Hamarosan nálunk is üzletet nyit a Primark, amelynek fő ismérve, hogy szinte fillérekért kínál divatos ruhadarabokat. Az olcsóság mellette is szól, meg ellene is, a kritikákra ők fenntarthatósági törekvésekkel válaszolnak. Mit érdemes tudni róluk?
1. Az első Primark üzlet 1969-ben nyitotta meg kapuit Dublinban.
2. Penney’s néven indultak, de miután elkezdtek terjeszkedni Írországon kívülre is, új nevet kellett találniuk, mert az amerikai JC Penney már bejegyezte a Penney’s nevet az Egyesült Királyságban.
3. A Primark alapítója és elnöke Arthur Ryan volt, akit 1969-ben vettek fel a dublini üzlet vezetésére. Az üzlet Garfield Weston és fia tulajdonában volt, akik később megalapították az Associated British Foods (ABF) konglomerátumot. Arthur Ryan 2019-ben halt meg, 83 éves korában. Többek között arról volt híres, hogy
rendszeresen látogatást tett az üzletekben, és ha úgy látta, hogy valaminek nincs keletje, elrendelte, hogy az adott darabot gyorsan árazzák le, néha akár mindössze 1 fontra.
4. A kiskereskedelmi hálózat tulajdonosa jelenleg is az Associated British Foods (ABF). Az ABF egy diverzifikált globális élelmiszer-, alapanyag- és kiskereskedelmi csoport, amelynek éves bevételei meghaladják a 15 milliárd fontot. Az ABF olyan márkák tulajdonosa, mint a Twinings és az Ovaltine. Az ABF 54,5 százalékának a tulajdonosa a Wittington Investments holdingtársaság.
5. A Primark jelenleg 416 üzlettel rendelkezik 15 európai és amerikai országban.
6. A legnagyobb Primark az angliai Birminghamben található. Ötemeletes, összesen 161 ezer négyzetméteren terül el.
Csodálatos emberek kerestetnek
7. Magyarország a 17. ország lesz, ahová belépnek. Hogy mikor? Egyelőre nem tudni az üzletnyitás pontos dátumát. Valamikor 2023. szeptember 16. és 2024. szeptember 15. között.
A helyszín az Arena Mall lesz.
Megkerestük az Arena Mall tulajdonosát, tőlük azt a választ kaptuk, hogy nem áll módukban a nyitás pontos dátumáról nyilatkozni. A munkatársak toborzását a Primark már megkezdte, a közösségi médiában futnak a hirdetéseik, amelyekben azt írják, hogy hamarosan megnyitják az első üzletet Budapesten, és csodálatos embereket keresnek, akik csatlakoznak hozzájuk.
8. Amikor megnyitották Londonban, az Oxford Streeten az üzletüket, az első tíz napon több mint egymillió terméket adtak el. A 2007-es londoni üzletnyitáskor két alkalmazott meg is sérült, mert egyszerre háromezren akartak bejutni az üzletbe.
9. Az első amerikai üzletet 2015-ben nyitották, a Massachusetts állambeli Bostonban.
10. Az európai üzletek eladatlan ruháit 2010 óta a Newlife jótékonysági szervezetnek adományozzák. A Newlife fogyatékkal élő gyerekeket segítő jótékonysági szervezet. Több mint 20 éve érkeznek be hozzájuk ruhaneműk, amelyekről leveszik a címkéket és angliai közösségi ruhaboltokban értékesítik őket. A befolyt pénzből vásárolnak elengedhetetlen felszereléseket a fogyatékkal élő gyerekeknek.
Hogy lehet ilyen olcsó?
11. A Primarknál büszkék vagyunk az alacsony árainkra – áll a hivatalos weboldalukon. De hogyan tartják ilyen alacsonyan az árakat? Rengeteg terméket adnak el, vagyis vásárolni is mindent nagy tételben vásárolnak. Alig hirdetnek. Olcsó címkéket és fogasokat használnak.
12. Az etikus gyártással kapcsolatban sokszor kérdőre vonták már a céget, ugyanúgy, ahogyan a többi fast fashion hálózatot. Ők is érintettek voltak a 2013-as Rana Plaza tragédiában, amikor összeomlott egy bangladeshi ruhagyár, ahol 1138 ember lelte halálát, és sokan annyira megsérültek, hogy többé már nem tudnak dolgozni. A tragédia előtti napokban voltak szakemberek, akik jelezték, hogy az épület életveszélyes állapotban van, de a gyárvezetők bérmegvonást helyeztek kilátásba, ha valaki nem folytatja a munkát. Az érintett márkák – többek közt a Primark, a Zara, a H&M – a tragédiát követően 3 millió dollárral járultak hozzá a bangladesi gyárak felújításához, és kártérítést is fizettek az érintettek családtagjainak. A tragédiáról egy dokumentumfilm is készült.
13. Törekszenek rá, hogy csak fenntartható módon termesztett gyapotot használjanak, és támogatják a CottonConnect programot, amely segít a női gyapottermelőknek megtanulni, hogyan lehet fenntarthatóan gyapotot termelni. 2030-ig minden ruhát újrahasznosított szálakból vagy fenntarthatóbb forrásból származó anyagokból fognak készíteni.
14. Online nem árulják a termékeiket.
15. PS néven futnak a cég szépségtermékei.
A borítóképen a Primark krakkói üzlete.