Két ütemben építkeznek, a tervek szerint egész évben látogatható attrakció jön létre. Mutatjuk a látványterveket!
A Forbes Magazin tavaly áprilisi számában írtunk először arról a készülő sokmilliárdos fejlesztésről, amelyet a Fertő-tó partján tervez megvalósítani a kormány. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezetője arról beszélt lapunknak, hogy 2022-ig több, mint 500 milliárd forint hazai és uniós pluszforrás jut az ágazatnak. A fejlesztések elsősorban a három kiemelt turisztikai fejlesztési térségre (Balaton, Sopron-Fertő, valamint Tokaj, Felső-Tisza, Nyírség) koncentrálódnak, ebből a legtöbbet a balatoni régió kapja: 365 milliárd forintot terveznek itt elkölteni, főként összetett közlekedésfejlesztésre megy ez a pénz.
Nem sokkal később, a Forbes Urban májusi számában írtunk egy olyan műhelyről, ahol Budapest és az ország megannyi fontos fejlesztését tervezik. Egy hétre költöztem be az egyik legnagyobb tervezőirodába, a Közti Zrt-hez, azon belül is Tima Zoltán stúdiójába, ahol többek között éppen a Fertő-tavi fejlesztést készítették elő. Bár vázlatokat, részleteket akkor is láthattam, a tervek mostanra váltak véglegessé.
A tervek szerint a fejlesztés két ütemben valósul meg, az I. ütem kivitelezése már idén megkezdődik. Ennek keretében létrejön:
- egy új vitorlás- illetve hajókikötő
- 500 férőhelyesre bővítik a horgászcsónak-kikötőt
- megnövelik és korszerűsítik a strandot
- létrehoznak egy kempinget, s két fogadót, összesen mintegy 400 férőhellyel
- sportpályákat építenek
- éttermet és több, kisebb vendéglátóhelyet alakítanak ki
- felépítenek egy olyan látogatóközpontot, ahol a térség turisztikai látnivalóit mutatják be
- a látogatók számára 1000 gépkocsit befogadó parkolót építenek
A tervezett II. ütemben többek között egy szálloda is felépül, a tervek szerint 2021-re. 2021-ig összesen 30 milliárdot forintot szentelnek a célra, ebben az utak fejlesztése is benne van.
Tima Zoltán építész szerint ha a beruházás teljes egészében elkészül, azzal a tó magyar oldalának sok évtizedes lemaradását sikerül majd pótolni.
A fejlesztési terület alaprajza. A strand, a kikötő, a kemping és a sportpályák területe jól láthatóan elkülönül egymástól. A terület Fertőrákos felől közelíthető meg, ökológiai szempontokat figyelembe véve arra is figyeltek a tervezésnél, hogy a bevezető út ne vágja el a védett állatok keresztirányú mozgását. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
A fejlesztés részeként a bicikliutak miatt sem kell majd szégyenkezni. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
Egy Sopron környéki vitorlázónak azért lényegesen egyszerűbb lesz leruccanni ide, mint a Balatonra. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
Az építészek a tervezésnél figyelembe vették, hogy a terület ökológiai szempontból is fenntartható legyen. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
A bekötőút a kép bal oldalán található, a buszok és az autók innen érik el a parkolót, beljebb már nem mehetnek. A kemping a tervek szerint osztálykirándulások és edzőtáborok célpontja lesz. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
Reszkethetnek az osztrák strandok. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
A fogadóépület a tó felől. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
Sok jókedvű vendég a látványterveken. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.
A cél az, hogy míg a tó osztrák oldalát lényegében csak a szezonban lehet használni, a tó magyar oldala egész évben megfelelő célpontot jelentsen. Kép: Sopron-Fertő Turisztikai Nonprofit Zrt., látványtervek: KÖZTI Zrt.