Kerek 20 éve szállt fel a Wizz Air első járata. Elemezgettük eleget a cég üzleti tevékenységét, most utasként élmények és kívánságok, a 20 legemlékezetesebb, vonzóbb, kívánatosabb Wizz- célállomás.
Emlékszem, bő 20 éve a megboldogult Figyelő szerkesztőségében volt egy kis vita arról, hogy komolyan vehető-e az egyik kirúgott Malév-vezér új próbálkozása, de végül az lett a döntés, hogy igenis érdekesnek, sőt ígéretesnek tűnik Váradi József indulásra készülő fapados cége. Nagyjából három évvel később már címlapsztori volt a nagy Wizz Air-SkyEurope vetélkedés és már elég jól látszott, hogy üzletileg a Wizz-féle ultra-low cost modell lehet a nyerőbb.
Bő 10 éve, amikor az első magyar Forbes magazin készült, a SkyEurope már rég eltűnt a süllyesztőben, a Wizz a tőzsdei bevezetésre készült. Hosszú ötletelés volt arról, hogy ki legyen a lap első címlapembere és Váradi József futott be, mint az előző időszak legnagyobb magyar sikersztorijának kulcsfigurája. Az akkori visszajelzések alapján ezen sokan meglepődtek, persze ahogy teltek az évek, az élet egyre inkább igazolta ezt a döntést.
Üzletileg a Wizz Air a covid kitörésekor volt a csúcson, az árfolyama is akkor szárnyalt a legmagasabban. Utána problémák garmadájával küzdött, hibás döntéseket is hoztak és máig tart a küzdelem azért, hogy a legfontosabb mutatót, a költségszintet újra a nagy versenytárs Ryanair mutatója közelébe hozzák le. Igencsak megosztja a cég jelenlegi és korábbi részvényeseit is az a kérdés, hogy jó ötlet volt-e a növekedés felpörgetésével reagálni a járványra, vagy jobb lett volna – gyakorlatilag mindenki máshoz hasonlóan – már rövid távon is az eredményességre koncentrálni, lassabb növekedésre váltani.
De erről elég sok cikkben írtunk már részletesen, most, a cég 20. születésnapján (2004. május 19-én emelkedett a levegőbe az első járatuk) felveszem másik kalapom és azért tisztelgek lelkes utazóként a cég előtt, mert elhozta az igazán olcsó repülést Közép-Európába. (Amúgy az Easyjet alapítóját, Steliost, ugyanezért Angliában a királynő lovaggá ütötte.)
Most nem cél a hű de nagy kiegyensúlyozottság, a poggyászos, meg utasotthagyós negatívumok számbevétele, inkább egy szubjektív listát gereblyézek össze olyan Wizz Air-úticélokról, amelyek különféle okokból érdekesek, izgalmasak voltak, vagy lesznek, esetleg lehetnének Budapestről is. Következik tehát 20 célállomás, nagyjából a felükre Magyarországról is repül a Wizz, néhány pedig vagy szép emlék, vagy vágy, hogy tőlünk is elérhető legyen.
Malmö
Ha jól rémlik, az első Wizz Air-es utam a svéd városba vezetett. Ennek kapcsán már érezhető volt, hogy mekkora változást hoz a repülésben a fapados forradalom a magyar utasok számára is. Az úti célom alapvetően Koppenhága volt, de az előző nyárhoz képest, amikor SAS-sal repültem családlátogatára, harmadáron tudtam abszolválni az utazást még a drága buszos transzferrel együtt is. Kapcsolódó friss történés, hogy közel 20 év után a Wizz becsukta ezt az útvonalát, pontosabban – követve a nagy vetélytársat – az Öresund-híd túloldalára, Koppenhágába helyezte át a járatát.
Milánó-Malpensa
A legtöbbet ezt a repteret érintettem az elmúlt években Wizz Airrel és itt sikerült a legtöbb reptéri éjszakát is eltöltenem. Nemcsak átszállóhelynek kiváló, de a környék ezernyi látnivalót rejt, induljunk a szélrózsa bármelyik irányába. Ha csak egy kedvenc úticélt mondhatok, akkor legyen Lugano, a város, ahol összeadódik mindaz, ami Svájcban és Olaszországban a legjobb.
