Cégeladásról, vadonatúj pozíciókról és felelősségvállalásról szólt többek között a Forbes márciusi számát bemutató eseményünk, a hétfő esti Kilövés.
A színpadon Cserpes István, a Cserpes Sajtműhely és a tejivók alapítója, Orbán Anita, a Vodafone globális kapcsolatokért felelős igazgatója, valamint márciusi címlaposunk, Máté Kriszta egykori híradós és műsorvezető, a Cápák között producere beszélgetett Galambos Mártonnal, a Forbes főszerkesztőjével.
A cégeladásra úgy tekintek, mintha férjhez adnám a lányomat
„Benne vagyunk egy eladási folyamatban, de ez nem azt jelenti, hogy nem lesz Cserpes: kiváló kérőim vannak” – jelentette be a színpadon magától értetődő természetességgel Cserpes István. Azt mondja, azért kell eladnia a céget, mert úgy érzi, gátja lenne már a fejlődésnek, bármilyen szerkezeti átalakításnak. „Harminc intenzív évnél több nem várható el egy embertől”.
Cserpes István @ Forbes Kilövés – 2023. március. Fotók: Fekete Csaba (9 kép)
Nem csupán cégeladás, amire készül, olyan ez számára, mintha férjhez adná a lányát – négy lánya és egy fia mellett a céget a hatodik gyermekének tekinti, de klasszikus cégutódlásba nem akart belemenni.
„A férj hozza a maga tehetségét. Ahhoz, hogy átadjam neki, olyat kell látnom, amitől tudom, hogy stabil alapokon fog állni és kipótolja az én hiányosságaimat.”
Cserpes István 2014-ben szerepelt a Forbes magazin címlapján, akkor a tökéletes antimenedzser titulust kapta, amit a színpadon és a mostani lapszámban adott Rapid villáminterjújában is felemleget. De azt mondja, jogosnak érzi.
„Ez nem követendő példa, de a brandhez kellett egyfajta szabadság. Hogy azt nézzük, mi a jó a vevőnek, a szolgáltatásnak. Nekem továbbra is ez az első, ez kellett a sikerünkhöz.”
Jelenleg ügyvezetői szerepkörben van jelen a cégben, főleg az eladás körüli tennivalókkal foglalkozik. Bár egyelőre úgy gondolja, nem fog megtartani tulajdonrészt a cégből, egy darabig még ott marad segíteni, „eddig minden kérőm igényt tartott erre”.
A cégeladásból valószínűleg két hónapon belül lesz tényszerű hír, megvalósulása után fél évig másra sem vágyik, mint hogy szőlőt kapáljon badacsonyi telkén.
Az energia most forró téma, de nincs bennem megbánás
Orbán Anita új, alig 5 hete betöltött pozíciójáról mesélt a Kilövésen: a Vodafone globális kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója lett, vezeti a londoni és brüsszeli székhelyű kormányzati kommunikációs csapatot és irányítja az összes tagvállalat kormányzati kapcsolatokért felelős csapatait.
Orbán Anita @ Forbes Kilövés – 2023. március. Fotók: Fekete Csaba (8 kép)
Szerinte a kormányzati kapcsolatokért felelős ember tolmácsszerepben van, fordít a kormányzat és a cégérdekek között. „Hiszen egy ökoszisztémában élünk, egy társadalmi jólélért dolgozunk.” Nem feltétlenül csak a cég érdekeit képviseli, hanem megpróbálja megérteni azt a környezetet, amiben a cég dolgozik.
„Koordinálni kell az egyes országok között, hiszen van, ami egységes és van, ami nagyon helyi. Erre ki kell találni egy jó mátrixstruktúrát, hogy ne ejtsünk le egyetlen labdát sem.”
Orbán Anita a telekommunikációs szektor előtt 20 éves tapasztalatot szerzett az energetikában, volt energiabiztonságért felelős utazó nagykövet, majd cseppfolyós földgázzal dolgozó amerikai cégeknek dolgozva építette az európai piacot. Nemrég Brüsszelből érkezett hozzá felkérés, hogy legyen energiabiztonsági tanácsadó. A feladatot nem vállalta, döntésében családja, gyerekei érdekeit helyezte előtérbe.
„Az energia most forró téma, de nincs bennem megbánás. Nem jött azóta sem a rossz érzés, hogy azt kellene csinálnom, nagyon jól érzem magam ebben az új szerepben”.
A Vodafone Magyarország a NER-közeli 4iG csoportnak és a magyar államnak történő eladásáról azt mondta, helyi menedzsmentként nem volt különösebb szerepük az ügyben. Az ajánlat bejelentése után kezdték a céget felkészíteni az eladásra.
Most London és Budapest között ingázik elsősorban, de a brüsszeli központba is sűrűsödni fognak a kilátogatásai. „Így a család Budapesten marad, a gyerekek iskolában és én vagyok az, aki utazik. Tulajdonképpen most is utazó nagykövet vagyok.”
Fontos olyan klubhoz tartozni, ahova jó tartozni
Bár évtizedeket töltött kamerák előtt, mégis zavarba esik a színpadon. A márciusi címlaposunk, Máté Kriszta a Magyar Film- és Médiaakadémia Kft. alapítójaként, a hatalmas népszerűséget elért Cápák között producereként azt mondja, nem azért csinálja a munkáját, mert muszáj, hanem azért, mert boldogítja.
„Ha választhatnék, hogy lógassam a lábam a tengerparton egy pálmafa alatt vagy ezt csináljam, akkor ezt választom.”
Máté Kriszta @ Forbes Kilövés – 2023. március. Fotók: Fekete Csaba (9 kép)
A Cápák között sikerét nem tartja meglepőnek. „Egyszerűen jó érzés tölti el az embereket, ha a műsort nézik. Nem kártékony, szórakoztató, miközben hasznos és edukál. Az emberek szeretik magukat jó színben feltüntetni. Fontos, hogy tartozzunk egy olyan klubhoz, ahova jó tartozni. A műsorral ezt kapják a nézők.”
Szerinte nem egyedül neki, hanem a műsoron dolgozó mintegy 200 embernek is a címlapon kellene lennie. Közülük mintegy 130-an dolgoznak produkciós cégének. „Olyanok, akikre bármit rábíznék.”
Jelenleg – egyelőre – utolsó osztályát tanítja a Freeszfe-n. Az SZFE-n több évtizedes oktatói pályája alatt diákok százait tanította, 2009 óta a Kodolányi János Egyetemen is. A tanítást szent kötelességnek nevezi.
Máté Kriszta szerint Magyarországon még gyerekcipőben jár az, hogy valaki magától értetődő módon adjon vissza a környezetének, ha megteheti. Szerinte a cápák a műsorban gyakran ezt a szemléletet képviselik. Nem feltétlenül üzleti szempontból előnyös, hogy beszállnak egy cégbe: segíteni akarnak.