Önképzés, önismeret, önkritika. Ez is mind kellett hozzá, hogy Pörzse Norbert felépítse az ország legnagyobb online szexáruházát, a Vágyaim.hu-t. A szex önmagában vajmi kevés lett volna ehhez. Így lett a mammutos xboxozásból közel 3 milliárd forintos biznisz, az erotikából pedig érték, bizalom és edukáció.
Kell hozzá pár alkalom, hogy megértsük Pörzse Norbert izgatottságát, lámpalázát. Egy dolog, hogy cégportréhoz eddig nem adott interjút. És ez nem is (feltétlen) abból fakad, hogy ő az ország legnagyobb online szexshopjának feje. A Vágyaim.hu-n az egyik legnépszerűbb márka egy olyan léghullámos csiklóizgató, amitől a német kutatások szerint használói 90 százalékának volt egy percen belül orgazmusa.
„Garanciát adunk az orgazmusra, ha nem okoz örömöt, küldje csak vissza a terméket, mi visszaadjuk az árát”
– mondja az alapító-ügyvezető.
Szóval nem emiatt dolgozik árnyékban. Bár utóbbi sem teljesen helytálló. Norbert aktív résztvevője, formálója a magyar e-kereskedelmi piacnak. A szakmából bárkit körbevisz az Ecseri úti raktár több mint 80 ezer terméke között, az ünnepi hajrában én is összerakhattam egy rendelést. PDA-val a jobb kezemben, szexharisnyával a másikban.
Sok év önértékelés kellett, hogy Norbert 40 éves korára levetkőzze a rossz szokásokat, vagy pont, hogy megengedőbb legyen magával. Diszgráfiásként nehezen boldogult az oktatási rendszerben. Később barátai szóltak neki, hogy ha legközelebb is ő írja a hírlevelet, kiküldés előtt szívesen átnézik, mert nem mindig volt érthető a szöveg.
Aztán egy magánéleti krízise után döbbent rá, hogy évekig csak a cégét fejlesztette, magát nem. Amíg rá nem jött, milyen fontos vezetni is az embereket, nem csak dolgoztatni, addig a fluktuáció szintén problémája volt. Amióta tudatosan foglalkozik ezzel, és az operatív vezetésből is kihátrált, a közel 20 fős csapat nagy része több mint három éve vele maradt.
Ez tehát a csomag. Valószínűleg Norbert is érzi, hogy jó az út, amin elindult, ha ennyire nyitottan, mégsem túl önkritikusan képes beszélni saját és cége történetéről. Érezni rajta, mennyire büszke és mennyire el akarta már mesélni, hogy hogyan csinálta. Van is miről. Csak ennek önmaga volt az egyik nagy korlátja. Hosszas gondolkodás után erre a következtetésre jutottam.
Tudni kell beszélni a vágyainkról
Bármennyire is annak tűnik, szexjátékokkal kereskedni egyáltalán nem könnyű. Jöjjön pár áthallásos jelző: kreatívnak, rugalmasnak kell lenni hozzá, meg az se baj, ha helyén vannak az értékek, ha edukálod a közönséget. Ebben a témában nehéz átütni a falat. A Vágyaim.hu kutatásai alapján itthon a vágyak őszinte elmondásában nagy a szégyenérzet egy párkapcsolatban. Épp az ellen harcol a cég.
Ne érezzék magukat kellemetlenül a párok, amikor a szexről kell beszélni.
Webáruházként, amit megtehetsz a szexualitás fejlesztéséért: bizalomépítés (termékgaranciával), gyors logisztika aznapi feladással, kiszállítással (saját fejlesztésű háttérrendszerrel), edukáció (frappáns Tiktok-kommunikációval, saját bloggal, együttműködésekkel, korábban például a testsulis Jámbor Eszterrel).
„Tudja magáról, hogy a piaci keresleten nem tud változtatni, az attitűdjén viszont igen”
– mondja Norbertről a Growww Digital nevű digitálismarketing-ügynökség ügyvezető partnere, Szabó László.
A Vágyaim.hu-nál ezt nemcsak több mint egy tucat Ország Boltja-díj igazolja, de például a magas Árukereső-értékelés is (4,9/5 csaknem tízezer véleményből), és hogy már több mint hatezer termékvélemény van a webshopon. Avagy az emberek mernek őszintén írni az erotikus termékekről.
