A Junior Prima díjas zongarművész, Balázs-Piri Soma tizennégy éves volt, amikor 2018-ban megnyerte a Virtuózokat, most októberben pedig a világ egyik legrangosabb zeneművészeti egyetemén, a salzburgi Mozarteumban kezdte meg tanulmányait. Salzburg varázsáról, Plácido Domingo barátságáról, valamint terveiről mesélt a Forbes.hu-nak.
Tízéves, szőke hajú kisfiú ült le a zongorához, 1888-as rajtszámmal. Először nem is vagyok biztos benne, hogy eléri a lábával a zongora pedáljait (eléri), aztán Claude Debussy egyik darabját kezdi játszani.
2014-ben járunk a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató második válogatóján, ahol Balázs-Piri Soma a „kicsik” kategóriájában indult. Soma a 2018-as korcsoport-győzelme előtt kétszer jelentkezett a Virtuózokba, 2014 után 2016-ban is, de ekkor még nem került be a döntőbe.
„Úgy ült ott annál a hatalmas zongoránál a szőke hajával, mint egy kis angyalka. Mesébe illő volt a kép”
– emlékszik vissza Soma első szereplésére Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Virtuózok zsűritagja. Szerinte Soma tehetsége és elszántsága már ekkor megmutatkozott, elkezdett hozzászokni a versenyhelyzethez és a következő alkalommal már tudatosabb volt. A zsűri kifejezetten bátorítja is a versenyzőket az újbóli jelentkezésre, mert mindenkinek más az érési tempója, egy zenésznél pedig nagyon sokat számít négy év. Soma művészi személyisége is kiforrottabb lett 14 éves korára, mondja Erika.
Soma idén volt 19 éves, október óta Salzburg történelmi zeneművészeti egyetemén, a Mozarteumban tanul zongoraelőadó szakon. Az intézményt Wolfgang Amadeus Mozart özvegye, Constanze alapította 1841-ben, itt végzett például a Carmina Burana szerzője, Carl Orff , de számos kortárs zongoraművész, többek között Igor Levit és Alice Sara Ott is. Idén 15 hallgatót vettek fel zongoraszakra a világ minden tájáról, Somát egyedüli magyarként.
„Felemelő érzés volt, mennyire értékelik azt, amit otthonról hoztam”
– emlékszik arra a pillanatra, amikor meglátta a nevét a felvettek között.
A felvételin Bach, Liszt és Beethoven műveket játszott. A visszajelzések alapján nagyon tetszett a bizottságnak Soma karakteres, egyéni játéka, a meghallgatáson jelen lévő kilenc zongoratanár mindegyike szívesen vállalta volna tanítványának. Végül a kanadai Connie Shih zongoraművész lett a tanára, akinek pedig Sebők György néhai magyar zongoraművész volt az egyik mestere.
Soma a Nemzeti Tehetség Központ Stipendium Peregrinum ösztöndíjával tanul a Mozarteumban, ezt a külföldi rangos egyetemre bejutott hallgatók igényelhetik. Maga a képzés nem tandíjas, az ösztöndíjból a kollégiumi díjat, az utazásokat, a kottavásárlást és a mindennapi életet tudja finanszírozni.
Megállás nélkül
„Fantasztikus, hogy létezik ilyen város, ahol mindent ennyire átsző a klasszikus zene.” Salzburg akkor szippantotta be teljesen Somát, amikor a belvárosban sétálva – hiába volt bőven hétköznap és délután négy óra – egyszer csak zene ütötte meg a fülét. Bement az épületbe, és egy telt házas Leopold Mozart-koncertbe csöppent.
„Rengeteg inspirációt adhat, hogy a világ minden tájáról érkeznek ide fiatalok, így az egyetem soknemzetiségű és multikulturális. Az itt tanuló diákok közös nyelve a zene. Egy zenésznek rengeteg tapasztalatot nyújt ez a sokféle világlátás.