Gatwick
Ha azt a várost keresem, ahova a legtöbbször vitt el a Wizz Air, akkor London nyer, Gatwick pedig utasként azért érdekes, mert Lutonhoz képest maga a reptér egy más minőséget képvisel. Sokkal kényelmesebb, gyorsabb és olcsóbb is a bejutás onnan Londonba. A légitársaság oldaláról nézve is mérföldkő volt Gatwick bevétele, hiszen telt házas volt a reptér, nagyon nehéz volt oda repülései jogokat szerezni, végül a covid segített a Wizznek abban, hogy megvesse a lábát és bázist is alapítson a második számú londoni légikikötőben.
Párizs-Orly
Párizsba sokáig vagy drágán lehetett menni (kivéve a néha olcsó Easyjet-járatokat a fő reptér Charles De Gaulle-ra, de már ez is megszűnt), vagy Párizs-felsőről (Beauvais) kellett bumlizni, igazi felüdülés volt, hogy a város felé legjobb és legolcsóbb közlekedési kapcsolatot biztosító Orly-ra is be tudta tenni a lábát a Wizz és a kevés megszerzett slotja felét a budapesti járatoknak adta.
Dubaj
A Ryanair vezére szerint a hosszú keleti útvonalakkal a Wizz csak előle menekül és lehet, hogy van ebben valamennyi igazság, de a magyar utasnak Dubaj esetében is a Wizz hozta el az alacsony árakat. A város megítélése szélsőséges (én momentán nagyon bírom), de a dubaji járat mindenképp tipikus példája annak, hogy ha belép az olcsó jegyes szolgáltató és letöri az árakat, az a többszörösére tudja növelni az utazási igényt, végső soron a forgalmat.
Keflavik
Izlandon is jókat röhögött Michael O’Leary az utolsó budapesti sajtótájékoztatónak álcázott standup-fellépésén, mondván, olyan drága a reptér, hogy csak idióta légitársaságok repülnek oda. Megjegyezném, hogy fordított esetben Váradi is majdnem ugyanezt mondta, amikor a Wizz durván csökkentette a járatai számát Bécsből, ahol a versenytárs pedig vadul fejlesztett. De lehet bármilyen drága a reptér, az nehezen hihető, hogy a Wizz veszteséggyártási céllal repüli kitartóan sok éve, sok útvonalon. Maradjunk annyiban, hogy egyik nagy kedvencembe, a világ egyik legcsodálatosabb országába se jutottam volna el annyiszor, ha nincs a Wizz Budapest-Keflavik járata.
Szantorini
Az egyik legcsodálatosabb hely Európában, csak elég nehéz volt sokáig megközelíteni, nem nagyon volt más használható opció, mint a méregdrága gyorshajó Krétáról, vagy a lassú komp Athénból. Érdekes módon az amúgy általában drága Wizz-nyaralóútvonalak között az olcsóbbak közé tartozik, azt a kalderát pedig egyszer mindenkinek látnia kell.
Isztambul
Elismerésre méltó volt már a Wizz korábbi próbálkozása is a fantasztikus Isztambul kiszolgálására, de EU-n kívüli útvonalként pár éve még folyamatosan engedélyproblémákkal küzdött, jópár évre el is kellett köszönnünk a török fővárostól. Aztán lett vadiúj reptér, meg meglettek a biztos engedélyek, most már stabilnak tűnik ez az összeköttetés is, örömteli, hogy a jegyárak alapján a napi egy járat is kevés volt, nem sokkal az újraindulás után bővíteni kellett.
Madeira
Másik nagy kedvenc, ahol a különleges reptéren való leszálláshoz külön vizsgázniuk kell a pilótáknak. Sokáig csak Easyjettel lehetett elérni emberi áron, persze csak átszállva, nem Budapestről. Aztán a Wizz először megpróbálta Londonból, majd egyre több európai bázisáról levizsgáztatta a pilótákat, beindította a járatokat Madeirára. Most már heti háromszor is repüli Budapestről, reméljük, sokáig így marad, egy csoda az a sziget.
Tirana
Sokáig tabu volt a Wizznél a Kelet-Európán belüli repülés, azt látták, hogy a kelet-nyugat vendégmunkás- és turistaforgalom az, amire építeni lehet. Amikor a magyar állam balkáni útvonalakra hirdetett támogatást, a Wizz nyert a pályázaton és öt útvonalon indultak be a malévpótló járatok. Amikor lejárt az állami támogatás, kiderült, hogy az albán útvonal megél piaci alapon is és ez így van jól, az elmaradottságból gyorsan fejlődő és nagyon szép ország is megér egy komolyabb kirándulást. Érdekesség, hogy pár hónapja a Ryanair is rástartolt az albán piacra, a Wizzre Budapestről is ráindította a saját járatát.
