Mire fel a nagy hype a Vinted alkalmazás körül? Mennyire biztonságos? Kell adót fizetni az eladások után? A Vinted terjedésével párhuzamosan egyre több kérdés merül fel az alkalmazással kapcsolatban. Összegyűjtöttük, mit érdemes tudni a Magyarországon is egyre népszerűbb Vintedről.
Agresszív marketingkampánnyal indult el Magyarországon 2022 szeptemberében a Vinted nevű platform. Környezetbarát, egyedi és mindezek mellett olcsó – infláció terhes időkben nem is kell több egy online piactérnek, hogy meggyőzze az átlagfelhasználót: erre van szüksége. Tévés reklámszpotok tömege és erős influenszermarketing kísérte a tavaly őszi megjelenést, aminek meg is lett az eredménye – de erről majd később.
Ha esetleg az elmúlt hónapokat minden multimédiás eszköztől távol töltötted volna (mivel másképp lehetetlen, hogy még nem hallottál az alkalmazásról), íme egy rövid összefoglaló, mire is jó igazából a Vinted.
A Vinted egy, a Facebook Marketplace-hez hasonló ingyenes online piactér, ami használt ruhák adás-vételének ad helyet. De nemcsak ruhát, mindenféle kiegészítőt, háztartási dekort is lehet vásárolni a felületen vásárolni.
Az első litván unikornis (a legalább 1 milliárd dolláros értékelést elérő startup– a szerk.)
ma már 19 piacon van jelen, a Vinted felhasználók száma a tavalyi 65 millióról idén 80 millióra nőtt.
Globálisan már több mint 550 millió listázott tételnél jár az online piactér.
Ruha másodkézből, pár kattintással
A regisztráció után könnyen, percek alatt lehet feltölteni egy-egy megunt ruhadarabot. Ezeket később – kis túlzással – két kattintással vásárolhatják meg a felhasználók.
- A feltölteni kívánt ruhadarab nevét, rövid leírását, márkáját és állapotát is jelezni kell.
- A ruha árát mindenki maga szabja meg. A fenti paraméterek alapján a Vinted algoritmusa egy -tól/-ig sávot is megad, hogy a kínálathoz igazítva árazhassa be a felhasználó az eladni kívánt ruhadarabot.
Szigorúan ellenőrzi a Vinted, milyen fotót töltesz fel egy áruról. Például webáruházból letöltött modellfotókat nem lehet felrakni, csak a saját képeidet használhatod. Ha mindennel kész vagy, dönthetsz, hogy az app algoritmusára hagyatkozol vagy párszáz forintért kiemeled a hirdetésedet a többmillió másik közül. Ha egy vevő megvásárolja a termékedet, öt nap áll rendelkezésre, hogy a Vinted szerződött csomagküldő partnereivel feladd azt (a postaköltséget a vevő állja – a szerk.).
Ha pedig valaki nem adja fel a ruhadarabot a megadott határidőn belül, az alkalmazás automatikus egy csillagos értékelést ad a felhasználónak.
A Vinted egyébként az átlagfelhasználóknak lett kitalálva, ennek ellenére sokan nagyüzemben űzik a használtruha-eladást. A hazai jogszabályok szerint magánszemélyeknek azt az ingó vagyontárgyak értékesítéséből származó bevételt, aminek az éves összege nem haladja meg a 600 ezer forintot, nem kell bevallaniuk.
Miből lesz pénze a Vintednek?
Az úgynevezett vevővédelmi díjból. Ha rákattint a felhasználó a „Vásárlás most” gombra, minden megrendelés után vevővédelmi díjat kell fizetnie. Ez a termék árának öt százaléka plusz 280 Ft vásárlásonként. Ezenfelül három másik csatornán keresztül érkezik pénz a Vintedhez:
- a „Szekrénybemutatóból”: a Vinted öt hirdetést emel ki a felhasználó hirdetései közül, ez hét napra 2695 forintba kerül;
- listázott tételek kiemeléséből: ez is párszáz forintos tétel, lehet választani, hogy három vagy hét napra emelj ki egy eladásra váró ruhadarabot;
- és a platformon megjelenő hirdetésekből.
Túl szép, hogy igaz legyen?
Habár magyar nyelvű honlapjuk van, fontos leszögezni: a Vintednek nincs itthon bejegyzett székhelye, de ha egy felhasználónak problémája van, magyar nyelven is tud panaszt tenni.
Panasz márpedig van: a megrendelést nem teljesítő influenszerekről, adathalász próbálkozásokról, csalások tömkelegéről számolnak be a magyar felhasználók a magyar interneten. Legyen szó Facebook-csoportokról vagy a Redditről, az indulás után hamar megjelentek az elégedetlen hangok a platformmal kapcsolatban.
Így Vinted működésére és a panaszokra vonatkozó kérdéseinkkel a központot kerestük meg, ahol a lengyel irodától válaszoltak, mivel a lengyel és magyar piacot a megjelenésüktől kezdve együtt kezelik. (Ezért is találkozhatnak a magyar felhasználók a rengeteg lengyel nyelvű hirdetéssel).
