Ebben a családban sikeres a generációváltás, de ehhez egy fél koncepcióváltás, azaz egy új és merészen újító termékcsalád kellett. Az ország egyik legismertebb borász családja, a szekszárdi Heimann nemrég egy almárkával jelentkezett – és bár ez már ifjabb Heimann Zoli egyértelmű jele a családi cégben, a márkanév éppen a családról és az újabb és újabb generációkról szól.
Ez itt a Forbes és Bánlaki D. Stella boros sorozata, az A jó élet – A jó bor. Heti-kétheti rendszerességgel, a hetek végén megjelenő cikkek, vélemények, tesztek és hírek a borvilágból.
„2014-15 körül jöttem végleg haza, külföldön organikus borászatokban dolgoztam. Az utolsó gyakorlati helyem Ausztráliában, egy régimódi burgundi stílusú borásznál volt, egész fürtöket erjesztettünk, spontán, és a borok minimális hordós érlelést kaptak – nagyon tetszett az a borstílus, csak az volt a kérdés, hogy hol lesz ennek a helye a mi borászatunkban – mondja Zoomon ifjabb Heimann Zoltán szekszárdi borász, az ország egyik legismertebb borászcsaládjának harmincas éveiben járó tagja. – Mikor hazajöttem, csináltam stílusgyakorlatokat. Az első egészfürtös préselésű bor egy merlot volt, lábbal tapostuk. Nem találta meg a helyét a portfólióban.”
Zoli rajongása a natúrborok iránt széles skálán mozgó szárnypróbálgatásokban nyilvánult meg az utóbbi években – a borfogyasztó, aki nyitott volt az újdonságokra, jó néhánnyal találkozhatott rozé, vörös és buborékos vonalon is. A borász tudta, ez a hagyományokhoz visszanyúló, természetközeli, most mégis újhullámosnak számító borstílus sok buktatót rejt. Szerinte például a natúrboroknak az egyharmada igazán jó, ezek most a legizgalmasabb dolgok a borpiacon, de egy részük csapnivaló. Amikben tobzódnak a borhibák, azoktól ódzkodik. „Ahová eljutottunk egy vargabetűvel 2017-ben: úgy éreztem, hogy nagyon izgalmas az újhullámos borkészítési világ, de a mi piacunk nem keresi. Ma már nem akarok pét-natot csinálni, rájöttem, hogy ebben nem tudok kimagasló lenni, de kadarkában és kékfrankosban és nagy házasításokban igen.”
A Heimanné itthon már rég befutott brand, olyan borokkal, amelyek nevét a szakmán túl is sokan keresik. Azt már tudták, hogy az erős újhullám nem válik be, de Zoli számára az is egyértelmű volt, hogy a külföldi térhódítás eszköze nem lehet két eddig csúcsboruk, a Franciscus és a Barbár sem, „mert nem eléggé izgalmasak”. Szerinte bármilyen szép is egy ilyen barrikhordós küvé, azzal újat mondani már nemigen lehet.
„Szkanderbajnokság zajlott a cégen belül a termékekkel is és néha a szüleimmel is. Viszont tanulni küldtek külföldre, és hogy hozzak haza tanulságokat, nem akarták letörni a lelkesedésemet.”
Ifjabb Heimann Zoltán (Fotó: Páczay Tamás)
„Felmértük: amit a szüleim kitűztek célul, elértük, a kérdés így most már az volt, hogy mi a célunk a következő tíz-húsz évre. Ezért 2018-ban meghoztuk azt a stratégiai döntést, hogy az új cél külföldön is mutatni valamit abból, ami mi vagyunk” – meséli Zoli. Végül újragondolták a palettát, és létrejött a Heimann és Fiai termékcsalád.
Szívem
Az új vonal, vagyis a Heimann és Fiai név alatt forgalomba kerülő borstílus lényege a visszafogott, minimális hordóhasználat (tízéves, tízhektós Kádár-hordók és modern amforák), inkább a fakádas erjesztés során keletkező aromatika domborodik ki. Ez adódik az óvatos kézi szüretből, a fürtök egészben préseléséből, a kocsányról való leválasztásnál a kíméletes kézimunkából. „Az Alte Reben nevű kékfrankosnál például korábban sokat játszottunk új hordókkal, félévesen még szép volt, aztán proper red wine lett. Ezt a proper red wine típust akartuk most elengedni.”
