Három innovatív üzleti szereplő, három vállalkozói és befektetői szemlélet. A Lightyear ezúttal annak járt utána, mibe fektetik személyes vagyonukat azok, akikbe korábban mások is befektetői potenciált láttak.
Hogyan fektetnek be? Mennyire kockázatvállalók? Vagy épp mit gondolnak a pénzügyi tudatosságról? A Lightyear ezúttal annak járt utána, mibe és hogyan fekteti be saját pénzét három magyar, mégis nagyon eltérő üzleti személyiség: Perepelica Kirill (Munch), Kovács Dominik (Colossyan) és Sárospataki Albert (Billingo).
,,Már gimnáziumban tanítani kellene”
Perepelica Kirill Magyarország egyik leggyorsabban növekvő fenntarthatósági startup vállalkozása, a Munch társalapítója. A Munch szupermarketeknek, éttermeknek és pékségeknek segít eladni az élelmiszerfeleslegüket. Jelenleg hazánk mellett Szlovákiában, Csehországban és Romániában érhető el, több mint 4000 partnerrel és több mint 2 000 000 felhasználóval. A Munch története nemcsak az üzleti, hanem az egész magyar sajtót bejárta, a Forbes címlapsztorit is hozott a feltörekvő startupról.
Kirill mindössze 23 éves volt, mikor alapítótársaival nekivágott, hogy gátat szabjanak a Magyarországon elburjánzott ételpazarlásnak. A kezdet nem volt egyszerű, de amint az instant tésztaleveseken túlélt napok ritkulni kezdtek, Kirill a saját pénzügyeire is elkezdett nagyobb figyelmet fordítani.
,,Először alkalmazottként tettem félre pénzt, és úgy döntöttem, otthonról sem költözöm el, hogy az így megspórolt pénzt is az alakuló cégbe forgathassam” – mondta most a Lightyear kérdésére. ,,Később rájöttem, hogy mivel egy vállalkozás működtetésének megvannak a maga kockázatai, nem ártana ezeket kiegyenlíteni néhány biztonságosabb befektetési formával. Kezdetben az államkötvények mellett döntöttem, amelyeket az egyik legalacsonyabb kockázatú eszközosztálynak tartanak, de a tőzsde mindig lenyűgözött, különösen ami az élelmiszeripari cégeket illeti. Folyamatosan figyeltem az IPO-kat, a vállalatok pénzügyi kimutatásait és még sok mást, hogy lépésről lépésre sajátítsam el a dolgot. A tőzsdei híreket úgy építem be a mindennapjaimba, hogy követem a releváns tartalomkészítőket az általam már eleve használt platformokon, mint például a LinkedIn, az Instagram és a TikTok.”
Kirill már a befektetők azon új generációjához tartozik, akik az alacsony és átlátható árazást keresik. ,,Az én generációmnak a felhasználóbarát hozzáállás teljesen alap. Én a Lightyeart használom arra, hogy diverzifikáljam a portfóliómat, hogy a részvényeimet kezeljem, illetve hogy az EFT-k felé kacsingassak. Azt is szeretem, hogy a be nem fektetett pénzemre is érkezik kamat.
A befektetés azonban nem csak a későbbi vagyon megalapozásáról szól, Kirill élvezi is a folyamatot.
,,Izgalmas élmény, és élvezem azt is, ahogy bővül a pénzügyi tudásom. Azt is mondhatnánk, hogy biztonságban tudom a pénzem, és még magamat is fejlesztem közben.”
Optimista a pénzügyi ismeretek itthoni elterjedésével kapcsolatban. ,,A személyes pénzügyek kezelésére vonatkozó tanulmányokat már középiskolai szinten kötelezővé tenném; biztos vagyok benne, hogy egy ilyen lépéssel jelentős javulást érhetünk el. Azzal, hogy korán bevezetjük a diákokat ebbe a világba, egyszerűbb lenne a befektetés is, főleg úgy hogy már rendelkezésre állnak könnyen kezelhető platformok. Szerintem ez a hozzáállás segítene, hogy ne tűnjön bonyolultnak ez a világ, és demokratikusabbá tehetnénk a befektetést, hogy a társadalom egy nagyobb szelete férhessen hozzá.”
