Két új kínai márka érkezik Magyarországra, először az Omoda forgalmazása indul szeptemberben nyolc értékesítési ponttal. A bevezetés mögött az autós szakma két ismert alakja áll.
Mi történt? Két kínai márka érkezik ősztől Magyarországra, az Omoda és a Jaecoo. Mindkettő a Chery Automobile Co. Ltd. márkája, melyeket a Genius Automotive Europe Kft. fogja forgalmazni.
Mit kell tudni a Genius Automotive Europe Kft-ről? A céget 2022-ben alapította az autókereskedelem két ismert arca, Hovány Márton és Petrányi Zoltán.
A Genius Automotive Europe a Chery első önálló disztribútora Európában, ugyanis a kínai cég a nagy piacokon (Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Svédországban, Lengyelországban és Spanyolországban) a leányvállalatain keresztül van jelen.
A magyarországi forgalmazás szeptemberben nyolc értékesítési ponttal indul, vagyis a Hovány és a Petrányi kereskedéseiben lesz először kapható, de folyamatosan bővítik a partneri hálózatot. A cél, hogy az összes megyeszékhelyen legyen szalonjuk.
Az idei évben körülbelül 500 eladott autóval számolnak, de ez nagyban azon múlik, hogy milyen ütemben érkezik Sanghajból a készlet.
Mi az a Chery? Az 1997-ben alapított Chery Automobile Co. Ltd. Kína ötödik legnagyobb autógyártója, számtalan saját márkával. Hozzájuk tartozik az Exeed, a Jetour, az iCar, a Luxeed és még jópár, Európában nagyrészt ismeretlen márka, de van vegyesvállalatuk a Jaguar Land Roverrel is, ennek az üzemében készülnek a Land Rover Evoque és a Jaguar F-Type modellek. Az Omoda és a Jaecoo a Chery az első Európába exportált márkái, amolyan medencébe dugott lábujjként ezekkel mérik fel a piacot.
A Chery jelenleg 80 országba exportál, és a legtöbb kínai márkával ellenben nem kizárólag a hazai piacon erősek. 2023-ban 1,8 millió autót adtak el, ebből 937 ezeret exportra (ez a szám körülbelül a duplája a BYD exportjának). A 2022-es évhez képest gyártásban 52%-ot gyarapodtak, az export pedig 101%-ot javult 2022-höz képest. A Chery Automobile bevétele 40 milliárd dollár volt, ami 2022-höz képes 51%-os növekedést jelent.
Mi a helyzet az EU-s vámokkal? Az Európai Unió a napokban újabb büntetővámokat lengetett be, melyekkel a kínai autókat sújtanák. Az eddigi 10 százalékos vámon felüli védővám mértékét gyártónként határoznák meg, ami például az együttműködést megtagadó cégeknél 38%-os többletet is jelenthet. A Chery együttműködik az EU-val, így az ő esetükben körülbelül 20 százalékos extra vámmal lehet számolni.
Legalábbis ideiglenesen, ugyanis megvásárolták a Nissan egykori barcelonai üzemét, ahol már zajlik a gyártósorok átállása.
Milyen autó az Omoda? Az első modelljük az Omoda 5, mely két felszereltségi szintben lesz kapható, és ehhez csatlakozik idővel az elektromos változat, az E5. Az Omoda 5 egy kompakt SUV, vagyis méretre körülbelül egy Volkswagen T-Roc-nak felel meg. A meghajtásáról egy 1,6 literes, soros négyhengeres turbómotor gondoskodik 146 lóerővel és 275 Nm csúcsnyomatékkal. A saját tömege 1455 kiló, így a 0-100-at tíz másodperc alatt futja a fogyasztása pedig a katalógusadat szerint 7,4 liter. Kizárólag duplakuplungos automata váltóval kínálják, melyet a német Getrag szállít.
Az elektromos Omoda E5 1710 kilót nyom, a 61 kWh-s lítium-vas-foszfát (LiFePO4) akkumulátorcsomaggal, a fogyasztása pedig a gyári adat szerint 15,5 kWh/100 km. A legnagyobb töltési kapacitása 80 kWh, ami nem kiemelkedő érték, de a haza töltők általában legfeljebb 50 kWh-val képesek tölteni. Az elektromos változat 204 lóerős és 340 Nm maximális nyomatékú, a WLTP szabvány szerint akár 430 kilométer is lehet a hatótávolsága.
Ezek jó autónak számítanak? Ezt nem igazán tudom megmondani. A bejelentéskor két Omoda 5-öt állítottak ki, de ezek még az Euro 6d szabványnak megfelelő modellek, a forgalmazás viszont ezeknek a frissített, Euro 6e kompatibilis változataival indul. A statikus benyomások alapján az Omoda 5 ígéretes, a minőségérzet kimondottan jó, gondolok itt az anyagok tapintására, az illesztési hézagokra és például az ajtó csukódására.
Amivel viszont igazán nagyot tud gurítani, az a felszereltsége és az ára.
Az alapot jelentő Comfort felszereltségű kivitel 9,9 millióról indul, és ebben már olyan extrák is benne vannak, mint a fűtött és szellőztetett sportülés (az ülésszellőztetés több kategóriával magasabban is feláras extra). A 11,9 millióról induló Prémium felszereltségi szint olyan extrákat ad, mint a fűthető kormány, az elektromos tetőablak és csomagtérajtó, illetve a 360 fokos parkolókamera. Nem elhanyagolható az sem, hogy az Omoda 5 összes kivitelére 7 év vagy 150 ezer kilométer garanciát biztosítanak, magánszemélyeknek és cégeknek egyaránt.