Borászcsalád, borcsalád
„A szüleim nagyon féltek tőle, de a borok meggyőzőek. Ők is szívesen isszák a lazább szövetű, de sokrétű aromatikájú dolgokat” – mondja Zoli. Mellesleg továbbra is készítenek elég proper red wine-t: Heimann név alatt a piacon marad hat-nyolc jól befutott tétel, a Birtokbor, a cash flow-t hozó merlot, vagy például a már említett csúcsbor, a Barbár. Ma már ezeket is Zoli készíti, „nem lettem barrikellenes”, mondja.
„A közönségünk egy részét megszólítjuk az új borokkal is, de van olyan fogyasztónk is, aki azt fogja mondani, hogy megőrültünk.”
Azért tesz munkát bőven az új közönség megtalálásába is. Heimannéknak régóta kizárólagos hazai forgalmazója a Bortársaság, korábban nem is nagyon dolgoztak más csatornák kiépítésén.
Viszont ilyen áron ilyen borok itthon eddig nem nagyon voltak a piacon, ahogy dűlőszelektált szekszárdi kékfrankosok sem nagyon.
A termékcsalád két alapbora, a Szekszárd Kadarka és Kékfrankos 3300 forintos polci áron, a dűlőszelektáltak 5600 forintért, a csúcsbor, a Szívem pedig 9800 forintért kapható. „De nem az a fontos, hogy egy év alatt elfogyjon, inkább ötéves folyamat, mire felfut” – mondja a borász, aki az elmúlt évben online borkóstolókon prezentált külföldi kereskedőknek, szakíróknak, sommelier-knek. Míg Heimannék exportja eddig minimális volt (Zoli úgy mondja: a hab a tortán, és még az is változó mennyiségben) – most nap mint nap jelentkeznek a külföldi kereskedők, a termékcsalád 2018-as évjáratának eddig kétharmada külföldön végezte.
A szekszárdi Baranya-völgy dűlő
„Nagy élmény látni, hogy a kadarka kilincsként működik az új piacokra. A tavalyi évben ezek által már majdnem dupláztuk az exportot, a svéd, a dán kereskedőnk is új, a skandináv és a brit piacban még nagy a potenciál. Ez stratégiai fejlődési irány – időt kell neki adni, hosszú távú kapcsolatokat építünk” – mondja.
A kékfrankosoknak például nagyon kellenének azok a helyek, az újhullámos borbárok és a bátrabb éttermek, amik most zárva vannak, ez lehet az ő értékesítési helyük.
„Az alapborokból tizenpár ezer palack készül, a Szekszárd Kadarkából 16 ezer, a dűlőszelektáltakból 2-4 ezer palack. Ezt már munka eladni. Most az a cél, hogy ezek jó helyekre jussanak el. Nyáron ebbe még kell tennem pár kilométert.”
Területeik fele már bio, 2023-ra már hivatalosan és teljes egészében biobirtoknak minősülnek, ami szintén komoly hozzáadott érték, főleg a nyugati piacokon és az újdonságokra nyitott borbárokban. Jobb minőséget eredményez az is, hogy a család már minimalizálta a szőlővásárlást, már csak saját területekről dolgoznak.
A családi birtok (Drónfotó: Hirling Bálint)
Zoliék újragondolták a korábbi kommunikációjukat is. Szándékosan karakteres címkét választottak, erősítik a webshopot, hírleveleket gyártanak, programcsomagokat kínálnak és látogatásra ösztönzik a fogyasztóikat – igazi borászati customer journey a cél, mondja angolul a kozmopolita.
A Heimann és fiai, bár új termékcsalád, nem új név: a XVIII. század óta létező családi borászatra vonatkozik, és már 1992-ben is szerepelt címkéiken. „Jelenti nagyapámat, édesapámat és nagybátyámat, az öcsémet és engem, az én fiaimat is, és ha lesz lányom, akkor őt is. Ugyanazt jelenti, mint a Heimann családi birtok, ami szintén megmarad márkanévként – szeretnénk tovább adni ezt a munkát és örömöt” – mondja Zoli.
