Összeállította: Lits Benedek és Vaszkó Iván
1.Magyarország 7,5 százaléka
még sohasem használt közösségi médiát. Tegyük hozzá, uniós szinten így is dobogón vagyunk, nálunk csak Dánia és Ciprus pörgeti jobban a platformokat.
3. Ez most komoly? Miért költenek még mindig influenszerposztokra?
Persze, hogy komoly. Íme pár logikus magyarázat.
· Jelentősen bővült az influenszermarketingben részt vevő cégek száma, egyre inkább lényeges eleme lett a többcsatornás (omnichannel) marketingkampányoknak.
· Az 1980–1995 között született milleniálok kezdenek átszokni a hagyományos médiáról a közösségire, így egyre könnyebben célozhatók meg influenszerekkel is.
· Az offline szájreklám már rég nem a leghatékonyabb reklámfajta, a közösségi médiában terjedő rövid felhasználói videók átvették ezt a szerepet.
· Az influenszerek száma az egekbe szökött. Igaz, a többségük valójában tízezer követő alatti nanoinfluenszer, a márkák mégis leginkább velük szeretnének dolgozni.
· Az Instagramon és a Tiktokon az idősebb platformokhoz képest új célcsoportokat lehet elérni, az öt és huszonkét év közötti I-Gent, vagyis az internetgenerációt.
· A márkák kezdenek áttérni a nekik releváns adatok mérésére, például a lájkok helyett az átkattintások arányára, ez is felfele hajtja az influenszerkampányok sikerességét.
4. 63%
Egy kutatás szerint ilyen arányban szeretnének a cégek mesterséges intelligenciát használni az influenszerkampányaikban. Főképp a releváns influenszerek kiválasztása miatt.
5. A hirdetők fáznak tőle, a nézők nem
Brutális nézettségeket hoz a Twitch már Magyarországon is, de márkavédelmi szempontból ez a platform még mindig szürkezóna. Mert hát ki tudja, melyik streamernek mikor durran el élőben az agya.
6. Kik a magyar Twitch-sztárok?
Sokáig a TheVR volt. (Portré: Forbes, 2022/11.) Most is ők a legkövetettebb magyar Twitch-csatorna, de az elmúlt év a megosztó 2okos párosról is szólt.(Erről bővebben: 121. oldal.)
Összes megtekintett óra (2023)
1. TheVR: 3 674 609
2. 2okos: 1 823 924
Egy év alatt 209 719 követőt
verbuváltak, áprilisban övék lett
a valaha volt legmagasabb pillanatnyi nézőszám (70 893 néző).
3. Nessaj: 1 289 080
4. Jordanfaki: 1 213 606
5. Eazykee: 885 033
8. Mennyibe kerülnek a droidok?
235 millió forintba.
Ennyit hirdetett a Fidesz, a Megafon és a CÖF (Civil Összefogás Fórum) facebookos, google-ös propagandára idén év elejétől március 28-ig. A Facebook tíz legnagyobb politikai-közéleti hirdetője között csak a kormányoldalt találjuk.
9. És ha már politika
Magyar Péter-posztokra interaktálunk a legjobban. Majdnem tripla akkora mértékben, mint Orbán Viktorra.
Magyar politikusok márciusban a Facebookon
1. Magyar Péter: 2 373 000 interakció
2. Orbán Viktor: 811 000 interakció
3. Szijjártó Péter: 387 000 interakció
4. Hadházy Ákos: 266 000 interakció
5. Karácsony Gergely: 185 000 interakció
10. A másolat másolatának a másolata
A fontosabb „új” platformok
2020–2021 Instagram és Facebook Reels, Youtube Shorts – a Tiktok mintájára. Azután, hogy utóbbit betiltották Indiában, vagyis szabad préda lett egy milliárdos nagyságrendű célcsoportból.
2022 Bereal – kicsit a Snapchatre hasonlít, csak vállalhatóbb üzenettel. 2020-ban jött ki, két évvel később kapták fel. Sokaknak szimpatikus volt, hogy elég csak napi két percet posztolni.
2023 Threads – az X (Twitter) mintájára. Mark Zuckerberg cége jól ráérzett a néplélekre, miután Musknál elszabadult a pokol. Kilenc hónap alatt havi 130 millió aktív felhasználójuk lett (X: 550 millió).
2024 Tiktok Notes – az Instagram mintájára. Csak korlátozott számú országban, még nem tudni, hogy az Egyesült Államokban bevezetik-e.