Pedig 2007 előtt, mondjuk úgy, még nem volt a legcsalogatóbb a kínálat. A Szexshop.hu és társai akkor még puritán dizájnnal és nem túl komplex háttérrel futottak. Cserébe kezdetektől jól voltak keresőoptimalizálva ezek az oldalak, csak épp a megbízható, szerethető márka hiányzott belőlük.
Itt tudott valami mást mutatni a Vágyaim.hu: már az elején is egy olyan üzenetet, hogy tartós párkapcsolatban is tudni kell beszélni a vágyainkról, együtt megélni a szexualitást, ez pedig csak pozitív élményekkel lehet. Minőségtelen kacatokkal, pocsék szolgáltatással már nehezebb.
Az üzemeltető céghez több szexshopdomén tartozik, különböző célcsoportokra lőnek velük. Például a Padlizsán.hu abszolút a húszas fiatalokra és a gólyatáborokra lő – szemben a Vágyaim.hu 35–40-es, párkapcsolatban élő korosztályával. Ahogy organikusan nőttek, úgy ette meg a nagyobb hal a kisebbet, és került Norbertékhez egyre több domén, az említett Szexshop.hu például 2018-ban.
2022-t közel 2,7 milliárd forintos árbevétellel (30 százaléka a Vágyaim.hu-ból származik), 350 millió feletti profittal és 35 százalék éves növekedéssel zárta a cég. 2023-ban iparágszerte gondok voltak, Norbertnél az éves árbevétel-növekedés várhatóan 6 százalékra lassult, a vásárlóerőn túl nemzetközi nagykereskedelmi tevékenységük érezte meg erősebben a gazdasági belassulást.
A webshop a Forbes és a Google közös, Digital Heroes listáján is helyet kapott, részint azért, amilyen kreatívan kezelik utalgatós, könyökbökdösős poénjaikkal a TikTokot, amivel egyszerre edukálják is a közönséget. Két profiljukat összesen több mint százezren követik már.
Csak marketingre az árbevétel tíz százalékát forgatják vissza. Facebookon, Instagramon nem tudnak hirdetni, YouTube-on csak magát a márkát (átkattintás nélkül), így a Google-keresési találatok mellett az offline felületek is fontosak, ahogy a saját edukációs magazin, a rádiószpotok, a plakátok, és a tévés szponzorációk is – szigorúan este 10 után.
Norbi rohan
Nem is biztos, hogy Norbert belevágott volna, ha az IBS-en (Nemzetközi Üzleti Főiskola) lyukasóráról nem ugrottak volna el xboxozni a Mammutba. Benéztek az ottani szexshopba, beszéltek kicsit az eladóval. Norbert feljegyezte a kft. nevét. No, nem azért, hogy ő is a plázában nyisson boltot („a házirendben kábé a fegyverboltokkal egy szinten vannak”), az évfolyamban akkor már sokan elindítottak többféle online áruházat is.
Tőke híján Norbert a buliszervezésből keresett pénzből és önképzésből húzott fel több oldalt is. „A forgalmazók szinte számítógép nélkül működtek akkor.” Emlékszik rá, hogy két kezével pötyögte fel két héten át az adatbázisba a termékkategóriákat.
Azokban az időkben egyszerre vitt biotermékes plázát (eladta a társának), Hello Kitty-s boltot (a 2008-as válság a Hello Kitty-lázat is elsöpörte), valamint árult napszemüvegeket. Utóbbiból lett a legsikeresebb exitje, 2012-ben az eOptika vette meg a domént – potom ötmillió forintért.
A Vágyaim.hu-nak viszont jót tett, hogy az eleje óta helyén volt a márka és az üzenet (az ötletelésben Hampuch Richárd segített, a Betone podcastügynökség alapítója és a Red Lemon Media Group Kft. társtulajdonosa), a jól belőtt háttérrendszerek pedig máig megalapozzák működésüket. 2015-ben ötfős létszámmal csináltak 600 milliós forgalmat, saját fejlesztésű logisztikai háttérrendszerükkel, a Tharanis ERP-vel
2011 óta egymillió rendelést kezeltek a Vágyaim.hu-nál, a programot pedig több mint 100 webáruházas szereplő is licenceli.