Hat bor, egy család
Bár ifj. Heimann Zoltán újításokról beszél, az én merész újításokat igencsak kedvelő szám és lelkem inkább óvatos reformokról tud beszámolni. Nagyon tiszta, a megszokottnál gyümölcsösebb, elegánsabb, jobb ivású kékfrankosokat kóstoltam most tőle, amelyekben az érlelési jegyek valóban nem jelentek meg, inkább csak kidomborították a gyümölcsösséget és ásványosságot, illetve a fajtajelleget. Fiatal borok, érdemes eltenni őket (így tettem én most a kadarkákkal). A 2019-es évjárat ősszel kerülhet forgalomba.
Szekszárd Kékfrankos 2018
Mi ez? Egy, a többinél könnyebb bor, öt-tízéves ültetvényekről, kézi szüret 2018. szeptember közepén. Spontán erjesztés fakádban és acélkádban részben egész fürtökkel (25-30 százalék). Palackozás a Heimann birtokon derítés nélkül, durva szűrés után.
Milyen? Földes-céklás jegyek, avar, frissítő nedves erdő. A korty telt, a közepesnél hosszabb, intenzív, benne sok zamatos, lédús piros bogyós gyümölcs, érett eper, fűszerek. Közepes és arányos sav-tannin. Jó inni, kérekmég-bor.
Mennyiért? 3300 Ft
Bati kereszt Kékfrankos 2018
Mi ez? A Bati keresztről elnevezett dűlő észak felé néz, ezért hűvösebb terület, ugyanakkor védett, két oldalról erdő zárja. Összesen egy hektár, mely jellemzően virágos, feszes borokat, klasszikus kékfrankosokat ad. 2018. szeptember végén szüretelték, spontán erjesztés acélkádban, visszafogott extrakció, szivattyú nélkül préselve 27 nap után. Spontán almasavbontás. 8 hónapig nagyhordós érlelés ezerliteres magyar ászokhordókban. Palackozás derítés és szűrés nélkül.
Milyen? Vörösáfonyás, szedres, feketecseresznyés, friss. Magasabb sav-tanninegyensúly, hosszabb korty, szikárabb a Szekszárd Kékfrankosnál. Pici étcsoki, némi céklás-vegetális vonal, és az ásványosság is finoman megjelenik. Egy elegáns kékfrankos, ami meghálál egy kis időt, levegőztetést a pohárban.
Mennyiért? 5600 Ft
Baranya-völgy Kékfrankos 2018
Mi ez? A Bati Kereszthez közel eső terület, de ez markánsan meleg, délkeleti fekvésű és kevésbé védett dűlő. Főleg lösz, néhol vöröses-barnás talajon terem, egy hektáron. Spontán erjesztés fakádban 25-30 százalékban egész fürttel. Visszafogott extrakció, szivattyú nélkül préselve 22 nap után, spontán almasavbontás. 8 hónapig nagyhordós érlelés, palackozás derítés nélkül, durva szűrés után.
Milyen? Ebben a borban már markánsabban megjelenik az egész fürtös préselés, a gazdag gyümölcsösség, ugyanakkor rusztikusabb is, van mélysége. A jelentősebb sav és tannin belesimul a gyümölcsösségbe, jól strukturált bor, ami szép gyümölcsös korttyal zár.
Mennyiért? 5600 Ft
Szívem Baranya-völgy Kékfrankos 2018
Mi ez? A termékcsalád csúcsbora a Baranya-völgy dűlő idősebb, ötvenéves tőkéiről. Kézi szüret 15 kilós ládákba 2018. augusztus 25. és szeptember 11. között, alacsonyabb termésátlaggal (50 q/ha). Spontán erjesztés egy beton- és több kis műanyag erjesztőben 20-30% egész fürttel. Visszafogott extrakció, szivattyú nélkül préselve 20-24 nap után, spontán almasavbontás. 8 hónapig nagyhordós érlelés. Palackozás derítés és szűrés nélkül.
Milyen? Még fiatal a bor, érdemes lehet vele várni akár éveket is, de ha mégis nyitjuk, már most is meghálálja a dekantálást, levegőztetést. Karakteresebb tannin, ami idővel még bele fog simulni a fekete- és pirosbogyós, komolyabban ásványos kortyba a leheletnyi dohánylevél és virágosság mellé. Intenzívebb, sűrűbb, nagyobb bor, elegáns.
Mennyiért? 8900 Ft