli, aminek végén akár egy augusztusi élő fellépést is beharangozhat – „már, ha a járványhelyzet is úgy akarja”.
„Ha nem, akkor havi egy fellépés szerintem tartható. A heti bulikat viszont nem tartom jónak, mert hamar kifullad a koncepció, nem tud újat mutatni az ember.”
Borítókép: Matty Adame fotója, Electric Daisy Carnival, Las Vegas, Egyesült Államok. Forrás: Unsplash