2020 videojátékok terén is erős évnek ígérkezik. Először is ekkor jönnek ki az újgenerációs konzolok. A Playstation 5-ről és az Xbox Scarlettről már a Forbes.hu-n is volt szó, de természetesen játékmegjelenés is akad majd dögivel. Nem egy esetben a most is kapható gépek utolsó, nagy durranásai látnak napvilágot az újesztendőben. Összeállításunk a teljesség igénye nélkül azokra a programokra fókuszál, amiket hivatalosan is bejelentettek 2020-ra, és amik valamilyen szempontból valóban kiemelkedőnek tűnnek.
Final Fantasy VII Remake
Megjelenés: 2020. március 3.
Platformok: PS4
Talán a legfurcsább hátterű program a listán. A Final Fantasy VII egy 1997-ben megjelent playstationös szerepjáték, később más platformokra is kiadták, mindenhol hatalmas siker lett. 2005-ben aztán a Sony a játék felújított, valós időben futó intrójával promózta a közelgő PS3 képességeit – az eredeti még klasszikus, előre renderelt komputeranimáció volt.
A rajongók a demó láttán azonnal készpénznek vették a remake elkészültét, erről azonban akkor még szó sem volt. Hosszú, évtizedes agonizálás vette kezdetét, majd a sorozatért felelős Square Enix 2017-ben végül bejelentette a Final Fantasy VII Remake-et, ami három játékra bontva meséli el a klasszikus történetet, természetesen a legmodernebb technológia segítségével. A kezdő szelet márciusban érkezik, és a történet első harmadára fókuszál, persze jelentősen kibővítve azt, új helyszínekkel, lehetőségekkel.
Doom Eternal
Megjelenés: 2020. március 20.
Platformok: PC, PS4, Xbox One, később Nintendo Switch
A Doom Eternal a tavalyi listán is úgy szerepelt, mint biztos befutó, a játék azonban átcsúszott 2020-ra, így csak márciusban eshetünk neki a Földet fenyegető démonseregnek. Az elmúlt évben újabb videókra és képekre csorgathattuk a nyálunk, a játékmenet azonban még most is pontosan azt ígéri, amit tavaly ilyenkor: egy mindennél dögösebb hentelést, aminek mészárlói oldalán mi, játékosok állunk, szemben velünk pedig a Pokol megannyi rút és gonosz teremtménye.
A Doom sosem volt agysebészet (bár agyvelőből mindig is kijutott benne), és a játékmenet terén most sem kell nagy mélységre számítani. Ugyanakkor a fejlesztő id Software látványosan nagy hangsúlyt fektet a sztorira, ami inkább a sci-fi és dark fantasy műfajok keveréke lesz, semmint egy észnélküli daráláshoz alibit nyújtó, kétsoros firkálmány. A technológia mindenesetre új: az id Tech 7 motor a korábbinál is látványosabb eredményt mutat.
Half Life: Alyx
Megjelenés: 2020 március
Platformok: PC (VR)
Bár sokan lemondtak róla, a Half-Life saga 13 évvel az utolsó felvonás után folytatódik – azaz hogy kiegészül, mert az Alyx alcímű játék nem a Half-Life 2: Episode Two folytatása lesz, hanem az első és második rész közti űrt tölti be, főszerepben a korábbi részekből ismert Alyxszel és édesapjával, Elijal. A Source 2-vel hajtott FPS lenyűgözően fest, játékmenete pedig forradalminak ígérkezik, hisz teljes egészében VR hardverhez igazították, csak az ajtók kezelésén hónapokig dolgoztak a Valve fejlesztői.
Sajnos emiatt a program nem is működik VR-kiegészítő nélkül, így vagy beruházunk egy alsóhangon százezres perifériába, vagy marad a végigjátszás megtekintése a Youtube-on. A Half-Life: Alyx a SteamVR által támogatott összes headsettel játszható, ráadásul hosszú, egyjátékos, történetorientált lövölde formájában elevenedik meg a szemünk előtt, valamikor koratavasszal.
Cyberpunk 2077
Megjelenés: 2020. április 16.
Platformok: PC, PS4, Xbox One
A Witcher-játékokkal világhírre szert tett CD Projekt RED évek óta dolgozik a stúdió legújabb nagy dobásán, a papír-ceruza szerepjátékon alapuló Cyberpunk 2077 pedig, úgy tűnik, tavasszal tényleg megjelenik. Ezúttal nem középkori fantasy körítésben kell jót, rosszat vagy még rosszabbat alakítanunk, hanem a világ legveszedelmesebb városában, Night Cityben, és a címadó 2077-es esztendőben, amikor már semmi sem szent, a korrupt hatóságoknál pedig csak az egymással is folyton rivalizáló bűnbandák rosszabbak.
