A Tv2 szerint nem jogsértő az MVM Atomerőmű szót a másodperc töredékéig bevillantó hirdetése (úgynevezett pillanatreklám), mert nemcsak egyetlen képkockából áll. Korábban a fogyasztóvédelem is nekik adott igazat. Most viszont az NMHH eljárást indított: a pillanatreklámok helyzete nincs szabályozva, most döntik el, hogy tudat alatti befolyásolásnak számítanak-e.
Két hete megírtuk, hogy a Tv2 alig észrevehető, a másodperc töredékére felvillanó reklámokkal hirdette a Paksi Atomerőművet.
A Forbesnak nyilatkozó Simon Emese Réka, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda jogásza szerint ezek a reklámok kimerítik a reklámtörvényben tiltott, úgynevezett “tudatosan nem észlelhető reklám” fogalmát, a jogszabály azonban nem fogalmazza meg pontosan, mi számít ilyen reklámnak – így a Tv2 tevékenységét aggályosnak ítéltük.
A Tv2 szerint ilyet lehet
A Tv2 kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy szerintük az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. 14 képkocka (kb. 0,5 másodperc) hosszúságú üzenete “nem merítette ki a tudatosan nem észlelhető reklám törvényben meghatározott fogalmát, hiszen a megjelenített felirat mind az idő hosszánál, mind pedig képi megjelenítésénél fogva, tudatosan észlelhető és felismerhető volt”.
A tévé szerint a nemzetközi szakirodalom a tudatküszöb alatti befolyásolás (subliminal stimuli) és a tudatosan nem észlelhető reklám alatt a csupán egyetlen képkocka erejéig bevillanó képet érti. A reklámtörvény szövegéből azonban nem levezethető az egyetlen képkockára vonatkozó szabály, hiszen így fogalmaz:
“tudatosan nem észlelhető reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”.
2014-ben a fogyasztóvédelmi felügyelőség már vizsgálta ezt a formátumot, mert egy bejelentő is tudatosan nem értelmezhető reklámnak értelmezte a másodperc töredékére bevillanó reklámokat. A fogyasztóvédelem viszont nem neki adott igazat, az eljárást megszüntette.
Az NMHH nem tudja
A fogyasztóvédelem viszont nem a legfontosabb szerv médiaügyekben: a tévéreklámokkal kapcsolatos hatósági ellenőrzéseket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) végzi. Kommunikációs osztályuk a Forbesszal azt közölte: “A Tv2-n sugárzott felvillanó reklámokkal kapcsolatban az hatósági ellenőrzés jelenleg is folyamatban van, ezért előzetesen nem adhatunk állásfoglalást arról, szabályos-e a használata vagy sem”.
Kiderült az is, hogy a pillanatreklám egyelőre nem besorolható: “A jogszabály nem szabályozza a pillanatreklámokat, ilyen jogi kategória nem létezik. A reklámtörvény a tudatosan nem észlelhető reklámok tiltásáról rendelkezik. Azt, hogy mi számít észlelhetőnek nem részletezi a jogszabály, ennek megállapítása a folyamatban lévő hatósági ellenőrzés feladata” – írták.