Késik, nem megy, nincs légkondi, hülyének néznek – nem csak a repüléssel kapcsolatban háborognak az utasok, de érthető módon kapja az ívet a MÁV is. Jómagam is elég sokat kavarogtam az elmúlt hetekben vonattal a Balaton környékén, most felveszem a közszolgálati kalapomat és próbálok valóban hasznos információkat összedobni: milyen vonattal utazzunk, melyik kulturált, melyik lepukkadt, hol van jó légkondi, ilyenek. Ács világa.
A rend kedvéért azért letudnám a válaszadást az ilyenkor felmerülő alapkérdésre, hogy miért késnek állandóan a vonatok, meg egyáltalán, miért olyan szar a magyar vasút, hogy már a vezérhelyettese is azt javasolja, inkább menjünk busszal. Kissé leegyszerűsítve azért, mert az állami tulajdonos tesz rá magasról, hagyja lerohadni.
Nincs megfelelő karbantartás, nincs elég járműbeszerzés, ebből csak a lepukkadás sülhet ki. Az még fontos, hogy nem csak most megy a tudatos züllesztés, amikor üres a kincstár; ez ment már az előző, bőséges évtizedben is. Annyi a változás, hogy most az országbérletekkel ráeresztettek még egy csomó új utast is a vasútra, Lázár miniszer többször is utalt arra, hogy karbantartás és fejlesztés helyett mi a koncepció: ha már szar, legalább legyen olcsó is.
Lutri a Balaton körül
De nézzük a Balatont, miből választhatunk, először a déli parton.
A kiszolgálás gerincét az órás ütemben felváltva Nagykanizsára, illetve Keszthelyre közlekedő Tópart és Balaton IC-k adják. Nyáron a nem IC-szakasz is helyjegyköteles, ami nem IC minőségű kocsikba 300 forint. Ezeknek a vonatoknak elég kifeszített a menetrendjük, próbálják is mindig előnyben részesíteni őket. Ők a leggyorsabbak is, a többiek állnak félre, amikor el kell engedni a szembe jövőket. Az IC kocsiknál lutri, hogy épp 24, vagy 35 fok jut nekünk, nem ritkaság, hogy nem működik a légkondi, de van 1. osztályú kocsi is, ezek nagyobb biztonsággal hűtöttek.
A nem IC rész a 80-as években gyártott, NDK-ból származó, halberstadti vagonokból (halbi) áll, a MÁV 2006-tól vette meg őket. Közel 20 év alatt természetesen volt idejük lepukkadni, de egy részüket felújították. Lutri, hogy koszos-büdös-pottyantósba kapjuk a helyjegyet, vagy épp egy új színtervű, jó állapotúba. Amiért én nyáron kerülöm, az az, hogy nem minden ablak lehúzható, ezért nagy melegben a léghűtés, magyarul a huzat kisebb, nagyon meleg tud lenni benne.
A Szegedről, Záhonyból és Miskolcról a Balaton déli partjára tartó mozdonyos vonatok közül (Aranyhíd, Aranypart, Ezüstpart expressz) előbbinél a 40 éves fülkés, korábbi expresszvonati kocsikban utazhatunk, utóbbi kettőre az osztrák vasúttól használtan vett, alapvetően jó minőségű kocsik közlekednek. Persze nálunk évről évre pukkadnak le ezek is, de legalább minden ablak lehúzható, jár a levegő, nincs olyan meleg, mint a halbikban. Most már IC kocsik is vannak ezeken az expresszeken, ezek a működő légkondi esélyét hordozzák.
A túlhűtéses para
Nézzük azokat a vonatokat, amelyeknél valóban hűvösben utazhatunk. A MÁV flottájából lényegében csak az elővárosi flottát sikerült megújítani az elmúlt 10 évben, ezeket a modern, légkondis motorvonatokat próbálják minél nagyobb arányban a Balatonra irányítani nyáron. Egyszintes Flirt-ök járnak a Déli-party néven futó vonatokon, ezek nagyon lassúak, sokat várakoznak, cserébe nem kell rájuk helyjegy, vagyis országbérlettel nincs semmi plusz költség. Idén, csak hétvégén van egy gyorsított verziójuk, Napfürdő a neve, Kelenföldtől Siófokig nem áll meg, onnantól ugyanúgy szüttyög, mint Dél-party. De ez már nem interrégiónak, hanem expressznek számít, kell rá helyjegy.
Ha a legmodernebb és tuti jól működő légkondival felszerelt vonatra vágyunk, a Kiss emeletes motorvonatokra vadásszunk. Hallom a túlhűtéses parát, ilyet én még nem tapasztaltam, kellemes 24-25 fok volt ezeken mindig. Hétköznapokon egyedül a Jégmadár nevű vonatot adják ki Kissből, ez a Duna-kanyar irányából érkezve (tehát fel lehet rá szállni Vácon, Gödön) halad át a fővároson és megy Fonyódig.
Hétvégén sokkal több Kiss jön a Balatonra, a Vitorlás Szolnoktól jár Fonyódig (az újszászi vonalon át, tehát közvetlen kapcsolatot adva a Balatonhoz például Maglódról, Gyömrőről, Nagykátáról is), a Panoráma pedig Nyíregyházától Siófokig. Plusz van még csak vasárnap este a főváros felé egy Kisses mentesítő vonat, a fantasztikusan kreatív Esti csók a neve, Fonyódtól indul, gyors, kevés helyen áll meg, még Zamárdiban se. De hogy ne legyen egyszerű a dolgunk, az emeletes vonatok közül kettő expressz minősítésű, kettő meg IR – a Panorámára és Jégmadárra kell helyjegy, a másik kettőre meg nem. Logikus.
