A Renault és a repülés csaknem száz éve kapcsolódott össze. Kis történelmi kitekintés legújabb autójuk, a Renault Rafale leleplezése kapcsán.
Több tucatnyi autóimádó szakértő között állok egy vibráló kék fényben úszó csarnokszerű kiállítótérben, miközben sejtelmes zene kíséretében lecsúszik a mindent takaró lepel egy királykék autóról. A záróakkord után nem hangzanak fel ámuldozó sóhajok, inkább az apró részleteket azonnal vizslatni kezdő szakértők gondolatokkal terhelt csendje és piszmogása tölti be a teret. Itt mindenre odafigyelnek az árgus szemek. A Renault új modelljének preshowján jártunk Párizsban.
A nagyközönségnek néhány nappal utánunk, vasárnap mutatták be a vadiúj Renault Rafale-t, méghozzá a párizsi repülőnapon, a Le Bourget reptéren.
Fotók: Renault Group (7 kép)
De mi köze a repülőgépeknek a Renault-hoz?
A Renault már az 1920-as években is gyártott motorokat nemcsak autókba, hanem vonatokba és repülőgépekbe is. Louis Renault-t, a Renault alapítóját szenvedélyesen érdekelte a repülés, olyannyira, hogy megszerezte Franciaország egyik legkorábbi repülőgépgyártó cégét, a Caudront is. Az 1909-ben alapított, így az első és a második világháborúban is a hadsereget repülőgépekkel ellátó cég 1933-tól lett a Renault leányvállalata.
Hamarosan megalkották a Caudron-Renault-t és a cég minden repülőgépe új, a szélhez köthető nevet kapott. Így született meg a korábbi C500-ból a Simoun (jelentése sivatagi szél), a C640-ből a Typhon (tájfun), a C714-ből a Cyclone (ciklon), a C460-ből pedig a Rafale, vagyis széllökés.
A Rafale egy együléses versenyrepülőgép volt, melyet rekordok döntésére terveztek. Bár csak néhány darab készült belőle, nevét aerodinamikájának és teljesítményének köszönhetően megőrizte a repüléstörténet és legendává vált. Alig néhány nappal első útja után, 1934-ben máris új nemzetközi gyorsasági rekordot döntött.
A híres pilóta, Hélène Boucher is több sebességrekordot döntött meg Rafalén, például az ezer kilométernél hosszabb távok női rekordját, amikor 1934-ben elérte a 445 kilométer per órás sebességet.
A Renault most először használja ezt a történelmi jelentőségű nevet egy személyautójára.
„A Rafale egy erőteljes név, azonnali érzelmeket kelt. A szelet, az áramlást, a dinamizmust idézi meg a repülőgépek világából. Emlékeztet a francia gyökerekre, miközben előremutat a jövőbe” – mondta el a leleplezésen Alexis Martot, a Renault külső designért felelős tervezési vezetője.
Mit tud?
A coupé crossover a Renault új csúcsmodellje – ígérik a tervezők. A shown és workshopokon körbejárhattuk, végigtapogathattuk a D-szegmens Espace utáni második, legújabb autóját, de statikus bemutatóról lévén szó, legfeljebb beleülhettünk. Az Espace-nál négy centiméterrel szélesebb tengelytávval rendelkező jármű ugyanis még nem gurul, sőt,
ahogy többször is intettek minket, meglehetősen törékeny: még nem áll készen arra, hogy sok kíváncsi újságírókéz nyomkodja a gombjait, nyitogassa a hátsó ülések high-tech kartámaszát vagy kipróbálja a digitális műszerfalat.
A Renault-Nissan-Mitsubishi alkotta Alliance CMF-CD platformjára épült a legújabb Renault. Tervezői új vizuális nyelvet hoztak létre Martot szerint, amelyet a szabadság, erő és spontaneitás hívószavakkal jelölt meg. A teljesség igénye nélkül néhány elem ebből a spontaneitásból, erőből és ismételt hagyománytiszteletből:
Ami hajtja
A 200 lóerős E-Tech full hybrid hajtásláncában egy három hengeres, 1,2 literes, turbótöltős, 130 lóerős (96 kW) benzines belső égésű, 205 Nm nyomatékot leadó motor és két villanymotor van. A fő villanymotor 50 kW (70 lóerő) és 205 Nm teljesítményt nyújt, a másodlagos villanymotor egy 25 kW-os és 50 Nm-es nagyfeszültségű indítógenerátor .
A Forma-1-es technológiából származó több módozató automata váltó a motorok kombinálásával tizenöt lehetséges módon optimalizálja a vezetési élményt, a fogyasztást agy a széndioxid-kibocsátást.
Mozgalmas hűtőrács
A Renault márkajelzésének ikonikus gyémántformája visszaköszön a hűtőrácson. A háromdimenzióban elhelyezett és mesterséges intelligencia segítségével készült rács mögött verziótól függően kék vagy palaszürke árnyalatú a háttér.
Ezzel a hetvenes évek optikán alapuló műalkotásai előtt hajtanak fejet. Egészen pontosan Victor Vasarely előtt, aki fiával, Yvarallal együtt tervezte az 1972-es logót – ami ismét visszaköszön az új, 2021 óta használt logóban is.
