A PublishDrive már többször meglepte a világot, és most az alapértékeket is megtartva fordult új irányokba a cég.
Dizájn. E szó hallatán a legtöbb ember egy tetszetős külsejű használati tárgyra, ruhára, órára, telefonra, bútorra vagy autóra asszociál. Pedig ennek a fogalomnak nem csupán a kézzelfogható, fizikai valójukban létező eszközök esetében van jelentősége. A mobilos vagy számítógépes alkalmazások használhatóságát alapvetően határozza meg az, hogy milyen az a felület, amivel a felhasználó találkozik.
Természetesen az is számít, hogy vonzó-e a megjelenése, hogy jó érzés legyen a képernyőre tekinteni, ez nem is lehet kérdés. Ám legalább ilyen fontos a logikus struktúra, hogy az egyes funkciók oda kerüljenek, ahol lenniük kell, és hogy a szolgáltatásokat azonnal el lehessen érni, tehát röviden: a felhasználóbarát kialakítás.
Többek között ez az, amiben egy szó szerint a semmiből érkező magyar cég utat mutatott az egész világnak.
A Magyarországról induló, magát az alapoktól felépítő PublishDrive ma már a digitális könyvkiadás piacán nemzetközi szinten is a megkerülhetetlen szereplők közé számít. Több mint 190 országban van jelen, több százezer kiadvány forgalmazásában segít, kapcsolatban van a világ legnagyobb terjesztőivel, és nem utolsó sorban alkotók tömegének nyújtott támogatást abban, hogy a nagyközönség elé kerülhessenek a műveik.
A felhasználó barátja
A PublishDrive esetében az életképes ötlet találkozott a professzionális megvalósítással, ami önmagában nyerő kombináció. De biztos, hogy a sikerben kulcsszerepet játszik az is, hogy a szolgáltatás használóinak a dolgát a szoftver nagyon megkönnyíti.
Sikerült egy olyan felületet létrehozni, ami
az elektronikus úton történő könyvkiadás egyébként rémesen bonyolult procedúráját mindenki által megtanulhatóvá, szinte gyerekjátékká teszi.
A hátborzongató államigazgatási vagy pénzügyi szervezetek szoftvereihez szokott szemnek felüdülés egy olyan alkalmazással találkozni, ahol az ember nem vész el. Ahol az egyes információk, opciók és feladatok akkor bukkannak fel, amikor tényleg szükség van rájuk.
Mindezt ráadásul olyan ruhába öltöztetve, amely nem elriaszt, taszít, hanem épp ellenkezőleg: bátorít. De mindez nem véletlen, sőt. Ahogy Jentetics Kinga, a PublishDrive alapítója, elnöke és motorja mesélte, már a legelső pillanattól kezdve óriási figyelmet fordítottak erre.
Konkrétan az volt a cél, hogy olyasvalamit hozzanak létre, amelyet ők maguk is szívesen használnának. Alapvetően abban hisznek, hogy az eredményesség záloga a fogyasztói élmény, és ehhez szervesen hozzátartozik egy online szolgáltatás esetén bizony az intuitív, egyszerű, bárki által egyszerűen megtanulható kezelőfelület is. Természetesen az út nem volt nyílegyenes. Jó pár hibát elkövettek, olykor zsákutcába futottak, de ezek olyan kihívások, amelyekkel mindenkinek muszáj megküzdenie ebben a szektorban.
3 ok, amiért a felhasználók világszerte kedvelik a PublishDrive-ot
- A PublishDrive hatalmas, kiterjedt globális értékesítői hálózattal rendelkezik. Aki a vállalattal dolgozik együtt, annak tartalmai a világon bárhol elérhetőek.
- A szerzők mindent egy helyen tudnak menedzselni; így például az összes formátumot, az összes terméküket. Valamint az összes értékesítéssel kapcsolatos információ részletesen, könnyen fogasztható formában jelenik meg.
- A felhasználóbarát kezelés miatt bárki igénybe veheti a szolgáltatást. A használatához nincs szükség semmilyen IT-s képzettségre, tudásra.
Végtelen evolúció
Hiába a komoly eredmények, és a magyar szinten ritkán tapasztalható elismertség, ez nem jelenti azt, hogy egy pillanatra is leállhatnának. Folyamatosan változnak a körülmények, az elvárások, az igények, és ehhez egész egyszerűen muszáj igazodni, ebből fakadóan a PublishDrive már eddig is számos evolúciós fázison ment végig, és az is egészen biztos, hogy ennek a folyamatnak sosem lesz vége.
A PublishDrive háza táján hisznek a közös fejlesztésben, és emiatt rendszeresen kikérik a felhasználóik véleményét, például kérdőívek vagy mélyinterjúk segítségével.
De jelen vannak az írói csoportokban, könyvkiadói közösségekben is, azzal a céllal, hogy mit és milyen formában várnak el a célcsoport tagjai a nekik szánt szolgáltatástól. Természetesen házon belül is folyamatosan tesztelnek, és e téren Jentetics Kingának gyilkos híre van. Ő az, aki ugyanis bármilyen, tökéletesnek tűnő innovációt, új funkciót képes térdre kényszeríteni, lefagyasztani, összeomlasztani. De hát még mindig jobb, ha a keze alatt történik mindez, mint a partnerek szeme előtt!