A két országból jelenleg több mint nyolcmillió felhasználójuk van, de az indulás óta lefolytatott tranzakciók számát nem osztották meg a Forbes.hu-val.
Erőszakos marketing, félrement influenszerkampány
Az óriásplakátok és tévés hirdetések mellett a megjelenés után a Vinted megkerülhetetlen influenszer kampányba kezdett. A mikroinfluenszertől a legnagyobbakig – elsősorban az Instagramon és a Tiktokon – több tucatnyian buzdították a követőiket arra, hogy kövessék be az újonnan létrehozott Vinted-profiljukat, ahol megvásárolhatják a tartalomgyártók megunt, már nem használt vagy épp vadiúj darabjait.
A szóban forgó tartalomgyártók közül sokan a mai napig aktív fiókkal és ötcsillagos visszajelzésekkel rendelkeznek, pár esetben viszont megjelentek a negatív vélemények az influenszerek profilján. Az említett influenszerek hiába teljesítették a megkeresést és létrehozták a profilt, egyszerűen nem adták fel a megrendelt ruhadarabokat. Ilyenkor a Vinted egyébként automatikusan egycsillagos értékelést hagy ezeknél a profiloknál. Ezt a felhasználó – aki az értékelést kapta – nem tudja törölni.
Persze előfordulhat, hogy a szóban forgó tartalomgyártók éppen elutaztak ekkoriban, emiatt nem tudták feladni a ruháikat. Az app erre is ad megoldást, a Beállítások fül alatt a felhasználó be tudja kapcsolni a Nyaraló üzemmódot, amikor is a többi felhasználó nem fogja látni a feltöltött darabokat.
Adatbiztonsági parák
Az utóbbi pár hétben elterjedtek az adathalász-támadások az oldalon. Az újonnan regisztráltak (tehát akiknek még arra sem volt idejük, hogy terméket listázzanak az oldalon) hamis értékeléseket kapnak igazi profilnak álcázott botoktól, akik az értékelésben a felhasználók e-mail-címét vagy telefonszámát kérik. Ezek a felhasználók megtévesztőek lehetnek, képpel, igazinak tűnő profillal, gyakran hibátlan magyarsággal írnak értékelést.
Az adathalász fiókok által küldött hamis értékelésekről tud a Vinted. Az eseteket kivizsgálták, az értékeléseket érkezésük után pár órán belül törlik és tájékoztatja az érintett felhasználókat a csalók által használt új módszerekről is. Hangsúlyozzák, hogy a Vinted sosem kéri sem a vevőktől, sem az eladóktól az e-mail-címüket vagy a telefonszámukat. (Leszámítva a regisztrációkor a saját profilunk kitöltésekor, amik a hitelesítéséthez szükségesek.) Az adatvédelmi szabályzatukban is leírják, hogy azokért a tranzakciókért nem vállalnak felelősséget, amik nem a „Vásárolj most” gomb használatával vásárolnak.
Felveheti-e a versenyt a ruházati webshopokkal?
A hazai ruhaipari cégek és kereskedők is megérezték a Vinted berobbanását. Csányi Zoltán, a Dressa ruházati webáruház alapítója és vezetője, az Ecommerce Hungary volt alelnöke azt mondja, több tényező is befolyásolta a ruházati szektor működését és a forgalom hullámzását az infláció eldurvulása és a koronavírus-járvány kitörése óta, de határozottan érzik a Vinted jelenlétét is.
„Az elmúlt időszak azt eredményezte, hogy aki teheti, az az olcsóbb megoldások felé menekül”
– mondja Csányi Zoltán.
Szerinte a jelenlegi inflációs környezet nem fog gyorsan megoldódni. Emiatt a jómódú, az egyébként visszatérő vásárlók jó része is átszokik arra, hogy használt ruhákat vásároljon. Nem csak azért, mert olcsóbb, hanem a fentebb említett „léleksimogató” hatása miatt is – nyugtatóan hat a vásárlóra, hogy a már nem használt ruhadarab nem egy szemétégetőben végzi a világ másik felén.
Csányi úgy látja, van szinergia a használtruha és a hagyományos ruházati kereskedők között: fehérneműt ritkán vásárolnak másodkézből. „Ez egy intim dolog. A Dressa bevételének negyven százaléka a márkás alsóneműből jön, mi ebben vagyunk erősek.”
Szerinte nem csak használtruhák vásárlásával lehet fenntarthatóan öltözködni, itthon is vannak már kezdeményezések. Kilenc éve indították a nonprofit Zokni Csereprogramot, ingyenes el lehet küldeni hozzájuk a használt zoknikat, amik bútoripari alapanyagként hasznosulnak a későbbiekben. Mára több mint 25 tonna, több mint egymillió pár zoknit kaptak vissza a vásárlóiktól.