,,Kockázatkerülő befektetőnek vallom magam“
Kovács Dominik, a Colossyan alapítója hasonló véleményen van a magyarok pénzügyi ismereteivel kapcsolatban. A Colossyan a szintetikus média piacának egyre növekvő színterén jelentős nemzetközi szereplő, 100 millió dollár fölé értékelik. Most 26 éves, befektetni pedig már 22 évesen elkezdett. Budapest, London és New York között tölti a mindennapjait, és éles különbséget lát, legalábbis ami a befektetési attitűdöket illeti.
,,A legnagyobb különbség az, hogy kulturálisan Budapesten még nagyon sok mindent kell tanítani az embereknek arról, hogy mi az, hogy rizikó, mi az, hogy részvényt venni vagy éppen részesedést vállalni egy cégben. New Yorkban pont az ellenkezője igaz: nagyon más az emberek kockázatvállalási hajlandósága. Szerintem azért Budapestre ráfér, hogy sokkal inkább elmozduljon ebbe az amerikai irányba, nemcsak a vagyonfelhalmozásban segítene, hanem a tágabb társadalomnak is hasznos lenne” – mondja Dominik, hozzátéve:
,,Tulajdonképpen a kamatos kamat indított el a befektetői utamon. Az ember 40-50 évesen már kiterjedt portfólióval rendelkezhet, különösen akkor, ha jól fektet be. Részvényekkel és állampapírokkal kezdtem, aztán főleg ETF-ekbe fektettem. A Vanguard Worldwide ETF-et különösen kedvelem.”
Dominik kiemelte az ilyen befektetés egyszerűségét is: ,,Nem kell semmit csinálni, és az ember a világgazdaság jelentős részét lefedheti vele. Eltelt 3-4 év, és őszintén szólva nekem bevált, minden megtakarításomat ide tettem.”
Ennyi fajta és féle termékből azonban mi alapján válasszon egy kezdő befektető? Dominik a többek között a Lightyear Széf termékén keresztül is elérhető pénzpiaci alapokat említi.
,,Hosszabb távon általában 5-10 évre azért jó előre gondolkodni. Például a TBSZ, ami Magyarországon erős jelenléttel bír, lehet egy jó opció. Amit még javaslok, az a pénzpiac, ami jelenleg egész jó, négy százalékot hoz… A pénzt, amire rövid távon szükségem lehet, azt itt tartom. Emellett feltörekvő piaci kötvényalapokba is fektettem, ahová Magyarország is tartozik, de természetesen nem egy, hanem több ilyen piacot választottam. Ha százalékban nézem a befektetéseimet, akkor azt kell mondanom, hogy a teljes vagyonom 70-80 százaléka kb. kötvényekben, a maradék 10-15% pedig az ETF-k részeként dolgozik, amelyek részvény alapúak, a fennmaradó százalék pedig a pénzpiaci alapokban van.”
A személyes életvitele és extrém üzleti története alapján az ember azt feltételezné, hogy Dominik a pénzpiacokat illetően is bevállalós alkat, ám ennek pont az ellenkezője igaz.
,,Én mindenképpen kockázatkerülő befektetőnek vallom magam, szimplán azért, mert a vagyonom jelentős része egy nagyon volatilis és kockázatos technológiai cégben van, ezáltal szándékosan választok olyan instrumentumokat, amelyek ezzel ellentétes módon működnek. Nagyon fontos a diverzifikáció.”
,,Fontos a kémia, a vízió és a misszió”
Ha céget vesz az ember, csapatba és emberekbe fektet. Az RTL-en futó Cápák között című üzleti showműsorból jól ismert Sárospataki Albert vallja, hogy leginkább az számít, hogy miképp járul hozzá egy befektető az igazi változáshoz. A Billingo online számlázó rendszer alapító-vezérigazgatója, befektető és pénzpiaci innovátor, aki a cápás műsor legújabb évadához is csatlakozott. A vállalkozói, banki és fintech területen számos piacformáló újítás megálmodója, igazi vizionárius.