A Cyberpunk 2077 belső nézetű akció-szerepjátékos élményt ígér, szabadon bejárható, retro-futurisztikus metropolisszal és összetett, a döntéseinkre reagáló történetvezetéssel. A játékban egyébként Keanu Reeves is szerepel, a világot és a sztorit pedig a Cyberpunk szerepjátékrendszert kidolgozó Mike Pondsmith bevonásával építi a lengyelországi stúdió.
Marvel’s Avengers
Megjelenés: 2020. május 15.
Platformok: PC, PS4, Xbox One
A Marvel filmes univerzuma gyakorlatilag végtelen pénzt termel, így nem az a meglepő, hogy végre egy játékban is összeállnak a Bosszúállók, hanem hogy csak most, ennyi évvel az első közös filmjük után teszik ezt. A Marvel’s Avengers egyébként egy négyfős kooperatív játékra tervezett szuperhősös akcióprogram, amiben többek közt Amerika Kapitány, Vasember vagy Thor bőrébe bújva szállhatunk síkra az igazságért (persze nem a filmbeli színészek arca és hangja mögött, arra talán még a Marvelnek sem telik).
Persze akkor sincs baj, ha a barátaink épp nem érnek rá, mert egyjátékos mód is várható. A látszólag nem túl bonyolult akciójátékon a Tomb Raider-sorozat modern epizódjaiért felelős Crystal Dynamics és a legutóbbi Deus Ex-játékokat készítő Eidos Montreal dolgozik közösen. A bejelentéskor nagy port kavart, hogy az ismert hősök külseje kifejezetten előnytelen volt, ám sokukat átdolgozták az őszi trailerre (alant).
Wasteland 3
Megjelenés: 2020. május 19.
Platformok: PC, PS4, Xbox One
Ha azt mondom, posztapokaliptikus szerepjáték, szinte minden gamer egy szuszra vágja rá, hogy Fallout. Pedig az Interplay klasszikusa sem létezne, ha nem jelenik meg az első Wasteland című játék, még 1988-ban. Bár a játékiparban általában csak akkor készül folytatás, ha az anyagilag is megéri, a Wasteland 2 2012-es bejelentésekor sokan már az első részre sem emlékeztek – ennek ellenére a közösségi finanszírozású kampány akkora siker lett, hogy évekre meghatározta a Kickstarter-projektek irányvonalát.
A Wasteland 2 végül 2014-ben jelent meg, most pedig már a harmadik rész is itt van a nyakunkon, ami továbbra is körökre osztott játékmenetet és egy négyfős csapatot ad a kezünkbe, csak épp ezúttal többjátékos módban is próbára tehetjük túlélési képességeinket. Az izometrikus nézet és a kompromisszumot nem ismerő kihívásfaktor persze marad.
The Last of Us Part II
Megjelenés: 2020. május 29.
Platformok: PS4
A Playstation 4 hattyúdalaként is felfogható akciójáték nemcsak a platform talán legrealisztikusabban kinéző programjának ígérkezik, de egyben a legkomorabbnak is. A Playstation 3-ra kiadott The Last of Us egy olyan jövőt mutatott, amiben az emberiséget egy gombafertőzés sodorta a kihalás szélére. Bár a járvány ábrázolása is kellően ijesztő volt, az emberi mivoltukból kivetkőző túlélők a rothadó élőholtaknál is félelmetesebbnek hatottak.
A folytatás annyiban merészkedik új terepre, hogy személyessé teszi a túlélésért folytatott, kegyetlen harcot: a főszereplő szerelmét meggyilkolják, ő pedig annak ellenére esküszik véres bosszút, hogy ebben a világban úgyis csak a halálra vár az emberiség maradéka. A The Last of Us Part II egyszemélyes játékélményt nyújt majd, amit viszont csak PS4-en lehet élvezni. Bár esélyes, hogy PS5-re is kiadják idővel.
Iron Harvest
Megjelenés: 2020. szeptember 1.
Platformok: PC
A brémai King Art Games különös stratégiai játéka egy olyan alternatív múltban játszódik, ami szerint az első világháború egyáltalán nem úgy ért véget, ahogy azt a történelemkönyvekben írják, hanem jócskán belenyúlt a 20-as évekbe, a nagyhatalmak pedig végül gigászi harci robotokkal próbálták jobb belátásra bírni egymást. A száz évvel ezelőtti hadviselés találkozása a több emelet magas dieselpunk lépegetőkkel egészen sajátos hangulatú játékot eredményez, ami kifejezetten összetettnek és nehéznek tűnik.