Néha meghallgatjuk egymást, mert sokat lehet tanulni abból, ki hogyan interpretál egy művet. Hallgatva társaimat, sugárzik a zsenialitás.
Mindenki játékában ott van az egyediség, ami magában hordozza személyiségét, világnézetét, múltját, tapasztalatait.”
Salzburgban néhány tantárgyat németül tanul, például zenetörténelmet és irodalmat, zeneelméletet, akusztikát, hallásgyakorlatot is, de vannak angol nyelvű előadások is. Soma felvett kétféle kóruskurzust is, azt mondja, sokat csiszol a látásmódján, hogy kórusban énekel. Hétfőtől szerdáig osztotta be az óráit, a hét második fele gyakorlással telik, illetve ha érkezik egy hétvégi koncertfelkérés, akkor azt is el tudja vállalni.
A kollégiumban tizenegy felhangolt koncertzongorán gyakorolhatnak a hallgatók a havas hegycsúcsokra néző hangszigetelt szobákban. „Sokszor előfordul, hogy szinte egész nap gyakorolok, bővítem a repertoárt vagy felfrissítek egy régebbi darabot.” Ezt persze nem lehet mindig puszta élvezetként megélni, de azt mondja, kemény munka nélkül nem megy. Ha már megvan a darab kívülről – Soma számára ez a kisebb munka –, onnantól az örömteli rész jön, a finomítások, a darab átélése, megértése.
„Imádom a darabok tanulásának ezt az időszakát. Ráébredni egy-egy összefüggésre, utalásra, gondolatra – semmihez sem hasonlítható érzés.”
Soma eltökéltségét Miklósa Erika is kiemeli: „Tetszik Somában a precízsége és a tudatossága. Az, hogy akármilyen fiatal is, van elképzelése és tudatosan felépített úton halad a célja felé.”
Az operaénekes szerint a salzburgi tanulmányok hozzájárulnak majd ahhoz, hogy Soma a nemzetközi színtéren is érvényesülni tudjon. Utóbbi mindenképpen szükséges egy klasszikus zenész kiteljesedéséhez, mert más látásmódokkal, zenészekkel is találkozik. Ebben az időközben televíziós produkcióból nemzetközi holdinggá növő Virtuózok is támogatja a fiatal művészeket. Világhírű operaénekesek – például Plácido Domingo és Andrea Bocelli – is a Virtuózok mellé álltak, és közös koncerteken, stúdiófelvételeken vesznek részt a fiatalokkal.
A Maestro
„Jó szakmai és baráti kapcsolatot ápolok a Maestróval” – mondja Soma Plácido Domingóról, akivel már több közös koncertje is volt Budapesten, Győrben, Szegeden. Domingo először New Yorkban, a Virtuózok koncertjén látta őt játszani. A Forbes.hu kérdéseire írásban válaszoló Maestro így emlékszik erre a koncertre: „Mindig a szívemmel hallgatom a zenét és a zongoristát. Ez egy pontos hangszer, hiba nélkül megmondja, ha valami rendkívüli dolgot hallok.
Soma esetében ez már az első pillanatban, az első hangnál, amikor láttam őt játszani New Yorkban, így volt.”
„Soma rendkívüli tehetség és szerintem nagyon jól tudja, hogyan kell fejlődnie, hiszen jó úton jár a képzéseivel és a továbbképzéseivel” – folytatja a világhírű tenor.
Domingo 2019-ben a szegedi Szent Gellért Fórum nyitókoncertjén is vezényelte Somát, aki Grieg a-moll zongoraversenyét játszotta. A koncert előtti napon szorgalmasan gyakorolt, amikor csengettek, legnagyobb meglepetésére a Maestro állt szegedi otthonuk kapujában. Mivel volt még pár óra a főpróbáig, a feleségével és menedzserével érkező Plácido Domingo úgy gondolta, addig is gyakorolhatnának Somáéknál.