Burgasz
Régóta repült nyaralóútvonal a Wizznél, nekem azért emlékezetes, mert tavaly ősszel nevetséges áron hoztam ki egy last minute pár napos kanyart, amikor szükségem volt egy kis pihenésre. A kompromisszum csak annyi volt, hogy visszafelé Debrecenbe kellett jönni és egy kis vonatozással lett az út megspékelve. Szeptember közepén már tud a bolgár tengerparton rossz idő lenni, de egy héttel indulás előtt foglalva már látszott az előrejelzésen a stabil anticiklon, azt pedig el se akartam hinni, hogy 30 euró/éj áron valóban lehet jó minőségű szállodát foglalni all-inclusive ellátással. Talán idén is lesz erre lehetőség, érdemes lesz figyelni.
Hurghada
A legfrissebb elképesztően olcsón bejárt úticélom Hurghada volt, szegény egyiptomiak nagyrészt rajtuk kívül álló okok miatt kerültek olyan helyzetbe, hogy visszaesett a turizmus, túlkínálatos lett a piac. A részletekről korábbi cikkemet ajánlom.
Fuerteventura
Jönnek azok az útvonalak, amelyek már nem működnek Budapestről. Sajnos a szélfútta, kopár, de épp ezért igen hangulatos Kanári-szigetre se tudott elég utast a megfelelő áron összecsaklizni a Wizz, kétszer is megpróbálta, mindkétszer becsukta egy idény után. Úgy tűnik, magyar embernek Tenerife vagy Gran Canaria kell, a többi szigetre nagyon kevesen kíváncsiak.
Turku
Kétszer repültem ezen az útvonalon, mindkétszer tele volt a gép, de nyilván nem jött ki így se a matek, ha a Wizz hamar bezárta. Pedig már a turkui reptér fapados terminálja is önálló élmény, hiszen lényében egy bódéról van szó, amibe egy gépnyi utas sem fér el. Kár, hogy Finnországba továbbra sincs olcsó eljutási lehetőség Magyarországról.
Cork
Wizz Air Írországban? Bizony, volt ilyen is, igaz, csak pár évig és csak Lengyelországból. Nekünk annak idején megérte Katowicéig bumlizni azért, hogy onnan egyenesen Corba repülhessünk, hogy a fantasztikus szabdalt zöld félszigetek felfedezésére induljunk Dél-Írországban. Önmagában bátor húzás volt a Wizztől, hogy bepróbálkozott ír járatokkal, annyira egyeduralkodó ott a Ryanair, hogy még az Easyjet se ment a közelébe se soha.
Tromso
A legészakabbi Wizz-cél, messze a sarkkör felett, sajnos kizárólag Gdanskból repülik, onnan van annyi vendégmunkásforgalom, hogy megéljen. Ha a világ egyik legszebb hajóútvonalát, a Hurtigrutent szeretnénk beutazni és csak egy részre van időnk/pénzünk, Tromso az ideális ki, vagy beszállópont. Ha elbumlizunk Gdanskig, hogy onnan repüljünk fel olcsón, hagyjunk időt magára a lengyel városra is, érdemes egy-két napot körülnézni, nyáron strandolni is a környéken.
Kefalonia
Ez itt már a kívánságlista. Az egyik legszebb görög sziget, régóta várom, hogy legyen oda is fapados járat Magyarországról, de a Wizz például csak Rómából repüli. Ha egyet kívánhatnék, hogy mi legyen a következő új nyári útvonal Ferihegyről, nem sokat gondolkodnék.
Bilbao
Ide legalább már Bécsből repül a Wizz, könnyen elérhető nekünk is. Több mint tíz éve jártam Baszkföldön, de csak nagyon rövid időre, azóta kívánkozom vissza, de még nem jött össze. De legalább ajánlhattam Fekete Emese kollégámnak ezt az új járatot és ő is ódákat zengve érkezett vissza. Sokáig én se várhatok.
Maldív-szigetek
Igen, oda is jár a Wizz, vagy legalábbis a Wizz Air Abu-Dhabi. Öt óra az Emírségekig, onnan újabb öt tovább és azért ezeken már nem a 20 eurós jegyekkel gurigázunk. De ahhoz képest, amennyit korábban egy Maldívra szóló jegyért fizetni kellett, így is van egy laza feleződés. Természetesen bakancslistám egyik éllovasa.
Szamarkand
Szintén Abu-Dhabin át érhető el Wizz Airrel a csodás történelmi látnivalókat kínáló város Üzbegisztánban, amelyről csak azért nem írok hosszabban, mert egy következő írásban tervezek beszámolót.