A felmerülő többletfeladatok miatt további 20 milliárd forintot fordít az amúgy sem olcsó, szakértői számítások szerint több mint 800 milliárd forintba kerülő Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának rekonstrukciójára a kormány.
Az erről szóló, csütörtök este megjelent Magyar Közlönyben olvasható kormányhatározatot a 24.hu szúrta ki. Cikkükben emlékeztetnek: a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítását kínai hitelből finanszírozza a kormány, kínai fővállalkozók segítségével fogják megépíteni és a kínai kézbe került pireuszi kikötő összekötését szolgálja a beruházás.
Mire kell plusz 20 milliárd forint?
A miniszterelnök által aláírt kormányhatározat szerint
- 3 milliárd 246 millió forint menne katonai rakodókra,
- 3 milliárd 560 millió forint talajszennyeződéssel kapcsolatos kármentesítésre, illegális hulladéktelep felszámolására, Soroksár állomáson mérnöki feladatokra és kisajátításokra,
- 8 milliárd 400 millió forint MÁV épületek, telephelyek felújítására, építésére,
- 5 milliárd 114 millió forint pedig élőhely-rekonstrukcióra és Kelebia állomás határrendészeti feladataihoz kapcsolódó infrastruktúra kialakítására.
Mészáros Lőrinc üzlete
Ahogyan arról korábban mi is írtunk, a Budapest-Belgrád projekt egyik kulcsszereplője a Felcsútra bejegyzett, kifejezetten erre a nagyberuházásra létrehozott RM International Zrt., tulajdonosaik a Mészáros és Mészáros Kft. és az R-Kord Kft. A két cég alkotja a Mészáros Holdingot, aminek 51 százalékát még korábban az Opus tőzsdei óriásba apportálták (közvetetten tehát az Opus a projektcég 51 százalékos tulajdonosa, a többi pedig közvetlenül Mészárosé).
Az RM International két kínai céggel konzorciumban nyerte el a gigaberuházást, a teljes projektet a magyar állam és a kínai Eximbank finanszírozza.
A magyarországi szakaszra a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írta ki a tendert, ebben a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. csupán 15 százalékkal, míg a Kínai Népköztársaság 85 százalékkal van jelen (hogy Brüsszelnek is megfelelő legyen a kiírás, formailag a MÁV a megrendelő, de a projektet már a vegyesvállalat menedzseli).