Hiszel abban, amit csinálsz?

 Honnan tudod, hogy hiszel abban, amit csinálsz? – kérdeztem a Corvinus Gazdálkodástudományi Karának végzős hallgatói előtt, a pesti Bálna épületében tartott diplomaátadón. „Például onnan, ha örömmel kiállsz egy ilyen tömeg […]

Bővebben

A piaci bővülést csak magunkon tudjuk mérni – így fogynak a természetes borok

Organikus növekedés – ez az organikus borok piacának állapota, most már tíz éve. Statisztika nincs, de a méréshez szinte elég egyetlen cég adatait nézni. Magyarország egyetlen, kizárólag természethű borokat forgalmazó vállalkozásával, a 11 éves Terroir Clubbal beszélgettünk arról, hogy a biománia és a növekvő igény a tiszta táplálkozásra az italpiacot is utoléri-e.

Kató András és Nemes Richárd a természethű borok hazai nagykövetei. Az általuk alapított Terra Hungarica 26 olyan magyar borászt fog össze, akik hivatalos bio-öko minősítéssel rendelkeznek, és néhány egyéb szabály mellett például kizárólag spontán erjesztenek, tehát a kénen kívül lényegében semmilyen szert nem használnak a borkészítés során, azt is csak mértékkel. A szervezethez kapcsolódó, természethű borokat forgalmazó kereskedés, a Terroir Club az egyetlen olyan üzlet Magyarországon, ahol biztosan csak ezen szabályoknak megfelelő borokat tudunk venni. Nemes Richárdot kérdeztem.

Trend a bioélelmiszer, de legalábbis egyre többen törekszünk minőségi táplálkozásra. Az italra, főleg az alkohol, bor minőségére szerintetetek mennyire figyelünk oda?

Még mindig csak a boros szubkultúra szűk szegmense vásárol nálunk, de én személy szerint úgy látom, hogy bár nagyon-nagyon lassan, de organikusan bővül a piac. A piacbővülést sajnos csak magunkon tudom mérni, de 5-8 százalékos növekedésre tippelnék. Ez a növekedés az elmúlt 5-7 évben is tapasztalható volt, és jól látszik a cégünk bevételeinek lassú, de kiszámítható emelkedésén is.

A borászok szemszögéből pedig azt látom, hogy elkezdett beszivárogni a mainstereambe a törekdvés az ökológiai gazdálkodásra. Tehát egyre kevesebben használnak gyomirtót és felszívódó szereket. Valószínűleg, mert közöttük is csomóan látják, hogy külföldön is ez trend, vagy inkább egy nagyobb ívű evolúció része. Lassan ide is eljön az, ami nyugaton már legalább egy évtizede hódít.

Az átlagos nyugati fogyasztónak fontosabb, hogyan készült egy bor, mint a magyarnak?

Országa válogatja, de közhelyszerű, hogy a skandináv országokban, vagy akár Hollandiában és Dániában prioritás, hogy ne csak az ételalapanyagok származzanak tiszta, természetes forrásból, hanem az italok is. Itthon még vannak más pótolandó dolgok, mielőtt ez prioritás tud lenni.

nemes_kato

Nemes Richárd és Kató András egy korábbi Mitiszol?-on

A Terroir Club mennyire sikeres export tekintetében?

A Terra Hungarica nevet nem véletlenül választottuk, ez nemzetközi piacokon is értelmezhető. Jelen vagyunk a Benelux-államokban, skandináv országokban, Angliában, és egyre fontosabb nekünk az export. Kicsit el is fordultunk ebbe az irányba, mert úgy látjuk, hogy kevesebb akadályba ütközünk, kevesebbet kell magyaráznunk a termékeinket külföldön. Az árbevételeinket nézve is folyamatosan növekszik az export aránya.

A rendezvényeteken, a természethű italok éves fesztiválján milyen változást láttok?

Ugyanezt az organikus növekedést. Hetedik éve csináljuk, korábban Terra Hungarica Borszalon néven futott, három éve Mitiszol? Fesztivál a címe. Akkor kellett nagyobb helyszínt is keresnünk, tavaly már a Millenárison értük el a rekord 800 fős látogatószámot. Remélem, idén, most szombaton megugorjuk ezt a számot is, de sokkal nagyobbra nem akarunk nőni.

A növekedésnek azért oka az is, hogy nyitottuk a tágabb közönség felé. A bor mellett kapott helyett sör, pálinka, üdítő, szörp, kávé, tea, és csomó étel is van már a rendezvényen, szintén organikus alapanyagokból.

Mondok pár példát. A Gyömbír gyömbéralapú kreatív üdítőket készít, a Schrubbie tokaji borecet alapú üdítőket, a Csupaszörp kézműves szörpöket, a 42 Coffee etikus kereskedésből és fenntartható forrásból származó kávékat hoz.

Mennyivel drágábbak az általatok forgalmazott borok a piacon átlagosnak számító társaiknál?

A bioborok Magyarországon nem drágábbak, mint a konvencionális társaik. A mi kínálatunkban 1500 forintnál kezdődnek a borok, persze a lista teteje a csillagos év, hiszen például sok premier cru burgundink is van. Ráadásul az áruk sem emelkedik, például a Királyudvar Sec a mai napig 5300 forint, annyi volt évekkel ezelőtt is.

mitiszol_graf_big

Kattints ide a nagyobb képért, ide pedig akkor, ha még többet szeretnél tudni a konvencionális és a természethű borok különbségeiről!

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő