Ma már a legnépszerűbb horvát, szlovén és olasz üdülőcélpontok vonattal is elérhetőek, de számos praktikus oka lehet, hogy mégis az autós utazás mellett döntünk. Összegyűjtöttük, milyen útdíjakkal érdemes kalkulálni az útiköltség megtervezésekor.
Toszkána, Dalmácia, szlovén tengerpart – mind ezer kilométeren belül fekszik, ha Magyarországról indulunk, így rengeteg magyar inkább autóval, mintsem repülővel, vonattal vagy busszal indul nyaralni. Az infláció a kedvenc üdülőhelyeinken is felütötte fejét, így összegyűjtöttük, hogy a üzemanyagon felül milyen útdíjakra lehet számítani.
A magyarok legnépszerűbb úti céljait két csoportba lehet osztani:
- A fizetőkapus autópályával rendelkező országok
- Autópályamatricát kínáló országok
Kezdjük a fizetőkapusokkal.
Horvátország
Horvátország hivatalos fizetőeszköze 2023 január elsejétől az euró lett, a fizetőkapuknál is azzal lehet fizetni. Ha spórolnánk a sorban álláson, az ENC készülékkel nem kell bajlódni a fizetőkapuval. Az ENC eszköz továbbra is 15 euróba kerül, egy tucat horvát irodában megvásárolható, valamint itthon is lehet bérelni.
Fontos:
a készüléket nem lehet minden autópályán használni, az Isztriai-félszigeten például nem mindenhol működnek, mert más üzemeltetőhöz tartoznak ezek az utak.
Erről a horvát autópálya üzemeltető honlapján lehet tájékozódni. Az autópályadíjakat a letenyei határátkelőtől számoltuk.
- Letenyétől Zágrábig: 5,8 euró
- Fiuméig (Rijeka): 15 euró
- Zadarig: 21-22 euró (a lehajtótól függően)
- Splitig: 29,8 euró
- Dubrovnik felé, Carapine lehajtóig: 36,5 euró
- Plitvicei-tavakig: 14,5 euró
Olaszország
Olaszországban szintén fizetőkapuk vannak, a díjakat a megtett út alapján, lehajtáskor kell fizetni, bankkártyával vagy készpénzzel.
Így alakulnak az autópályadíjak a legnépszerűbb úti célokat vizsgálva (Szlovénia irányából, Gorizianál átkelve, az olasz autópályaüzemeltető árkalkulátorát használva):
- Velence 10,4 euró
- Verona: 18,80 euró
- Bologna: 22,10 euró
- Milánó: 36,80 euró
- Pisa: 35,7 euró
- Firenze: 30,5 euró
- Róma: 50,3 euró
- Nápoly: 65,9 euró
Érdemes odafigyelni, hiszen van, hogy fizetőkapu nélkül is kötelező autópályadíjat fizetni. Ide három típus tartozik (bővebben itt):
- A36 Autostrada Pedemontana Lombarda autópálya,
- a comói körgyűrűk (A59)
- és Varese (A60) fizetős útjai.
A többi úti cél esetében könnyebb a dolgunk, hiszen az autópálya-matrica mindenhova érvényes.
Szlovénia
A szlovén autópályákon már csak digitális autópályamatricával lehet közlekedni, ezt az autópályaüzemeltető honlapján lehet megvásárolni.
- Egy hetes digitális matrica: 16 euró (2022-ben: 15 euró)
- Egy hónapos digitális matrica: 32 euró (2022-ben: 30 euró)
Ausztria
A nyugati szomszédunknál a 3,5 tonna alatti gépjárművek esetében matricaköteles az autópályák és gyorsforgalmi utak használatához. Több mint hatezer értékesítési ponton vásárolható meg, köztük a határ közeli benzinkutakon is. Ezenfelül digitális matricát is lehet vásárolni,
azonban ez csak a vásárlás időpontját követő 18. naptól lesz érvényes.
Az idei autópályadíjak a következőképp alakulnak:
- 10 napos matrica: személyautó 9,90 euró; motorkerékpár 5,80 euró (a 2022-es árakhoz képest kategóriánként 20 eurócenttel drágult)
- 2 hónapos matrica: személyautó 29,00 euró; motorkerékpár 14,50 euró (2022-ben: 28,20 és 14,10 euró)
Szlovákia
Ha nem a tengerpart, hanem a hegyek felé indulnánk, a Tátra kitűnő célpont lehet. Szlovákiában sincsenek fizetőkapuk, az autópálya-matricát a következő konstrukciókban lehet vásárolni (ma már csak online).
- 10 napos matrica: 12 euró (2022-ben: 10 euró)
- 30 napos matrica: 17 euró (2022-ben: 17 euró)
- Éves matrica (lehet választani, hogy január elsejétől legyen érvényes vagy pedig a vásárlás napjától számítva 365 napig): 60 euró (2022-ben: 50 euró)