Átlagosan egymilliós kár, évente 7-8000 alkalommal: indul a vadbalesetek szezonja.
Rossz trend. Bár évről évre csak minimálisan nő a számuk, húsz év alatt megduplázódott a vadbalesetek mennyisége. Ennek két oka is van, a gyarapodó vadállomány mellett egyre több a gépjármű.
Slágergázolások. A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek (2022-ben mintegy 5800 ilyen esetet rögzítettek a vadgazdálkodási adattárban), de jelentős azon események száma is, amikor szarvast (közel 1200 eset), illetve vaddisznót ütöttek el (409 eset). További 9 ezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly) is, szerencsére ezekben az esetekben általában kisebb károkat szenvedtek a járművek – derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) közleményéből.
Ki a felelős? A jelenlegi törvény szerint a vaddal való ütközésért csaknem minden esetben az autó vezetője a felelős, és ha a vad elpusztult, akkor annak értékét is neki kell megtérítenie. A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára. A törvény hatályos változata kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbaleset kapcsán jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége. A vadbalesetnek zöme ugyanakkor nem gyorsforgalmi úton történik.
Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke elmondta, hogy a vadkárok átlagos értéke eléri a milliós szintet. A vadkárt a KGFB nem fedezi, mivel az baleset okozásakor csupán az érintett vétlen károsultaknak térít.
Baj esetén. Vadbaleset esetén a rendőrség mellett az illetékes vadásztársaságot is értesíteni kell, az elütött vad teteme a vadásztársaságot illeti, elvitele lopásnak minősül.