Úgy látszik, a kozmetikai piacon nem fogott a tavalyi recesszió. Megnéztük, hogy teljesített 2023-ban néhány nagyobb magyar kozmetikai márka: egyre nagyobbra nő a Geek & Gorgeous, mellette ott a másik négymilliárdos óriás, az Alveola, de nőni tudott a Helia-D is, és nagyot megy a Pom Pom.
Geek & Gorgeous – Rácz Judit egyre nagyobbra növeszti szépségbirodalmát
Rácz Judit, aki programozóból lett kozmetikai vegyész (sztoriját itt írtuk meg), egyre nagyobbra növeszti szépségbirodalmát. Judit elsőként kezdett Magyarországon a tudatos bőrápolásról szóló ismeretterjesztésbe, először videókkal, aztán nagy nemzetközi márkák behozatalával. Ő alapította 2010-ben a Krémmánia nevű oldalt is, ami hamar az ország legnagyobb beauty site-jává nőtte ki magát (ezt időközben eladta a Centrál csoportnak). A Krémmánia tulajdonképpen a szépségmegszállottak IMDb-je, csak itt nem az egyes blockbusterekhez tartoznak a tűpontos leírások és a csillagok által jelölt pontszámok, hanem a kozmetikumokhoz. Még nagyobb dobása lett saját fejlesztésű márkája, a Geek & Gorgeous, amiből pár év alatt milliárdos céget épített.
A Credit Online adatai szerint a Geek & Gorgeous Kft. 2023-ban mintegy 1,7 milliárd forinttal, 4,4 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, és tavalyi adózott eredményük is megközelítette a kétmilliárd forintot, míg 2022-ben 1,4 milliárd forint volt.
A Geek & Gorgeous tulajdonosa 50 százalékban Judit cége, a Skinsmart Kft. a vállalkozás másik fele pedig a Helia-D Kereskedelmi Kft. tulajdonában van. Termékeik háromnegyedét exportálják, tavaly ősszel Judita Forbes Flow-n azt mondta, folytatják a nyugat-európai terjeszkedést, és még több drogériában lesznek elérhetők a termékeik. Sokan a high-end termékeket is lecserélik a magas hatóanyagtartalmú és elérhető árú G & G-re, és a Youtube is tele van már angol nyelvű termék review videókkal, amik több tízezres vagy százezres (nyilván az adott csatorna népszerűségétől függően) megtekintésekkel futnak.
A számokból az is kiderül, hogy a haszonkulcs és az eredményszerkezet szempontjából a G & G határozottan az ágazati átlag felett teljesít. Rácz Judit másik cége, a 2012-ben alapított, saját márkáján kívül több másikat is áruló Skinsmart Kft. is jól zárta 2023-at, ugyan árbevétele kicsit csökkent: a 2022-es 1,4 milliárd forintról 1,1 milliárdra, adózott eredménye pedig tavaly 846 millió forint volt, szemben a 2022-es 693 millióval.
A Helia-D is növekedni tudott
Budaházy Péter és felesége cége, a másik magyar kozmetikai óriás Helia-D Kft. nagyjából szinten tartotta tavaly 2022-es forgalmát: nettó árbevételük 2,6 milliárdról 2,8 milliárd forintra nőtt tavaly.
A Pataki Ágival és Zsédával is reklámozó Helia-D adózott eredménye 516, 5 millió forintról 847,5 millióra nőtt 2023-ban. Tavaly kijöttek egy újgenerációs, kifejezetten a fiatalabb bőr ápolására fejlesztett mélyhidratáló termékcsaláddal, majd pedig a 45 éve felettieknek szánt Cell Concept termékekkel, amelybe újgenerációs hatóanyagokat – például ránctalanító peptideket, hialuronsavat és niacinamidot – is tettek.
A Helia-D Ördög Nóra műsorvezető nevével fémjelzett, Nora Beauty márkanév alatt futó (Magyar celebkrémek összeállításunk, Forbes Life, 2024. nyár) dekorkozmetikai termékei is nagyon keresettek voltak. Budaházy Péter és Ördög Nóra közös cége, a Helia-D & Nóra Kft. a 2022-es 94 millió után tavaly már 176 milliós árbevételt ért el. (2022. szeptemberében dobták piacra a termékeket, úgyhogy a 2022-es még nem volt teljes év forgalmi szempontból.)
A másik négymilliárdos óriás – Alveola
Talán kevesen tudják, hogy többek között a Solanie, X-Epil, és JimJams márkákat is magyar cég, az Alveola Kft. gyártja, amely családi vállalkozás (cégportré, Forbes, 2017. november). Történetük 1936-ban Bajáról, ahogyan írják, a város legszebb patikájából indult.
„Az akkor még nem ismert és újításnak számító nagyon hatásos arc és testápolási szereknek gyorsan híre ment és csodájára jártak az emberek. A professzionális szépségápolásra egyre növekvő igény mutatkozott, így a család egy szépségszalont nyitott Budapest szívében a Bazilikával szemben.”
Az Alveola Kft. 1997-ben alakult, eleinte csak kozmetikus szakembereknek gyártottak termékeket, majd kiléptek a lakossági piacra is, és egyre több terméket gyártottak és forgalmaztak.
A vállalkozás tavaly 4,2 milliárd forintos árbevétellel zárt, míg 2022-ben 3,9 milliárd volt a forgalmuk. Adózott eredményük is nőtt: 2022-ben 291, 2023-ban 349 millió forint volt.
Milliárdos forgalom fölé nőttek – Pom Pom
Nagyot ment az utóbbi években a Pom Pom márkanéven natúrkozmetikumokat gyártó győri Green Deal Kft. is, amely az utóbbi években szinte folyamatosan növelni tudta árbevételét. A 2007-ben alapított cég forgalma tavaly már meghaladta az egymilliárd forintot a 2022-es 775 millió forintot követően. Adózott eredményük 2023-ban 288 millió, míg 2022-ben 187 millió forint volt.
A G & G-hez hasonlóan az ő termékeik is évek óta elérhetők a nagyobb drogérialáncok közül a dm-ben. Ők is a tudatos bőrápolás égisze alatt futottak be, termékeik alkohol-, szilikon-, parabén-, kőolajszármazék-, pálmaolaj és SLS-mentesek, illetve nem tesztelik őket állatokon.
A beszámoló elkészítésében a Forbes újságíróját a Credit Online támogatta