Szekeres Ákos időben váltott, a középszerűség helyett kockáztatott, és bejött: a MrCarterCo története igazolja, hogy jó tervező. Üzleti filozófiája is tükrözi a személyiségét. Városonként csak egy-egy boltban vannak jelen, olyan helyen, amivel tud azonosulni, a fenntarthatóságért pedig kényelmetlenségeket is bevállalnak, mert tényleg hisznek abban, hogy így is lehet márkát építeni.
A MrCarterCo táskáit Budapest mellett Pozsonyban és Prágában is meg lehet vásárolni, körülbelül 130 ezer forintos áron. Ez az árcédula már a prémium szegmenst jelenti.
Innen felfelé kezdődik az affordable luxury, vagyis a megengedhető luxus, afölött van a luxus szegmens, majd a csúcson az ultra luxury.”
Ezt már Szekeres Ákos, a márka alapítója és tervezője magyarázza a stúdióban a tervezőasztal mellett.
Hogy értsem, Ákos gyorsan mond példákat is. Megengedhető luxus például a Nanushka, a luxus az Yves Saint Laurent az ultra luxust pedig a Loro Piana vagy az Hermès képviseli. Ákos a jövőjét az egy szegmenssel feljebb lépésben látja, mintsem a gyártási kapacitás bővítésében.
„2019-ben harmincnégy darabot gyártottunk, 2022-ben ezt megdupláztuk, és akkor jöttünk rá, hogy ez az a mennyiség, amit úgy el tudunk adni, hogy ne maradjon rajtunk, ne termeljen veszteséget és a leárazás ne degradálja a márkát.” Ákos szerint ez egy jó mennyiség, mert így tud a márka fenntartható lenni.
Mármint természetileg, és emellett engem is fenn tud tartani.
A MrCarterCo innen lépne feljebb, és ebbe az irányba már vannak lépéseik is.
„Vannak szolgáltatásaink, például, megvásárolod a terméket, és utána vissza tudod hozni, amit mi táska spának hívunk. Ott van az a táska összecsipeszelve. Egy vásárlónk négyéves táskája, és tulajdonképpen felújítom, amennyire lehet.”
Ákos Szlovákiában született, és 15 évesen jött Magyarországra. Franciát és latint szeretett volna tanulni, Szlovákiában pedig nem volt ilyen gimnázium, ezért Győrbe, a bencésekhez felvételizett. Ott kezdett el kialakulni benne, hogy szeret rajzolni és érdekli a divat, de továbbtanulásnál először biológia szakra jelentkezett.
Fél év után ott is hagytam. Arra jöttem rá, hogy valószínűleg középszerű biológus lennék, és szeretnék én az lenni? És akkor felvetettem a szüleimnek, hogy a középszerű biológus helyett lehetnék akár jó tervező is. Apám gépészmérnöknek tanult, mert a szülei pusholták, és ezért megértett. ”
Úgy döntöttek, hogy nem megy rögtön a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre (MOME), az Óbudai Egyetem ipari formatervező szakára jelentkezett. „Ezzel anyukám is elégedett volt, mert hogy mérnök, tudod, a klasszikus értelemben vett szakmákból egy.”
A biológia szak és az Óbudai Egyetem között volt egy fél éve. Tudta, hogy alkotni szeretne, tulajdonképpen bármit, ami egy forma, sziluett megalkotása.
„Elmentem egy táskás- és egy cipészműhelybe egy-egy hétre. Ott láttam, hogy tök jó dolog a bőr. Tetszett az anyagnak a plaszticitása, az, ahogyan lehet vele dolgozni. Meg maga a kraft, egy ilyen nagyon tradicionális kraft, ami lehetséges, hogy a véremben van, mert a négy dédapám közül három cipész volt, bőrrel dolgozó szakemberek voltak. És akkor jött az egyetem, ott a textil szakot választottam, és tulajdonképpen a MrCarterCo ötlete már ott megszületett az egyetem műhelyében.”
Ákos még az alapképzés során elment gyakornoknak a Petrity Dorkához, aki már akkor táskákat gyártott. Ott klasszikus kifutófiú volt. Elment beszerezni a bőrt, átvette, felvitte a műhelybe – oda, ahol ma a MrCarterCo gyártása is zajlik –, illetve látta, hogyan kell elindítani egy márkát. Később a Je Suis Belle-nél megtapasztalta, hogy egy már elfogadott márkánál hogyan mennek a mindennapok, illetve megfordult Mei Kawánál, ahol Kasza Emesétől megtanulta, hogyan kell egy koncepció köré márkát építeni.
A MOME-ra már pontos elképzelésekkel érkezett, egyfelől kapcsolatokat építeni, elsajátítani egy másik megközelítést, a háttérkutatást és a koncepció tervezést, illetve egy ugródeszka volt ahhoz, hogy Erasmussal egy félévet Párizsban tanulhasson.
A MrCarterCo addigra már megvolt, de csak hobbiként működött. Nem szeretem azt a kifejezést, hogy szerelemprojekt, szerintem elcsépelt. Szóval nevezzük inkább hobbinak. Drága hobbinak.”
A hobbi ekkor termelt már pénzt, de épp csak annyit, amennyit Ákos belefektett. Először csináltak öt vagy hat táskát, ami tetszett a barátainak és meg is vették. Utána a barátok barátai is vásároltk, tulajdonképpen a márka organikusan fejlődött.