Emellett folyamatosan monitorozzák az oldalon végzett tevékenységet, amiből elképesztően sokat lehet tanulni.
Többek között azzal kapcsolatban, hogy a jövőben milyen irányú fejlesztésekre lehet szükség. És bizony nem egyszer előfordult az is, hogy kitaláltak valami ígéretes újdonságot, kidolgozták, hogy az milyen formában kerüljön az oldalra, azt megfuttatták egy szűk tesztcsoportban, amelynek tagjai pozitívan reagáltak. Ám, mikor ezt bevezették a nyilvánosság számára is, akkor a nagyközönség nem tudott vele mit kezdeni. Ilyenkor pedig jön az újratervezés, a tesztelés és a változtatás, egészen addig, amíg nem működnek jól a dolgok.
Nehéz az úttörő dolga
A PublishDrive azért hódíthatta meg a világot, mert olyasmit kínál, olyan körítéssel és támogatással, amit más ebben a formában nem. Nyilván voltak mindig vetélytársaik, de ilyen komplex csomaggal nem nagyon találkozni, ami egyrészt nyilván remek, másrészt pedig óriási teher. Többek között azért, mert nincs kitől jó ötleteket lesni mondjuk a dizájn terén, hiszen a konkurens oldalak e téren meglehetősen lemaradtak.
Tehát sok új funkció beépítését teljesen az alapoktól kell kezdeni, ami értelemszerűen nem könnyíti meg a cég életét. Pláne, hogy ami ezek közül beválik, az hamar felbukkanhat a konkurenciánál is.
Jentetics Kingától azt tudtuk meg, hogy versenytempóban kell haladniuk, így az említett újdonságokkal sem lehet évekkel foglalkozni, csak maximum hónapokat, de már az is extrémnek számít. Még az olyan kifejezetten komplex és nagy technológiai kihívást jelentő szolgáltatások esetében is ez a helyzet, mint a közelmúltban bevezetett AI chatbot.
Ez a PublishDrive életében egy olyan komoly innováció volt, amelyről tudták, hogy ha jól teljesít, akkor rengeteget segíthet, és sokat dobhat a már említett fogyasztói elégedettségen. A mesterséges intelligencia eljárásokra épülő alkalmazást integrálni kellett a már meglévő nagyobb PublishDrive ökoszisztémába, biztosítani a szükséges erőforrásokat számára, illetve nem utolsó sorban természetesen megtölteni a rendelkezésre álló tudásanyaggal, hogy tökéletes ügyfélszolgálati munkatárs lehessen.
Jön az MI
Az egyébként már most mutatkozik, hogy az MI ezt a szektort is örökre megváltoztatja. A tartalomgyártásra gyakorolt hatása már most látszik, hiszen a segítségével könnyebb szövegeket létrehozni, azokat javítani vagy lefordítani is. A mesterséges intelligencia segíthet az analitikában, és ezáltal jelentősen javíthat a hatékonyságon is. Az előnyeit a kiadók ugyanúgy kihasználhatják, mint maguk az alkotók.
Jentetics Kinga víziója az, hogy ez utóbbiban nekik is támogatniuk kell a szerzőket. Azon is dolgoznak, hogy egy olyan platformmá szélesítsék a PublishDrive-ot, amely nem csupán abban segít, hogy bárki egyszerűen kiadja a könyveit, de abban is, hogy népszerűbb és sikeresebb legyen. Ennek része az, hogy bizonyos automatizációs folyamatokat átvehet az MI, például szerepet játszhat az értékesítés szempontjából kulcsfontosságú metaadatok helyes megadásában, vagy a figyelmet felkeltő fülszövegek megalkotásában.
Ráadásul a platform komoly segítséget nyújthat abban is, hogy hogyan kell megformázni egy digitális regényt, monográfiát, novellás- vagy verseskötetet ahhoz, hogy annak legyen egyáltalán esélye arra, hogy eljusson a potenciális olvasótáborához.
Érintheti ez akár a borítót is, amelyre sokan még mind a mai napig nem fordítanak kellő figyelmet. Pedig egy látványos, vonzó grafikai munka jelentősen növelheti az érdeklődést egy-egy e-könyv iránt is. Mindebben pedig a képalkotásra fókuszáló, parancsszavakkal vezérelhető algoritmusok nagyon komoly segítséget nyújthatnak. Sőt, az olvasók tartalomfogyasztási szokásait elemezve, még a témaválasztásra is javaslatot tehet, illetve edukáción vagy az esetleges kutatásokba való beavatkozáson keresztül magára az alkotói folyamatra is hatással lehet a mesterséges intelligencia.
Ez lehet, hogy elsőre kicsit sokkolóan hangzik, de a vállalat e téren is lépne előre az ismeretlen ösvényen. A PublishDrive az olvasók fogyasztói elégedettségének növelését is zászlóra tűzte. Már nem csupán az a cél, hogy segítsék a könyvek kiadásában az alkotókat, hanem az is, hogy a végeredmény minél inkább elnyerje a nagyközönség tetszését.