Tapasztalt hajótervező dizájnerek, hajóépítő-mérnökök és profi menedzsment áll egy vadiúj fejlesztésű, elektromos meghajtású „nem-jetski”, egészen pontosan electrojet mögött, amelyet hamarosan bemutatnak a nagyközönségnek is – írtuk négy hónappal ezelőtt. Aztán múlt héten kaptunk egy meghívót, nem is volt kérdés, hogy ott a helyünk a Balatonon, a Narke nyergében.
Utoljára a szicíliai Catania macskaköves utcáin, Fabrizio barátom mögött ülve rettegtem járművön, pedig nincs bajom a száguldással. A 400-as Burgmannal tényleg hajmeresztő előzéseket mutatott be. Most is volt bennem némi gyötrődés, hogy kell-e ez nekem (meg egy kicsit, hogy kell-e ez a Balatonnak). Kétségeimet két pontban foglaltam össze.
Egyrészt a jetski nem a nyugdíjas matematikaprofesszorok hobbija, legyünk őszinték, a jetskitársadalom magját eddig irdatlan nagy suttyók alkották, akik tényleg azzal jaszkariztak, hogy strandoló gyerekektől néhány méterre száguldoztak a baromi idegesítő hangú játékukkal. Na jó, adjunk egy esélyt a dolognak, ez nem jetski, ez elektrojet, meg különben sem benzinnel működik.
Másrészt az elektrojet gyors, ráadásul csak kisgéphajós jogsival vezethető, nekem olyan nincs, szóval megint kapaszkodhatok valakibe. Többször írtam már erről a hajóról és azt tudtam, hogy szabályozás nélkül 67 kilométer/óra sebességre képes, de
a sorozatgyártott, elektronikusan leszabályozott modellek is 55 kilométer/órával száguldanak majd. Az pedig vízen nem kevés.
Félretettem a vívódásaimat, fölbalotelliztem magamra a mellényt és felszálltam.
Amit, mint a mellékelt ábrázatom mutatja, nem bántam meg.
A kormánynál Réder Ákos dizájner és Juhász György hajóépítő mérnök.
A szénszálas hajótest vákuuminjektálással, zárt technológiával készül. Így kevesebb a felesleg és kisebb a hajó tömege.
Nem használtuk ki a végsebességet, nagyjából 45 kilométer/órával haladtunk. A látszat csal, ekkor már erősen kell kapaszkodni egy-egy fordulónál.
A hajó és ez az eszköz kommunikál egymással, így ha véletlen leesik a vezető, a hajó ezt érzékeli. A teljes elektromos rendszer saját fejlesztésű.
Az elektromotorok ellenére azért van hangjuk az eszközöknek, de azért csendesebb és kevésbé idegesítő, mint egy benzines verzió, aminek a hangja leginkább a damilos fűkaszához hasonlítható.
Réder Ákos dizájner, Litkey Farkas világbajnok vitorlázó, Rádi Péter műszaki vezető és Németh Ferenc e-mobilitás stratégiai vezető, E.ON Hungária Zrt. Az olimpikon vitorlázó szerint a Narke hasonló szerepet tölthet be, mint az autózásban a Tesla, ez egyben kultúraváltást is jelent, szerinte a teslások előzékeny, normális vezetők.
Az akkumulátor a minden kikötőben megtalálható 220-ról is tölthető, így 8 óra alatt, gyorstöltővel 2 óra alatt éri el a teljes kapacitását.
Amikor a rendszer azt érzékeli, hogy csökken a töltöttség, automatikusan economy üzemmódba kapcsol és nem enged bizonyos sebesség fölé gyorsítani. Így a Balatonon biztosan elérjük a legközelebbi kikötőt.
Ami meglepő, hogy a sebesség ellenére a ruháink egyáltalán nem lettek vizesek.
Színes okoskijelző. A hajó ára 40 ezer euró plusz ÁFA-tól indul, ez extra szín, töltő vagy nyereg választásával még tovább nőhet, a fenntartási költségek a gyártó szerint viszont sokkal alacsonyabbak a benzines verzióhoz képest. Arra számítanak, hogy éppen ezért sok kölcsönző választja majd ezt a modellt, de az sem lenne meglepő, ha a rendőrség vagy a vízimentők is vásárolnának a gyors, három személy szállítására alkalmas hajókból.
Mennék még egy kört.
Fotók: Sebestén László / Forbes
Hogy pontosan kik a fejlesztők? Milyen gyors az új hajó? Hol készül? Mennyibe kerül majd? Mekkora szereplő Magyarország az elektromos hajók gyártása terén? Minderről írtunk a magazin májusi számában!
Magyar csodajárgány a vízre: mutatunk néhány új képet a világ első electrojetjéről