A prémium kategória
Az északi part csak Füredig villamosított, ott mozdonycsere, amire nincs elég idő a menetrendben, a továbbit ki lehet találni. Füreden túl szinte csak lassú, majdnem mindenhol megálló vonatok vannak, arra már az eljutási idő katasztrofális.
Az alapvonat, amely végig megy Tapolcáig, a Kék Hullám IC. Füredig valóban gyors, Fehérvár után is csak Almádiban áll meg, aztán Tapolcáig majdnem mindenhol. A sima kocsik itt is közel 40 évesek, de legalább magyar gyártmány és az ablakok nagy része lehúzható. IC szekcióra ugyanaz érvényes, mint fentebb, de a Kék Hullámon (egyedüliként a balatoni vonatok között ) közlekedik pluszban a legújabb prémium kategóriás 1+ osztályú IC kocsi is. Ebben a két darab négy fős fülke valóban nagyon király és kényelmes, a légkondi is rendben, mondjuk közel 3 ezer forintot kóstál ez a valóban minőségi szolgáltatás.
Füredig jár még felváltva a sebes besorolású Vizipók vonat, lepukkadt Halbikból kirakva, meg a Katica, amely Fehérvártól minden állomáson és megállóhelyen megáll, cserében Flirt motorvonat, vagyis modern légkondis. (Egyikre se kell helyjegy). Füredtől Tapolcáig a Kék Hullámok között sima személyvonatok biztosítják az óránkénti eljutást, de ezeket a legeslegalja Bzmot motorvonatokkal adják ki.
Van még egy-egy Tekergő expressz Békéscsabáról, illetve Záhonyból az északi partra, ezek Füred előtt és után is csak a fontosabb állomásokon állnak meg, a menetidejük a sok várakozás miatt mégis elég nagy. A szabolcsi tekergő a vállalható ex-osztrák vagonokból áll, a csabaiban viszont kényelmetlen, kevés lehúzható ablakos ezer éves fecske kocsik járnak.
A Dezsőhiány
Külön érdemes szólni arról az összeköttetésről, amivel Győrből, Pécsről és Kaposvárról is kiválóan el lehetne jutni a Balatonra. Ehhez csak kedvező menetidő és vállalható színvonalú kocsik kellenének. Gyakran egyik sincs meg. A Helikon interrégiók két óránként járnak, menetrend szerint is nagyon lassúak, sok helyen megállnak, de rendszeresen hosszú késéseket halmoznak fel. Nem villamosított útvonalon járnak, ide tehát dízel vontatás kell, elvileg Desiro motorvonatokat (becenevükön: Dezső) adnak a Helikonokra. Ezek voltak a magyar vasútra hosszú idő után először érkező modern motorvonatok, csakhogy ennek már 20 éve.
A megfelelő karbantartás hiánya itt a legszembetűnőbb, a légkondi általában jól működik, de utas szemmel is látványos, hogy ezeket is hagyták lepusztulni. Mára az üzembiztonságuk is igen alacsony szintre süllyedt, sok közülük eleve áll, a működőkkel is van baj bőven. Nem ritkaság, hogy akkora a Dezsőhiány, hogy ócska BZmotokból adják ki ezt a járatot is – épp most láttam Fonyódon, hogy szombaton, a hétvégi csúcsban is egy motor plusz pótkocsis Bz jött Győrből. Ez übergáz.
A pécsieknek és a győrieknek is van legalább még egy gyorsabb, mozdonyos, cserébe nem légkondis, öreg halbi kocsis expresszük, amely reggel jön a Balatonhoz, este visszamegy. Pécsről a Fenyves a partig végig gyorsvonaként funkcionál, Kaposvártól Fogyódig se áll meg, ritka élmény, hogy a nem rég felújított pályán lassújelek nélkül kanyarog a szép tájon. Győrből a Tanúhegy expressz jön, Szombathelyről pedig a Lesence nevű vonat, plusz néhány északi-parti Kék Hullám Szombathelyig jár Budapestről – ez is eljutást biztosít a tóhoz Nyugat-Magyarországról.
Ne a vasutasokat szidjuk
A MÁV tehát kínkeservesen, de működteti a balatoni forgalmat, úgy is, hogy az utasszám az országbérlet miatt nő – ha én diák lennék, biztos elruccannék ingyen akár egy-két napra a Balcsihoz, bárhol is laknék az országban. A legtöbb útvonalon mindenki megtalálhatja magának a légkondis és jó minőségű kocsikat, a legújabb emeletes vonatokkal párhuzamosan járnak az 50 éves kohószökevények.
Fontos, hogy ha valami nem működik, ne a környékünkön feltűnő vasutasokat szidjuk – ők tehetnek a legkevésbé a helyzetről, ellenben nekik köszönhető, hogy egyáltalán nem omlik össze a rendszer.
Végül két fontos, hasznos információforrás: a vonatösszeállításokat, kocsitípusokat itt érdemes nézegetni, a MÁV appban a térkép menüpontban pedig az összes vonat mozgása élőben látható. Mindig figyeljük az aktuális helyzetét a vonatnak, bőven ráérünk a strandról az állomásra kimenni akkor, amikor valóban érkezik a vonat, nem pedig akkor, amikor menetrend szerint jönnie kéne.