Ha már piac, Norbert belőle szeretne megélni, nem exitre játszanak, sem EU-s pályázatokra. Ezeket az energiákat is a vásárlókra szeretné fordítani, nem pedig arra, hogy táblákat tegyenek ki az oldalra vagy a raktár ajtajára.
2014-ben jött el az idő a szintlépésre, beköltöztek az Ecseri úti raktárba, onnan pedig szó szerint megnyílt számukra a világ – egy része. A szlovák és cseh terjeszkedés még sikeres volt, a romániai nyitásból viszont vissza kellett táncolniuk. Az élet kicsit elvitte a fókuszt: család, gyerekek, majd a pár évvel későbbi magánéleti krízis.
„Nem tudtam lassítani, hogy körbenézzek, a cégben mindig azt látták, hogy Norbi rohan”
– emlékszik vissza.
1,97 euróra jött a számla
Az önértékelés mellett a rendszer volt a siker másik összetevője. Minden évben Mikulás környékén csomagolóversenyt tartanak a raktárban, egyrészt kicsit felpörögnek az ünnepi szezonra, másrészt felmérik az aktuális kapacitásaikat. A 2022-es csúcs 99 csomag volt egy óra alatt, ez normál menetrendben 40–50 csomag.
„Meglepő volt látni másoktól, hogy nem a lean és a hatékonyság a fontos, hanem az okoskodás.”
Még ma is elővesz stratégiai videójátékokat. „Gyerekkoromban, mikor legyőztek, mindig átgondoltam, hogy hoppá, fél percet állt ott a parasztom ahelyett, hogy fát vágott volna, nem lehet várakoztatni.”
Ha nem is parasztokkal, de ugyanolyan gördülékeny rendszerekben gondolkodik ma is. Van egyébként valami az e-keres szakiknál ezekkel a stratégiai játékokkal, Zajdó Csaba (ShopRenter, Innonic, OptiMonk) kétszer járt Starcraft-világversenyen Dél-Koreában.
2023-ban úgy, ahogy kivédték a piaci belassulást, és megalapoztak egy idei nagyobb növekedésnek. Ennek része az újabb terjeszkedés, a Digitális Kereskedelmi Szövetség mentorprogramjának segítségével tűzték ki a célországokat. Bonyolultabb piacfelmérés helyett gyorsabb, „try and fail” stratégiát követve teszik most próbára magukat több szomszéd országban (Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Olaszország, Lengyelország, ismét Románia), valamint Németországban. Nem kis részben a régiós óriások, konkurensek itthoni térhódítása miatt is, tulajdonképpen
az utolsó órában vannak a magyar e-kereskedők a külföldi terjeszkedésben.
Norberték a kisebb ellenállás felé fognak menni, a szexuálisan edukáltabb és kevésbé zárkózott nyugati piacokon egészen más is szexshopot felfuttatni. A december eleji külföldi rajtnak máris vannak értelmezhető eredményei, jelenleg a szlovén és horvát piac muzsikál legjobban.
A saját márkás termékvonal már előkészítési fázisban, reményeik szerint egymást fogják erősíteni a terjeszkedéssel.
Lehet tippelni, mennyibe kerül most elindulni egy új országban adatbázis-fordítással, idegen nyelvű ügyfélszolgálattal együtt. 2014-ben ez nyelvenként 6 millió forint volt, ma már a mesterségesintelligencia-alapú fordításnak hála 150–300 ezer forint.
„Ráadásul ott nevetett a programozónk, hogy a horvát termékparaméterek fordítására adott a Google egy 300 eurós ingyenkreditet, szóval végül 1,97 euróra jött a számla.”
Diszkréciós okokból, a termékkategória sajátos jellege és a vevők védelme miatt az interjú felvétele előtt úgy döntöttünk, hogy a Vágyaim.hu-t üzemeltető vállalkozás nevét nem tüntetjük fel a cikkben. Minden más, a cégadatbázisban elérhető nyilvános információból a megszokott módon, teljeskörűen dolgoztunk.