Két új színt kapott a Rafale: fehér gyöngy-szatén (White Pearl Satin) és Alpin kék fantázianéven. A korábbi modelleknél használt színekben is elérhető lesz (Flame Red, Starry Black, Shale Grey Glossy).
Solarbay, a luxus napfénytető
A Saint-Gobain által kifejlesztett okos panoráma üvegtető a Google Assistant hangvezérlésére másodpercek alatt zárja ki a zavaró napsugarakat, kilenc szegmense biztosítja a fokozatos átmenetet a sötétítésben.
Eddig csak ultraprémium autóknál szerepelt ez a technológia, ez az első modell egy volumengyártótól, amiben elérhető ez a feature.
A laminált üveg télen-nyáron tartja a megfelelő hőmérsékletet, négy fokozata például lehetővé teszi, hogy a hátul ülők akkor is élvezzék a napfényt, ha a sofőr szemét zavarja fény. Az üveg automatikusan elsötétül, amikor kiszállunk az autóból.
Összekötve
A Renault Rafale egyik fontos újítása a beépített Google-eszközöket használó Open-R multimédiás rendszere. A műszerfal két kijelzője nem teljesen új, de az interfész grafikája igen.
A rendszernek köszönhetően mindent átszövő digitális életünket az autóban sem kell már újrahuzalozni. A rendszerhez tartozik a Google Maps, a Google Assistant és országtól, illetve régiótól függően több mint 50 alkalmazás a Google Play katalógusból. Az interfész teljesen testreszabható, vezetéken vagy vezeték nélkül csatlakozik és kompatibilis az Android Auto vagy Apple Carplay operációs rendszert futtató okostelefonokkal.
Android Automotive 12-t használ (az Android Automotive 10 helyett), ami megkönnyíti az eszközök Bluetooth-on keresztüli párosítását és egyszerűsíti a navigációt.
Az Open-R csatlakozik a felhőhöz, automatikusan letölti az ajánlott frissítéseket – kivéve az operációs frissítést, azért még el kell zarándokolni a szervizbe.
Romain Mottier, az interfész dizájnere a Forbes.hu-nak elmondta, ez a vezeték nélküli, zökkenőmentes kapcsolódást lehetővé tevő új rendszer a felhasználói élmény top kategóriájába emeli az autót. A hangvezérléssel minden funkció még könnyebben elérhető vezetés közben is.
Egy ilyen rendszer önálló fejlesztése hardverrel együtt nyolc évet is felölelhet. Az operációs rendszert a Google 2017 márciusában jelentette be. A Volvo Car Group tulajdonában lévő Polestar márka 2018 februárjában mutatta be első, beépített Android Automotive-val rendelkező autója, a Polestar 2 terveit, a kocsi 2020 júliusa óta elérhető.
A Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance nem sokkal később hozta nyilvánosságra, hogy ők is beszállnak és a csoport járműveiben 2021-től elérhetővé válik az Android Automotive.
Romain Mottier szerint az erős piacon sikerül jelentős előnyt elérni ezzel, a következő generációs Renault-k már mind ilyen felületet kapnak.
Nyitni a fiatalok felé
„Akár 3-4 lépésben lehet létrehozni saját profilt, teljesen személyre szabható a felület. A korábbinál is több színben érhetőek el a profilok, a userek visszajelzései alapján az ilyen szintű személyre szabásnak is hatalmas jelentősége van a vezetői élmény szempontjából, úgyhogy létrehoztuk.”
Az Open-R okos is: megismeri az aktuális felhasználó szokásait, igényeit, vezetési stílusát. A vezetés minden mozzanata testre szabható, de akinek ez túl bonyolult és nem igényli, természetesen a legegyszerűbb beállításokat is választhatja.
„Bevallottan szeretnénk nyitni a fiatalabb vásárlók felé is, ami a piac és modelljeink árazása miatt azért még nehézkes. De a lehetőségek és a korcsoportos felmérések eredményeinek figyelembevételével hoztuk létre az Renault Rafelét, hogy az ő igényeiket is maradéktalanul kielégítsük.”
Az autó 2024 elejétől fog a tervek szerint gurulni, Magyarországon 2024 szeptemberétől számíthatunk az érkezésére. A tervezők szerint négy kerék meghajtású, 300 lóerős Plug-in hybrid is várható belőle.
Legfőbb adatok
Méretek:
Teljes hossz: 4,71 m
Teljes szélesség: 1,86 m
Magasság: 1,61 m
Tengelytáv: 2,74 m
Első túlnyúlás: 942 mm
Hátsó túlnyúlás: 1029 mm
Hasmagasság: 180 mm
Súly: 1653 kg
Csomagtartó: 530 dm3 VDA szerint
Hajtáslánc:
E-Tech full hibrid 200 ch
Belsőégésű motor: 1.2 L 96 kW (130 lóerő) és 205 Nm
Elektromos motor: 50 kW és 205 Nm / 25 kW és 50 Nm
Battery: 2 kWh / 400 V