„Az a délután varázslatosan telt: miközben játszottam a darab zongoraszólóját, a Maestro vezényelt és közben elénekelte a teljes zenekari részt, otthon, a nappalinkban. Ilyen élményben keveseknek lehet része.”
„Nagyon barátságos, közvetlen ember, a feszültség, ami bennem volt a találkozás előtt, egy pillanat alatt elszállt” – mondja Soma a világsztárról. Domingo szegedi koncerthonoráriumának egy részét felajánlotta Somának, aki ebből, illetve a Virtuózok-győzelem után félretett díjából tudott koncertzongorát venni. Az Operaház melletti kis utcában egy zongoraterem csillogó, Steinwayekkel teli üzlete mellett az utca túloldalán fenntart egy pici boltot használt hangszerek eladására. „Itt találtunk mi egymásra: a zongora és én, ez a szerelem azóta is tart.
Külön öröm volt, hogy karbantartották ugyan, de én játszottam be a hangszert. Jobban is szeretem a legalább tizenöt éves Yamaha-zongorákat. Öblös basszusa, de mégis fényes felső regisztere van.”
Domingo mindig is nyitottan állt a fiatal tehetségekhez, saját tehetségkutató versenye is van, az Operalia. Azt mondja: „Ha lehetőségem van felfedezni egy olyan rendkívüli tehetséget, mint Soma, szívesen támogatom őket, nemcsak hangszervásárlással, hanem koncertezési lehetőséggel is. Egy fiatal zenész számára létfontosságú, hogy kipróbálhassa magát nagyobb közönség előtt, és abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nagy arénákban és nagy koncerttermekben játszhatok. Miért ne segíteném tehát a fiatal művészeket, hogy velem együtt léphessenek fel ezekre a nagy színpadokra?”
A két pálcika és a szintetizátor
Soma kilencéves koráig a szerbiai Horgoson élt, majd Szegedre költözött a család. Zeneszerető családban nőtt fel, mindenféle zenét hallgattak, de leginkább dzsesszt. Soma egyik kedvence Jean-Michel Jarre volt, és Michael Jacksonért is rajongott.
„Mindig éreztem a zenét magamban. Dúdolgattam, ritmust ütögettem, figyeltem a harmóniákat.” Hatéves volt, amikor a zenepedagógus óvónő felfigyelt a ritmusérzékre. Két farudacskát adott a kezébe és nem tudott olyan hosszú és bonyolult ritmust mutatni neki, amit Soma ne tudott volna visszajátszani. Az óvónő javaslatára beíratták a zeneiskolába. Volt otthon egy kezdetleges szintetizátoruk, később ezért választotta a zongorát. „Azt gondoltam, a zongora a legjobb hangszer, hiszen nagyon könnyű megszólaltatni és rögtön élvezhető a hangzás.
Később persze tudatosult bennem, hogy nem is olyan egyszerű megfelelően megszólaltatni.”
Ezzel együtt is viszonylag későn, nyolc és fél évesen kezdett zongorázni. Úgy látja, ezt előnyére tudta fordítani, mert igazi gyerekkora lehetett, megélhetett olyan élményeket, amik biztosan kimaradtak volna az életéből, ha már korábban a zongora mellett tölti szabadidejének nagy részét. Persze aztán sok gyakorlással járt, hogy behozza a későbbi kezdést.
Első zongoraversenyét kilencévesen nyerte meg, tanára innentől Sóti Szobonya Emőke volt. Később Kerek Ferenc, a Szegedi Tudományegyetem zongora tanszékének korábbi vezetője és Dráfi Kálmán, Liszt Ferenc-díjas zongoraművész segítették a pályáján. Pedig nem indult zökkenőmentesen a tanulás. „Nagyon szétszórt voltam az első évben.
Vagy a kotta hiányzott, vagy a kottafüzet, néha a házi feladat. Ilyenkor azzal próbáltam kompenzálni a hiányt, hogy lejátszottam fejből a darabot.”
Soma azt mondja, hálás, hogy van muzikalitása, és a zenének élhet, de rájött, hogy ha emellett nincs rendszeres gyakorlás és kitartás, akkor semmibe vész a tehetsége.
Az osztálykiránduláson is nézték
„A Virtuózok középdöntője megnyerésének éjszakáján, hazafelé az autóban meghallgattuk azt a darabot, amit a tanárnőm ajánlott a döntőhöz. Ijesztő volt belegondolni, hogy nekem ezt négy hét múlva, élő adásban kell játszanom.” Mendelssohn g-moll zongoraversenyének harmadik tétele volt a kiszemelt darab. Bár Soma a megelőző években számos rangos hazai zongoraversenyt megnyert– például a Nemzetközi Bartók Béla Zeneiskolai és a Nyíregyházi Országos Zongoraversenyt –, a döntő előtt hetekig napi négy–öt órát gyakorolt egyedül, majd további kettőt–hármat a tanárával.
Osztálytársai is szurkoltak neki, a döntő idején éppen egy erdélyi osztálykirándulásról jöttek haza. „Küldtek egy fotót, hogy a buszon az egész osztály élőben nézte a döntőt.”
Saját korcsoportjának megnyerése olyan kapukat nyitott meg előtte, amikről addig álmodni sem mert. Példaként említi, amikor Andrea Bocelli, a világhírű tenor meghívta koncertezni a Virtuózokat toszkán tengerparti villájába.
Nem ragadt be a klasszikusba
„A hotel ablaka a Papp László Arénára nézett, ahol másnap felléptünk. Annyira izgultam, hogy alig tudtam elaludni” – mesél egy 2020-as Virtuózok-koncertről. A műsort követően gyorsan hozzá kellett szoknia a még nagyobb közönséghez: New York-i, dohai, londoni, dubaji, washingtoni, strasbourgi koncertek következtek.
„Alázatos és vagány is egyszerre. Megvan benne a kellő exhibicionizmus és önbizalom, ami a színpadhoz kell, de emellett nagyon szorgalmas. Nem ragadt be a klasszikus világba, nyitott más, könnyebb műfajok előadói felé is. Szerintem ez fontos névjegye”
– jellemzi Miklósa Erika a színpadon játszó Somát.
Soma legutóbb a 23 ezer fős londoni O2 Arénában játszott virtuózos társaival Stjepan Hauser horvát csellista meghívására. Szeret elkalandozni más stílusok felé, de ez inkább csak könnyű kaland. TikTok-csatornát is indított, ahol kortársainak próbálja közvetíteni a
komolyzenét.
„Tulajdonképpen ez feladatom is a Magyar Klasszikus Zene Nagyköveteként. Átírok komolyzenét jazz vagy ragtime változatban, és fordítva: filmzenéket, mai popzenéket klasszikusra, meglepően sokan követik.” Ennek ellenére úgy érzi, a klasszikus zene helyét semmi sem veheti át nála, ebben találja meg a tökéletes összhangot és ebben tud kiteljesedni.
A Mozarteumban a zongora előadói szak alapképzése négyéves, de Soma gondolkozik azon, hogy közben felvehetné a karmester vagy a zeneszerző szakot is. Az alapképzés után szeretne mesterszakra jelentkezni.
„Gyerekkorom óta van egy álmom: az egyetem után szeretném beutazni a világot mint koncertező zongorista.”
A karmesterségre visszatérve azt mondja, nagyon megragadta egy felvétel, amelyen Mozart d-moll zongoraversenyét zongorázta és ezzel egyidejűleg vezényelte is Ucsida Micuko, méghozzá Salzburgban a Mozarteum régi nagy hangversenytermében. „Nagy álmom, hogy ez velem ugyanott megvalósuljon.”