A program egyébként régóta készül, eredetileg közönségi finanszírozással gyűjtött rá pénzt a stúdió, majd a német Deep Silver játékkiadó állt be a fejlesztés mögé, ami éveket csúszott ugyan, cserébe viszont folyamatosan kommunikálja a csapat, épp hol tartanak. 2020 ősze biztosnak tűnik, szeptemberben, reméljük, tényleg nekiveselkedhetünk a világháborús gépszörnyeknek.
Halo Infinite
Megjelenés: 2020 vége
Platformok: PC, Xbox One, Xbox Scarlett
A fényéből jócskán vesztett Halo-sorozat nagyszabású visszatérése nemcsak azért ígérkezik csemegének, mert az eddigi információk alapján egy jórészt szabadon bejárható, nyitott világban játszódó akciójátékot kapunk, hanem azért is, mert a program egyszerre lesz elérhető az erős PC-k, az Xbox One konzolok, valamint a jövő év végén megjelenő, egyelőre csak Xbox Scarlett néven emlegetett újgenerációs konzol tulajdonosai számára.
Főszerepben az ikonikus Master Chief, a játékmenetről viszont még keveset tudunk. Annyi biztos, hogy a Halo 5: Guardians botránya miatt az osztottképernyős multiplayer visszatér. A játékon a Halo 4-5-öt is készítő 343 Industries dolgozik, a látványos videókban pedig már megcsodálható az új, Slipspace játékmotor. Ennek különlegessége, hogy remekül skálázható, több hardvergenerációt is ki tud szolgálni egyszerre.
Psychonauts 2
Megjelenés: 2020
Platformok: PC, PS4, Xbox One
Tim Schafer bohókás természetfeletti kémtörténete folytatódik. A Psychonauts 2 a Lucasarts-játékokon edződött tervezőre jellemző abszurd humoron túl összetett akció-kaland játékmenetet ígér. Bár folytatásról van szó, a cím nem biztos, hogy sokaknak ismerősen cseng. Ennek oka, hogy a Psychonauts első része 2005-ben jelent meg, és bár a kritikusok imádták, az eladások nem voltak meggyőzők.
Ennek ellenére sem a rajongók, sem Schafer nem tettek le a különös platformjátékról, és 2016-ban egy négymillió dolláros közösségi finanszírozási kampány segítségével megindult a Psychonauts 2 fejlesztése. A játék eredetileg 2018-ban jelent volna meg, de az év végén még csak alfafázisban volt, így eltolták 2019-re. Majd nyáron 2020-ra, mert Schaferék szerint még kell némi finomhangolás a programnak. Nextgen konzolos megjelenésre is van esély.
Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
Megjelenés: 2020
Platformok: PC, PS4, Xbox One
A 2004-es Vampire: The Masquerade – Bloodlines című vámpíros szerepjáték három dologról ismert. Ez volt az első teljes áron forgalmazott Source-motoros játék, még a Half-Life 2 megjelenése előtt; elképesztően erős hangulattal és kiváló szövegkönyvvel rendelkezett, ami az alapjául szolgáló World of Darkness papír-ceruza szerepjáték több aspektusára is utalt itt-ott; és játszhatatlanul bugos volt, a javítatlan első kiadást végig sem lehetett játszani.
Bár a kritikusok és a vásárlók egyaránt kétkedve fogadták a Bloodlinest, az elsősorban komplex stratégiai játékairól ismert Paradox Entertainment 2015-ben megvette a folytatás jogatit, 2019-ben pedig be is jelentette azt. A Bloodlines 2 egy belső nézetes akció-szerepjáték lesz, valamikor 2020-ban – az eddig látott videók alapján nem ígérkezik különösebben előremutatónak, de az első rész hangulata már a korai változatól is visszaköszön.
Age of Empires IV
Megjelenés: 2020
Platformok: PC
Nem csalás, nem ámítás, 2020-ban visszatér az Age of Empires! A legenda szerint maga Bill Gates járt el a folytatás ügyében, miután egy Reddit AMA alkalmával valaki rákérdezett, hogy kaphatna-e folytatást a sorozat. Az Age of Empires IV-en a Company of Heroes-játékokról ismertté vált Relic csapata dolgozik, a sorozat hagyományaitól eltérően pedig nem egy nagyobb korszakra összpontosít majd, hanem a teljes emberi történelmet fel fogja dolgozni az ókortól az újkorig.
