Sokkal kevésbé rossz a helyzet, mint amennyire elsőre látszik. Kevesebb startup, kevesebb pénz, lassabb növekedés, leépítések, letörni látszó optimizmus, ellenben több ígéretes feltörekvő csillag, minőségi javulás és tisztulás jellemezte az ökoszisztémát – derül ki a Startup Hungary legfrissebb iparági jelentéséből.
Biás Csongor, a Startup Hungary vezetőjének vendégírása – kiegészítve a friss iparági riportjuk számaival. (A szerző korábbi írásai itt olvashatók.)
Startup Riport 2024
A Startup Hungary immár negyedik alkalommal készíti el éves ökoszisztéma-riportját. Az elemzés alapja egy komplex felmérés, amit a hazai piac szereplői töltenek ki. A cél: megismerni a hazai startuppiac meghatározó trendjeit, képet kapni az ökoszisztémáról és régiós, nemzetközi kontextusba helyezni azt. Ez lehetőséget teremt arra is, hogy a Startup Hungary az ökoszisztéma többi szereplőivel együtt javaslatokat, ajánlásokat fogalmazzon meg a döntéshozóknak és magának a piaci szereplőknek is arról, miben és hogyan léphet előre a magyar piac.
A Hungarian Startup Report 2023 médiapartnere a Forbes. Április lapszámunkban már bemutattuk a felmérés pár fontos eredményét, és egy nagyobb összeállítást is közöltünk arról, hogy a Prezi-Ustream-Logmein hármas után vitathatatlanul megérkezett a következő startupgeneráció.
A legfrissebb riport teljes egészében itt érhető el, itt a lényeget foglaljuk össze.
Kevesebb pénz
A legnagyobb változás a statisztikában a startupokba folyó befektetések drasztikus visszaaesése. A 2022-es rekordévhez képest tavaly több mint 60 százalékkal kevesebb, összesen 65 millió euró tőke érkezett a magyar startupokba. A legnagyobb befektetési kör a Commsignia 15 millió dolláros Series B-je volt.
Ez az egyedüli cég, ami 10 millió dollárnál nagyobb összeget vont be, holott 2022-ben öt ilyen befektetés is volt.
Köztük a Seon Technologies rekodnagyságú 94 millió dolláros köre. Az elmúlt évek növekedését mindig egy-egy cég kiemelten nagy befektetése hajtotta, ezek elmaradására pedig számítani lehetett. A makrogazdasági helyzet és a nyíltpiaci részvénypiacok alakulása elsősorban a növekedési fázisban lévő cégek finanszírozását érinti, a hazai scaleup-ok pedig a korábbi években elég nagy befektetési köröket, költségeket optimalizáltak, hogy ki tudják várni, amíg jobb feltételekkel lehet tőkét bevonni.
Itthon a korai fázisú finanszírozás is jelentősen átalakult azzal, hogy a korábbi években domináns állami és EU-s források kiapadtak, és egyes programok kifutottak.
Bár lényegesen kevesebb befektetés született, mint 2021 előtt, de a pre-seed és seed körök összértéke kétszer akkora mint tavaly, mert
nőtt a magas színvonalú, méretben és feltételekben a nemzetközi standardokhoz igazodó, forró, akár több millió eurós pre-seed és seed körök száma.
Itt írtam arról korábban, kikre érdemes közülük figyelni.
Kevesebb startup, feltörekvő csillagok, SaaS és AI dominancia
Felmérésünkre idén 147 startup válaszadó érkezett, ami 11 százalékos csökkenést mutat 2022-höz képest. Az elmúlt négy évet áttekintve csökkenő tendenciát figyelhettünk meg az új startupok indulásában, és a korábbi évek kitöltői között azonosítottunk legalább 32 vállalkozást, ami 2023-ban szüntette be működését vagy lépett zombi üzemmódba. A startup demográfiai probléma mellett, a „bajnok startupok” száma is csökkent, 23-ról 17-re, ami elsősorban a növekedési ütemének lassulása miatt következett be.
