Gondoltad volna, hogy egy papírra írt „köszönöm” is számíthat? Az amerikai Forbes megkérdezte a fiatal munkavállalókat, hogy milyen tanácsokat adnának az Y-generációnak. Megmutatjuk, hogy mi az a négy dolog, amivel sikeresek lehettek.
Az internet tele van az Y-generációról szóló történetekkel (1980 és 1999 között születettek), statisztikai adatokkal – mi is foglalkoztunk velük itt és itt.
Elmaszatolt generációk: a mítosz, amivel ideje lenne leszámolnunk
Az amerikai Forbes egyik szerzője, aki a magazin 30 alatti sikeres fiatalok (30 under 30) listáján is szerepelt, azt mondja, tapasztalata szerint a legtöbb, a fiatalokról szóló cikk szerzője nem fiatal, vagyis az érintett korosztály tagjai közül kevesen nyilvánulnak meg arról, például mit várnak el egy munkahelytől. Épp ezért a marketingspecialista Wes Gay fiatal munkavállalókat kérdezett arról, hogy milyen tanácsod adnának a hozzájuk hasonló fiataloknak – majd a beérkezett válaszokból szemezgetett.
1. Beszélj az értékekről!
„Kézzel írt levélben köszönd meg a segítséget annak, aki segített odajutni, ahol most vagy” – mondja Samantha, aki világ egyik legnagyobb tech cégénél dolgozik marketingmenedzserként. Úgy gondolja, hogy abszolút van helye a kézzel írt üzeneteknek, még úgy is, hogy ma már a digitális kommunikáció ural mindent. Szerinte az is fontos, hogy tanulj azoktól, akik azt csinálják a cégnél, amit majd te is szeretnél.
A kommunikáció és a proaktivitás azt mutatja, hogy szeretnél tanulni és jobbá válni, mint alkalmazott. Egy HR vezető arról is beszélt, mikor Wes megkereste, hogy az ő gyors fejlődésnek az a titka, hogy kérdéseket tesz fel azoknak, akik a cégnél magasabb beosztásban vannak. „Amikor elkezdesz dolgozni egy cégnél és látod, hogy valaki valami olyannal foglalkozik, amivel te is szeretnél, akkor menj el ebédelni vele és kérdezd ki. Ezek a beszélgetések azért is hasznosak, mert segítenek eligazodni a cégen belüli viszonyokban.”
2. Keresd a jót a munkahelyedben!
„Ne kérdezgesd folyton, hogy »ez miért kell nekem?«! Ha segítesz a cégnek sikereket elérni, akkor az számodra is lehetőségekkel fog járni, amelyekkel élve te is fejlődhetsz és sikeres lehetsz!” Állítja Matt Fischer, a Bullhorn elnöke és technológiai vezetője, aki korábban gyakornokként kezdett a cégnél. Apja tanácsát követve jutott ilyen magasra, miszerint
minden egyes nap jobbá lehet tenni egy céget.
Amit Fischer mondd, az a fiatalok egyik leggyakoribb kérdésére utal: „Ez miért jó nekem?”. Ezt a hozzáállást próbálta megragadni a Time magazin 2013-ban, amikor „éngenerációnak” nevezte ezt a nemzedéket. Ennek a sztereotípiának van némi alapja, de ez még nem jelenti azt, hogy a fiatal munkavállalók ne tartanák fontosnak, hogy a vállalat sikeréért dolgozzanak nap mint nap. Ha magadévá tudod tenni a cég küldetését, céljait és értékeit, akkor nem fog nehézséget okozni, hogy lásd, miért jó neked, ha meg kell csinálni ezt vagy azt a feladatot.
3. Gondolkodj, mielőtt beszélsz!
Kaylea Nortathomas senior médiaelemzőként dolgozik a Porter Novellinél. Szerinte fontos, hogy tudd, hogy mikor kell beszélni és mikor hallgatni. A közösségi média megjelenése alapjaiban változtatta meg a kommunikációinkat. Az Y generáció tagjai az elsők, akik már úgy kezdtek dolgozni, hogy természetes volt számukra, hogy életük bármelyik pillanatát megoszthatják. Kihívás, hogy el kell dönteni, mi az, amit mindenki tudhat, és mi az, amire senki nem kíváncsi, vagy egyenesen visszaüthet, ha megosztod.
Ha tudod, hogy mikor beszélj és mikor hallgass, az magas érzelmi intelligenciáról (EQ) árulkodik. Az EQ egyre fontosabb a munkahelyek számára, ugyanis komolyan befolyásolja az alkalmazottak teljesítményét az, hogy milyenek a kommunikációs képességeik, és milyen magas az érzelmi intelligenciájuk. Épp ezért különösen fontos, hogy megtanuld eldönteni, alkalmas-e pillanat arra, hogy megoszd a véleményedet, vagy épp bölcsebben teszed, ha hallgatsz.
Félreértett érzelmi intelligencia: jól csak a szívével lát a menedzser?
4. Ne veszítsed el a kíváncsiságod!
Chris Barksdale, a Scripps Networks Interactive HR-vezető helyettese szerint elengedhetetlen, hogy kíváncsi legyél. „Amikor valakit felvételiztetek, akkor azt nézem, hogy mennyire intelligens, és mennyire kíváncsi.”
Amikor Steve Jobs, az Apple alapítója a Stanford 2005-ös diplomaosztóján tartott beszédjét úgy fejezte be, hogy „maradjatok éhesek, maradjatok bolondok!”, akkor arra biztatta a végzős hallgatókat, hogy sose veszítsék el a kíváncsiságukat. Ez a mentalitás Jobs élete végéig kitartott, aminek köszönhetően az Apple a világ egyik legnagyobb tech vállalatává nőtte ki magát, és őt a legjelentősebb innovátorok közé emelte.
Ha ki akarsz tűnni a munkahelyeden, akkor a kíváncsiságod a legjobban hasznosítható képességed, hogy elérd a célodat.
Borítókép: Alexis Brown // Unsplash