Bár a multiplayer komoly szerepet kap, mikrotranzakciók nem várhatók, és az egyjátékos kampányt is kidolgozza a csapat – „emberközeli történetet” ígérnek, bármit is jelentsen ez. A drámát mindenesetre fokozhatja Mikolai Stroinski zenéje, aki a The Witcher 3 zeneszerzőjeként szerzett szakmai hírnevet. A játék már most csodaszép, kérdés, milyen gép kell majd, hogy a seregek megmozduljanak. Alant trailer, hivatalos képek nincsenek.
Microsoft Flight Simulator
Megjelenés: 2020
Platformok: PC, Xbox One
Talán a leghihetetlenebb és legfejlettebb program a felsorolásban. A Microsoft Azure platformjának intelligens algoritmusaira épülő, röviden csak MFS-nek hívott keményvonalas szimuláció felhőből olvassa ki a Bing térkép petabájtokban mérhető adattárát, hogy fotorealisztikus, valósidőben változó, az időjárást is tökéletesen lekövető virtuális bolygót adjon a pilótának készülő játékosok kezébe.
Mivel az MFS nem annyira a szórakoztatásra, mint inkább a repülés élményének és összetettségének valós leképezésére megy rá, ezért klasszikus értelemben vett játékmenetről nem beszélhetünk. Aki viszont szeretné kipróbálni, milyen egy utasszállítóval szelni a felhők feletti eget, esetleg képzett pilótaként próbálna ki pár olyan gépet, amit amúgy nem tudna, megtalálja számítását a programban.
Medal of Honor: Above and Beyond
Megjelenés: 2020
Platformok: PC (Oculus Rift)
A híres-neves világháborús sorozat visszatér, ám akárcsak a Half-Life, úgy a Medal of Honor is a virtuális valóság felé veszi az irányt. Az Above and Beyond című rész a dolgok jelen állása szerint kizárólag Oculus Rift sisakkal játszható (Questtel nem) – ez idővel persze változhat, a magam részéről elég nagy butaságnak tartanám, ha a SteamVR által támogatott többi headsetet, vagy akár a HTC Vive-ot kihagyná a buliból a kiadó Electronic Arts.
A játékon az Apex Legendsről és a legutóbbi Star Wars játékról is ismert Respawn Entertainment dolgozik, és egyelőre annyit tudni róla, hogy a második világháború franciaországi hadszínterére koncentrál, egyszemélyes kampányon túl pedig multiplayert is tartalmazni fog. Kapunk továbbá 3D-s interjúkat a második világháborút megjárt veteránok beszámolóival – ezek talán még a játéknál is érdekesebbnek tűnnek. Hivatalos képek nincsenek, de videó azért van.
Oddworld: Soulstorm
Megjelenés: 2020
Platformok: PC és konzolok
Az Oddworld-játékok nemcsak címükben furcsák, játékmenetük és hangulatuk is egészen egyedi. A logikai platformerrel induló, majd nyílt világú akciójátékba torkolló Oddworld-széria utoljára 2005-ben jelentkezett teljesen új játékkal. A Soulstorm így egy 15 éves űrt készül betölteni, méghozzá az első két játékban is fontos szerepet betöltő mudokon nevű idegen lények főszereplésével.
A játékmenet a 90-es években megjelent első részeket idézi: oldalnézetben kell logikai fejtörőket megoldva épségben eljutunk a pálya egyik felétől a másikig. Azaz nemcsak nekünk: a fogságba esett mudokonok felszabadítása ezúttal is fontos része a programnak, a kis lények pedig libasorban követnek bennünket, sőt akár be is vethetjük őket, ha úgy hozza a szükség. A Soulstormot még 2016-ban jelentette be a sorozat mögött álló Oddworld Inhabitants.
Kerbal Space Program 2
Megjelenés: 2020
Platformok: PC, PS4, Xbox One
A Kerbal Space Program egy sokáig korai hozzáférésben elérhető szimuláció volt, amiben a cuki kis kerbal nevű idegenek saját űrprogramját kellett egyengetnünk, a szerény kezdetektől a végtelenbe való kiteljesedésig. A menedzserműfaj és a fizikai szimuláció sajátos keveréke sokak kedvencévé tette a Kerbalt, aminek folytatása már 2020 elején megjelent volna, a kiadó Take-Two azonban elhalasztotta „valamikor az év közepére”.