Van azonban egy pozitív fordulat is – 19 „feltörekvő csillagot” azonosítottunk – azaz olyan céget, melyek már korai fázisban mutatják a növekedési pályára állás jó esélyeit –, szemben a 2022-es 17-el.
Tovább nőtt a B2B SaaS üzleti model dominanciája, a startupok 75%-a dolgozik web és mobil applikációkon. A generatív AI feltörésével a mesterséges intelligencia népszerűsége tovább nőtt 22%-ról 26%-ra 2023-ban. Emellett a másik népszerű vertikum a tavalyi évben a fintech és az oktatás volt, mindkettő holtversenyben 14-14%-kal. Idén az ökoszisztéma „deep tech” részét vizsgáltuk meg mélyebben – 10 startupból 1 tartozik ebbe a kategóriába, legtöbbjük AI és biotechnológiával kapcsolatos termékeken dolgozik.
Visszaeső optimizmus
2023-ban a cégértékelések csökkenése mellett, a startup-alapítók optimizmusa is csökkent, a tavalyi évhez képest 10% kevesebb alapító, de még így is közel a startupok egyharmada gondolja azt, hogy jó esélyel unikornis lesz belőlük. A többség azonban továbbra is magabiztos a szélesebb körű hatásukban: szinte mindegyikük nemzetközi piaci jelenlétet céloz meg, és 83%-uk hisz abban, hogy meghatározó nemzetközi iparági szereplővé válhatnak. A tőzsdei bevezetésre való törekvés szintén visszaesett, és kétszer annyi alapító, 12% gondolja úgy, hogy nagy eséllyel elbukhat.
A nemzetközi ambició ellenére a külföldi piacralépés továbbra is nagy kihívás. 2023-ban a startupok közel egyharmada kizárólag a hazai piacon adott el, és a válaszadók 40 százaléka számolt be arról, hogy eladásainak több mint fele külföldről származik. A bajnok startupokat összeköti, hogy szinte mindegyikük a bevételük közel teljes egészét külföldi piacokról szerzik . Az általunk feltörekvő csillagokként azonosított startupok sincsenek messze lemaradva, több mint felük nemzetközi szinten teszi le a névjegyét. A humán és pénzügyi erőforrások korlátozottsága (33%), a nemzetközi kapcsolatok hiánya (25%) és az a törekvés, hogy a termékeket először helyben tökéletesítsék (22%) a leggyakoribb indokok arra, hogy miért nem értékesítenek többet külföldön.
Kevesebb startup munkahely
Az évek óta tartó meredek növekedés után tavaly stagnálást tapasztaltunk, ami idén enyhe csökkenésbe fordult a helyi startup munkahelyek becsült számában. A startupok 24 százaléka számolt be a csapatméret csökkenéséről, és csak 44 százalékuk növekedett, szemben a 2022-es 54 százalékkal. A 20 legnagyobb startupban 4 százalékos csökkenést tapasztaltunk a foglalkoztatottak számában. Sok scaleup folytatta a leépítést a hatékonyság növelése érdekében, néhány vállalat – például a Colossyan – azonban a makrokörnyezet ellenére is jelentősen tudott növekedni.
A startupok több mint fele flippelt vagy tervezi
Egy másik számadat, amely nem változott, azoknak a startupoknak a száma, amelyek külföldre helyezték át jogi központjukat (29%), vagy ezt tervezik a közeljövőben (26%). A legnépszerűbb célállomás az Egyesült Államok, amelyet az Egyesült Királyság követ, és a leggyakoribb okok a jobb finanszírozás reménye és a szabályozással kapcsolatosak. Az ESOP-programok körüli adózási kihívásokat kezelő új szabályozás ellenére a startupok még mindig nehezen tudják megvalósítani, ami szintén a cégek „kiköltöztetésének” egyik oka.
Biás Csongor,
Startup Hungary, ügyvezető igazgató