„Amikor Párizsban voltam, szerettem volna, hogy megjelenjen egy kollekcióm. Nagyon sokat dolgoztam másnak, szerettem volna végre magamnak dolgozni. A márkát tavaly augusztus óta csinálom úgy, hogy ez a munkám. Vagyis hogy ez az egyetlen munkám.”
Jelenleg két kollekció kapható, a Cube, amely egy kocka alakú, bőrből készült moduláris táska, hordható hátizsákként, egy pánttal vállon keresztbe átvetve; és pántok nélkül clutch-ként, azaz retikülként, illetve nemrég mutatta be a Pinar Tote textiltáskákat.
A munka a belvárosban Ákos stúdiójában kezdődik, a gangról rálátni a középkori pesti városfal egy darabjára. Itt készül a mintadarab, amivel elmegy a műhelybe, hová még Petrity Dorka gyakornokaként kezdett járni. A márkanévből Mr. Carter maga Ákos, a Co pedig eredetileg Company volt, de most már inkább Community-ként értelmezi, mint egyfajta köszönetmondást azoknak, akik segítenek neki (például a varrodának).
A családi házuk mellett áll a műhely, van egy szabászat és van egy varroda rész. Több márka gyártat egyébként velük, külföldről is. Viszont mi vagyunk azok, vagyis a MrCarterCo az, aki kommunikálja, hogy Budán, a XII. kerületben gyártják a táskákat, mert ténylegesen büszkék vagyunk arra, hogy itt Budapesten van a gyártás, és egy olyan műhely csinálja, ami nem tegnap indult, hanem három generáció óta ezzel foglalkoznak.”
Ahhoz, hogy a termék eljusson a vevőhöz, forgalmazókat kellett találni. Ákos beszámolója szerint ez rögös út volt. Már a kezdeteknél eldöntötte, hogy a táskáit városonként egy boltba szeretné csak betenni, olyanba, amivel ő is tud azonosulni.
„Vándorolt a márka boltról boltra, addig, amíg meg nem találta a párját. Az első boltunk polcpénzes volt, ami azt jelenti, hogy havonta fizetsz a polcért, akár eladják, akár nem adják el a termékedet. Eladásnál az összes pénz az enyém, de ugye ott van, hogy nem mindenképpen adják el.”
A második polcpénzes bolt után jöttünk rá, hogy igazából nem szeretnénk ilyenekbe menni. Érdekeltek, hogy menjen a bolt, de abban nem, hogy a te termékedet adják el, vagy legalábbis ezt éreztem. A bizományos rendszer a jobb, amikor a bolt az eladásból százalékot kap, de a legjobb, amikor készletet vásárolnak. A csehországi bolt az első, ami készletet vett.”
Egy kollekció 18 hónapig fut, Ákos szerint ez az idő, amennyi alatt mind elkel és nem marad rajta áru, ami a fenntarthatóság szempontjából fontos. Úgy érzi, hogy már nagyon közel van a célhoz, mind a bolygó felé, mind üzleti szempontból. Most már a fiatalabb vásárlók tudatosan keresik a nem szimplán greenwashingoló, hanem tényleg fenntartható márkákat. Bár hozzáteszi a végén, hogy az egyik mentora szerint az igazán fenntartható termék az, ami nem készül el, szóval a divatiparban mindig csak fenntarthatóbbról tudunk beszélni.
A MrCarterCo emiatt nagy márkák megmaradt csomagolóanyagait, dobozait használja, illetve a bőröket is ezek elfekvő készleteiből szerzi be. Ez utóbbi meglepő módon nem olcsóbb, mintha egyben venné a frissen gyártott, teljes tekercs alapanyagokat.
A márka egyik alapköve a tényleges fenntarthatóság. Igen, tudnánk máshogy csinálni, de azért csináljuk így, mert tényleg hiszünk benne. Jó minőségű terméket szeretnénk, jó minőségű alapanyagot kell szereznem. Van például olyan a bőreink között, amit a Cartier-nek gyártottak.”
Mivel nem teljes tekercsekkel dolgoznak, sokszor csak fél táblával, ezért technológiában is ehhez kell igazodni. Mint megtudom, egy táska legnagyobb alkatrésze a pánt, ami ugyan vékony, de nagyon hosszú, ebben van a legtöbb anyag egyben, ezért itt szükségmegoldás a toldás, szaknyelven stószolás. Más márkáknál is élnek ezzel, de csak olyan helyeken, ahol nem látszik. Ákos eleinte tartott attól, hogy ezek a megoldások rontanak a terméken, de most már ez is a márkaidentitás része. Mutat különböző toldásokat, ezek közül hiába van valami központi helyen, az eldolgozás minősége miatt avatatlan szem számára láthatatlan.
A fenntarthatóság jegyében a most készülő új kollekciónál már elhagyja a csatokat, cipzárakat, hiszen azok származása a legnehezebben visszafejthető. Ráadásul ennek már a gyártását is Ákos fogja végezni, hiszen úgy érzi, hogy technikai tudásban már eljutott arra a szintre, hogy a stúdióban maga gyártson.
Az új kollekció tervezése mellett tudatosan építi a MrCarterCo presztízsét, keresi az új külföldi viszonteladókat, illetve dolgozik a márka feljebb pozicionálásán, például ha pár év múlva újra kiadja a márka zászlóshajójának számító Cube kollekciót, valószínűleg a mostaninál drágább lesz. Már csak azért is, mert folyamatosan javít, fejleszt a termékeken.