A program egyébként a nagyobb, hosszabb, vágatlan receptet követve kolóniák létesítését és csillagközi utazást tesz majd lehetővé, persze szigorúan a tudományos ismereteink figyelembevételével. A fejlesztők viccesen úgy fogalmaznak, hogy játékosok milliói fogják észrevétlenül megtanulni a rakétatudomány alapjait – már ha képesek elviselni, hogy ebben a programban a legkisebb kalkulációs hiba is végzetes, akárcsak a valóságban.
Dying Light 2
Megjelenés: 2020 eleje-közepe
Platformok: PC, PS4, Xbox One, később PS5 és Xbox Scarlett
A 2015-ös Dying Light egy brutális és gyors tempót diktáló horror-akciójáték, amiben veszedelmes élőholtak elől menekülve küzdhetünk a túlélésért. A lengyel Techland programja a maga idején kifejezetten jól mutatott a képernyőn, és még újdonságot is hozott: nyílt világ, parkour-mozgás és napszakváltás jellemzi, utóbbi ráadásul a játékmenetre is kihat – a lények éjjel gyorsabbak, agresszívebbek.
A második rész is ezt hozza, csak jobban, szebben, tartalmasabban. Szerepjátékelemek, a teljes játékvilágra kiható döntések, vér, zombik, erőszak – ezt ígéri a Dying Light 2, ami a piacon lévő gépekre valamikor az első félévben jelenik meg, de később a 2020 év végén boltokba kerülő Playstation 5-re és Xbox Scarlettre is kiadják. A játék történetét a keményvonalas szerepjátékokról híres Chris Avellone írja.
Evil Genius 2: World Domination
Megjelenés: 2020
Platformok: PC
Újabb váratlan folytatás egy olyan játékhoz, amit rég elfelejtett a publikum. A 2006-os Evil Genius egy világraszóló bűnözőzseni irányítását bízza a játékosra, aki saját titkos főhadiszállást építve csalhatja tőrbe James Bond kollégáit. A Demis Hassabis által alapított Elixir Studios alkotása üde színfolt volt a kétezresévek közepén, de maradandó emlék nem lett belőle – ennek ellenére a brit Rebellion már javában ügyködik a feltámasztásán.
Az Evil Genius 2 kizárólag PC-re jelenik meg, és tulajdonképpen azt ígéri, amit az elődje: saját bűnbarlangot építhetünk, szupergonoszokat nevelhetünk, világpusztító fegyvereket tervezhetünk. Mindezek ellenére nem kell egy komor programra gondolni, az Evil Geniust áthatja az 60-as évek kémfilmjeit parodizáló humor.
No More Heroes III
Megjelenés: 2020
Platformok: Nintendo Switch
Travis Touchdown sugárkatanája újra szabdal. A szürreális akciójáték-sorozat tíz évvel a második rész után egy földönkívüli fenyegetéssel folytatódik: a chipszabáló otakuból mestergyilkossá avanzsált Travis egy ufó láttán kapja magára jól ismer piros dzsekijét, ezúttal ugyanis az egész bolygót meg kell mentenie.
Nem kertelek, a No More Heroes III épp oly elborult és erőszakos hentelésnek tűnik, mint elődei, így akinek azok a játékok nem jöttek be, jó eséllyel ezért a programért sem vesz majd Switchet. Nagyon véres, nagyon bizarr, nagyon japán – de hát az excentrikus Suda 51-től nem is várhatunk mást. Azt mondtam már, hogy ebben a játékban Travis akár mechába bújva is oszthatja az áldást? Pontos megjelenési dátum egyelőre nincs.
Crusader Kings III
Megjelenés: 2020
Platformok: PC
A grand strategy műfaj a történelmi stratégiai játékok legelvetemültebb rajongóinak szól, akik a középkori lovagok fegyverzetének latin elnevezéseitől és az újkori harci taktikák órahosszát tartó elemzéseitől sem riadnak vissza. A Paradox Interactive ennek a műfajnak a koronázatlan királya, birodalma éke pedig a Crusader Kings-sorozat, melynek harmadik része 2020-ban érkezik, természetesen kizárólag PC-re.
Szó sincs platformelitizmusról: a grafikai szinten határozottan minimalista program csak számítógépen érzi jól magát, a kismillió ikon és statisztika nem kontrollerre való. A játékmenet egyébként lehetővé teszi, hogy a középkor eseményeit szabadon formálva a világ összes államformája és vallása kíséretében építsünk új világbirodalmat, mindezt saját uralkodói dinasztiák létrehozása mentén.
Főoldali kép: Doom Eternal / Bethesda Softworks