,,Több, mint 10 éve kezdtem el befektetni, a Billingo is egy olyan befektetésem volt 2014-ben, amit az elmúlt 10 évben tudatosan és szisztematikusan felépítettünk. Mindig is érdekeltek a céges befektetések, a jó sztorik, jól skálázható lehetőségek” – mondja. Albert portfóliója széles skálán mozog, több iparágban is érdekelt.
,,A befektetéseim 65%-a digitális és szoftveres cégekben, 25%-a egészségügyi cégekben, 10%-a egyéb cégekben oszlik meg.”
Cégvezetőként a hatás fontosságát hangsúlyozza, és szeret közvetlenül benne lenni, részt vállalni a befektetései életében. ,,Van egy csapatom, akikkel menedzseljük a befektetéseket, így ez részemről napi szinten van kezelve és menedzselve. Ez nem jelenti azt, hogy én személyesen mindennap mindegyikkel foglalkozok, de mindegyikről naprakész információim vannak és pontosan tudom, hol mik történnek. Ahol pedig szükség van a támogatásomra, arra pedig az energiaráfordítást szükség szerint allokálom” – meséli.
,,Számomra fontos, hogy én is motivált legyek az adott befektetésben, és érdekeljen. Fontos a kémia, a vízió és a misszió, szeretek képben lenni mindig. Fontos továbbá, hogy hatással tudjak lenni a befektetésekre, legyen kimutatható és érezhető hozzáadott értékem. Merészen kockázatvállaló vagyok, abszolút a víziók szintjén végig tudom gondolni, hogy minek mi lehet a kifutása, mennyire reális a befektetés, hol lehetnek a töréspontok, és hova tud eljutni a cég. Ha hiszek valamiben, merem vállalni a legnagyobb kockázatokat is” – árulta el a Lightyearnek.
,,Az egyik legfontosabb tanácsom a kezdő befektetőknek, hogy bármilyen befektetésről is legyen éppen szó, fontos, hogy érteni kell a befektetés mögötti dinamikákat és mozgatórugókat. Ha ez nem világos, akkor az inkább csak szerencsejáték és nem befektetés. A szerencsejáték pedig mindenképp kerülendő.”
Stratégia és kockázatvállalás
Akármelyik területen is dolgoznak, az üzletemberek egybehangzó véleménye, hogy befektetni, befektetéseket menedzselni olyan szemléletformáló tevékenység, amelynek csak előnyei vannak. ,,Én ezt személyes missziómnak tekintem” – osztja meg Dominik. ,,Jómagam szem előtt tartom a ROI-t, a megtérülést, de ezt sokkal tágabban is lehet értelmezni, mint ahogy elsőre tűnik. A Colossyan csapatán belül sokan ember van, aki kevesebb casht kért, és magának inkább a share option allocation-t választotta. Tökre büszke vagyok, mert ritka példa a régióban.”
Somogyi Flóra, a Lightyear kutatási vezetője – aki napjainak nagy részét a befektetői preferenciák vizsgálatával tölti – úgy véli, minden jelenlegi és jövőbeli befektető számára rendkívül hasznos a különböző befektetési stratégiák és perspektívák megismerése, különösen olyan befektetőktől, akik teljesen eltérő háttérrel rendelkeznek.
Véleménye szerint a befektetés lényege abban rejlik, hogy megtaláljuk azt a stratégiát, amellyel komfortosan érezzük magunkat, és amely tükrözi a céljainkat és a kockázatvállalási hajlandóságunkat. ,,A Lightyearnél olyan platformot építünk, amely a lehető legjobban támogatja a különböző típusú befektetőket az útjukon, függetlenül attól, hogy milyen célokat tűztek ki maguk elé a befektetéseik során.”