Gőzerővel készül a hazai söripar a kötelező visszaváltási díjas termékek rendszere, a DRS július 1-jei éles startjára.
Mi történt? A kötelező visszaváltási díjas termékek rendszere, a DRS hat hónap türelmi idővel indult el januárban. Vagyis 2024. június 30-ig még forgalomba hozhatók jelölés nélküli palackok, dobozok, üvegek, a határidő közeledtével fokozatosan találkozhatnak egyre több olyan csomagolással a fogyasztók, amelyeken logó jelöli a visszaválthatóságot. A rendszer lényege az, hogy egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszaváltotta azt. A Mohu Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. már január elejére telepített több mint 1400 ponton mintegy 1800 visszaváltó automatát, emlékezetet hétfőn megjelent cikkében az Economx.
Mi következik ebből? A hazai italgyártó cégek mindennapjai a szabályozásnak való megfelelés jegyében telnek, ez alól nem jelentenek kivételt a söripari nagyágyúk sem. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a Mohu által létrehozott és a kereskedőkkel közösen üzemeltetett visszaváltási rendszer el tudja majd érni a kitűzött célt, az italcsomagolások magas színtű, teljes kiépítettségében 90 százalékot is meghaladó mértékű visszagyűjtését. Ezzel megvalósul az iparágban a körforgásos gazdaság. Persze ebben a fogyasztónak is nagy szerepe van, mert a korábbiakhoz képest, most nem „laposra taposva”, hanem sértetlenül, eredeti formájában kell a csomagolást a gyűjtőpontokra visszavinni, hasonlóan minden Európában megtalálható visszaváltó rendszerhez.
Kontextus. „A Dreher felkészülési munkája a korábbi ütemtervnek megfelelően zajlik és rendben át fogunk állni az új termékekre” – közölték lapunkkal a kőbányai sörgyárnál, hangsúlyozva, hogy erről transzparensen egyeztettek a kereskedelmi partnereikkel. Ők a termékportfóliójuk egy részét már az új csomagolásban gyártják. Gőzerővel zajlik a felkészülés a Heinekennél és a Borsodinál is. Ami a söripar mérhető teljesítményét illeti, tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6 millióról 5,4 millió hektoliterre esett a hazai fogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett.