Max Verstappen nem csak a pályán volt gyakorlatilag verhetetlen, a fizetésben is övé a dobogó legfelső foka. A F1 tíz legjobban fizetett pilótája idén összesen 258 millió dollárt keresett – kevesebbet, mint tavaly. Mutatjuk a top 10 fizetést.
Az amerikai Forbes idén is összeállította a Forma–1 legjobban kereső pilótáinak listáját (a módszertant lásd a cikk alján). Soha nem dominálta még egyetlen pilóta ennyire a mezőnyt, mint idén Max Verstappen: 22 versenyen rekordmértékű, összesen 19 futamgyőzelmet aratott, és a bajnoki címet is bezsebelte október 7-én.
Nem meglepő, hogy a F1 legjobban kereső pilótája is a 26 éves belga–holland pilóta lett, idén 70 millió dolláros keresettel ebben is verte a mezőnyt.
2023-ban a F1 tíz legjobban fizetett versenyzőjének adó előtti bevétele 258 millió dollárt tett ki, ez enyhe csökkenés a 2022-es 264 millió dollárhoz képest. Az amerikai Forbes összeállítása nem tartalmazza az üzleti tevékenységekből származó jövedelmeket (pl. reklámok), kizárólag a sport során kapott fizetésekre és a teljesítményalapú bónuszokat veszi számításba.
Mivel a versenyzőknek általában a csapatuk és a csapat partnerei nevében kell megjelenniük, a legtöbbjük kevés energiát fordít a személyes szponzorok felkutatására. Csak néhányan vannak, akik vélhetően évente több mint 1 millió dollárt kaszálnak. Az amerikai Forbes Hamilton pályán kívüli jövedelmét például 10 millió dollárra, Verstappenét pedig 4 millió dollárra becsülte a 2023-as, a világ legjobban fizetett sportolóit tartalmazó listáján.
Íme 2023 legjobban kereső F1-es pilótái:
1. Max Verstappen: 70 millió dollár
Fizetés: 45 millió dollár / Bónuszok: 25 millió dollár
Csapat: Red Bull Racing / Ország: Hollandia / Életkor: 26
Verstappen az idei szezonban zsinórban harmadszor lett világbajnok, a 19 győztes futammal ráadásul a tavaly felállított rekordját (15 győzelem) is megdöntötte. 290 pontos előnnyel végzett a tabellán, amivel megdöntötte Sebastian Vettel 2013-ban 155 ponttal felállított előnyét. Ami azt illeti, ez meghaladja azt a 285 pontot is, amit a második helyezett, Sergio Pérez összesen elért idén.
Verstappen egyike annak az öt sportolónak, aki 25 éves vagy annál fiatalabb volt az amerikai Forbes 2023-as, a világ legjobban fizetett sportolóit tartalmazó listán (a lista szeptemberben, a 26. születésnapja előtt jelent meg). A következő szezonban Verstappen fizetésemelésre is számíthat, ötéves szerződéshosszabbítása kezdődik csapatával, a Red Bull Racinggel.
2. Lewis Hamilton: 55 millió dollár
Fizetés: 55 millió dollár / Bónuszok: 0
Csapat: Mercedes / Ország: Egyesült Királyság / Életkor: 38
Hiába tart hét világbajnoki címnél a brit versenyző, Lewis Hamilton az idei összesítésben mindössze a harmadik helyre jött fel a 2022-es hatodik helyről. 2023-ban mindössze hat versenyen lett dobogós: 2013 óta most állt fel a legkevesebbszer a dobogóra egy szezonban, akkor 19 versenyen öt dobogós helyezést ért el. Ráadásul most már egymás után két szezonban is győzelem nélkül végzett, pedig 17 éves pályafutása során eddig minden második szezonban nyert legalább egy nagydíjat. Augusztusban többéves szerződéshosszabbítást írt alá a Mercedesszel.
3. Fernando Alonso: 34 millió dollár
Fizetés: 24 millió dollár / Bónuszok: 10 millió dollár
Csapat: Aston Martin / Ország: Spanyolország / Életkor: 42
Az Aston Martinnál eltöltött első szezonjában Alonso a negyedik helyen végzett a pilóták között. A 42 éves spanyol még 2013-ban vezette az amerikai Forbes F1-es kereseti listát, a világ legjobban fizetett sportolóit felsoroló listán pedig 30 millió dollárral szerepelt. Ebből 28 millió dollárt a pályán, 2 millió dollárt azon kívül szerzett. Alonso más motorsportokban is kipróbálta magát, többek között az Indycarban. Nemrég a GQ España című lapnak azt nyilatkozta, hogy szeretne visszatérni a raliversenyzéshez, miután visszavonult a Forma–1-től.
4. Sergio Pérez: 26 millió dollár
Fizetés: 10 millió dollár / Bónuszok: 16 millió dollár
Csapat: Red Bull Racing / Ország: Mexikó / Életkor: 33
Pérez a szezon első négy futamából kettőt megnyert, és csapattársával, Max Verstappennel együtt 22 versenyen 21 nagydíjgyőzelmet szerzett a Red Bull Racingnek. Bár a mexikói sztár a második helyen végzett a versenyzői tabellán, a szezon közepén bekövetkezett visszaesése felerősítette a spekulációkat, hogy a Red Bull 2024-ben lecserélheti őt. Péreznek egyelőre a következő szezonig érvényes szerződése van, és elhessegette azokat a pletykákat, amelyek szerint 33 évesen már visszavonulna.
5. Charles Leclerc: 19 millió dollár
Fizetés: 14 millió dollár / Bónuszok: 5 millió dollár
Csapat: Ferrari / Ország: Monaco / Életkor: 26
Nyáron felröppent a hír, hogy Leclerc, aki a 2022-es második hely után az idei szezonban az ötödik helyen végzett, rekordösszegű szerződéshosszabbításról állapodott meg a Ferrarival. A hír végül hamisnak bizonyult. „Bárcsak én kötöttem volna ezt a szerződést!”, viccelődött Leclerc a The Race-nek augusztusban. A monacói versenyző nemrég megerősítette, hogy reméli, a következő szezonon túl is maradhat a Ferrarinál.
6. Lando Norris: 15 millió dollár
Fizetés: 5 millió dollár / Bónuszok: 10 millió dollár
Csapat: McLaren / Ország: Egyesült Királyság / Életkor: 24
Noha a McLaren autóival a szezon elején még adódtak problémák, Norris az év második felében feljött, szeptembertől novemberig hat versenyből ötön dobogóra állhatott. Ezzel csapata megelőzte az Aston Martint a konstruktőri tabella negyedik helyén. Norris (aki a pilóták között a hatodik helyen végzett, egyetlen ponttal lemaradva Fernando Alonso és Charles Leclerc mögött) ugyan nem nyert nagydíj-trófeát 2023-ban, de sikerült elvennie egyet Max Verstappentől: ő volt az, aki a júliusi magyar nagydíj utáni ünneplés közben véletlenül összetörte Verstappen 15 milliós Herendi porcelánból készült trófeáját.
7. Carlos Sainz: 14 millió dollár
Fizetés: 8 millió dollár / Bónuszok: 6 millió dollár
Csapat: Ferrari / Ország: Spanyolország / Életkor: 29
Sainz volt az egyetlen nem Red Bull pilóta, aki idén nagydíjat nyert. Szeptemberben Szingapúrban intette le őt a kockás zászló, csapattársa, Charles Leclerc (és Lando Norris) mögött a hetedik helyen végzett a pilóták között.
8. George Russell: 9 millió dollár
Fizetés: 4 millió dollár / Bónuszok: 5 millió dollár
Csapat: Mercedes / Ország: Egyesült Királyság / Életkor: 25
Russell nem tudta megközelíteni a 2022-es debütálásának sikereit, amikor rögtön a negyedik helyen végzett a tabellán. A 2023-as nyolcadik helye azonban elég volt ahhoz, hogy a Mercedes a konstruktőrök versenyében a második helyen maradjon, három ponttal megelőzve a Ferrarit. A 25 éves brit augusztusban Lewis Hamiltonnal egy időben írta alá a szerződéshosszabbítást.
9. Pierre Gasly: 8 millió dollár
Fizetés: 5 millió dollár / Bónuszok: 3 millió dollár
Csapat: Alpine / Ország: Franciaország / Életkor: 27
Gasly ebben a szezonban ugrott át az Alpine-hoz, miután az elmúlt hat év nagy részét az AlphaTaurinál (korábban Toro Rosso) töltötte. Ő és új csapattársa, a francia Esteban Ocon hátulról hátrafelé végeztek a tabellán, a 11. és 12. helyen. Két év után Hollandiában az első dobogós helyezését is megszerezte, miután Sergio Pérez büntetést kapott, így az eredetileg negyedik helyen befutó Gasly egy hellyel feljebb léphetett.
9. Oscar Piastri: 8 millió dollár
Fizetés: 3 millió dollár / Bónuszok: 5 millió dollár
Csapat: McLaren / Ország: Ausztrália / Életkor: 22
Noha Piastri volt a legfiatalabb pilóta a 2023-as rajtrácson, dobogóra állt Japánban és Katarban, és az összesített tabellán a kilencedik helyen végzett. Korábban bajnok volt az alacsonyabb szintű Formula–2 és Formula–3 bajnokságokban. Az újonc Piastri a McLaren színeiben versenyzett, de az Alpine is harcba szállt érte.
Módszertan
Mivel kevés F1-es pilóta fizetése érhető el nyilvánosan, a Forbes a Forbes.com egyik külsős munkatársával, Caroline Reiddel, a Formula Money adatszolgáltató cég munkatársával együttműködve készítette el a pályán elért fizetések becslését. A becslések pénzügyi dokumentumokon, jogi beadványokon és sajtójelentéseken, valamint az iparági bennfentesekkel folytatott beszélgetéseken alapulnak. Minden számadatot a legközelebbi millióra kerekítettünk.
A versenyzők jellemzően alapfizetést kapnak, valamint bónuszokat a megszerzett pontokért, illetve a futam- vagy bajnoki győzelmekért. A bónuszok összege a csapat méretétől és a versenyző tapasztalatától függ. A pályán kívüli juttatások, beleértve a jóváhagyásokat is, nem szerepelnek ebben a rangsorban. A Forbes nem vonta le az adókat és az ügynöki díjakat sem.