Ötcsillagos hotel helyett vendégházak, rövid kiruccanások helyett digitális nomád élet, az Instagram fontosabb, mint valaha. A posztcovid turizmus trendjeiről beszélgettünk Galambos-Parti Reginával.
Épphogy hazaért a Mátrából, már csomagol az észak-balatoni kiruccanásra, de a kettő között gyorsan azért Berlint is útja ejti. Ez rendhagyó alkalom, mert alapvetően a határon belüli tájakat fedezi fel legszívesebben, a Bakancslista Magyarország oldalán közel 46 ezren követik a kalandjait. Galambos-Parti Regina egy olyan életet teremtett magának, amiről mások csak álmodoznak: azzal keresi a pénzét, hogy a legcsodálatosabb vidékeket, a legjobb éttermeket, a legmenőbb vendéglátóhelyeket teszteli.
A Margitsziget-Normafa tengelyen túl is van élet
Regina életében mindig is főszerepet játszott az utazás – mind magánéleti, mind munkavállalói oldalról. 13 évvel ezelőtt spa-recepciós gyakornokként került a turizmus világába, majd spa-menedzserként folytatta, hamarosan pedig már több szálloda PR- és marketingtevékenységéért felelt. Két hotel megnyitását menedzselte végig, a náluk töltött idő alatt a szállodaipar egészébe belelátott. Ahogy ő fogalmaz, ebben a világban nagy az átjárás, aki rálát a turizmusra, az tisztában van a takarítói szolgálat, a wellness, de még a pénzügy munkájával is. Na meg a vendéglátással – azzal talán a leginkább. Regina nem csak a vendégek étkezési- és kikapcsolódási szokásait ismerte meg, de az utazáshoz fűződő elképzeléseiket is. Miután szembesült vele, hogy nagyrészük csak a Google első pár találatára hagyatkozik utazásszervezés terén, eldöntötte, hogy megosztja velük saját titkos bakancslistáját, amin az ország kevésbé ismert, de legizgalmasabb helyszíneit gyűjti össze.
Bár a covid és a gyerekvállalás sok ember karrierében okozott kihívást, Regina – kezdeti félelmei ellenére – mindkettőből előnyt kovácsolt. A Bakancslista Magyarország a szállodai munka mellett nem működött volna, de bezártság idején, anyukaként annál inkább.
„Miután ezerszer végigjártuk a Margitsziget-Normafa-Hajógyári szentháromságot, olyan helyszíneket kezdtem keresni, ahol nem kell tartanunk a tömegtől, és ahol jól érzi magát a kisfiam is”
– meséli. A felfedezésekből aztán blogbejegyzések születtek, Regina mellé kreatív csapat állt. Fél éven belül megvolt az első 15 ezer követő, az egyéni vállalkozásról szóló papír, és az első komolyabb együttműködő partner is, a Csodás Magyarország. Aztán szépen lassan megjelent a Columbia, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Gösser is. Utóbbi már három éve Regina állandó partnere, és a Heineken Hungária Group Brand Managere, Lőrincz Barbara szerint ennek fontos alapköve Regina hitelessége.
„A Reginával való ötleteléseink mindig inspirálók. Bár a covid miatt sokáig nem tudtunk személyesen találkozni, már az első online beszélgetések során kialakult az a pozitív hangulat, ami miatt az első személyes találkozásunk is olyan volt, mintha már régóta ismertük volna egymást. Az ötleteink szinte maguktól értetődően, természetesen egymáshoz kapcsolódva születnek a találkozóink során. Bizalmat szavaztunk és nagyfokú szabadságot adtunk egymásnak, ennek köszönhetően a közös tartalmak is autentikusak” – mondta el.
A jó kommunikáció talán még a tiszta bögrénél is fontosabb
Bár rengeteg felkérés érkezik, Regina szigorúan veszi a tartalomgyártást. Na meg a titulását is – bár a magas követőszám miatt könnyen hozzátapad az influenszer-címke, ő ettől inkább távol tartja magát.
„Lehetőleg inkább turisztikai szakértőként szeretnék magamra hivatkozni, és a szakmaiságra szeretném fektetni a hangsúlyt.
A Bakancslista Magyarország nem reklámfelület, hanem az én szubjektív listám, sosem lesz tele #reklámmal. Amúgy is nagyobb presztízs úgy kikerülni az oldalra, hogy azért senki sem fizetett” – mondja. „Az, hogy valahova elmegyek, nem garancia arra, hogy felteszem az oldalra. Csak azt ajánlom, ami nagyon tetszik, és amiről azt gondolom, hogy a közönség is szeretni fogja. Ha pedig valamiben kivetnivalót látok, szívesen adok tanácsot az adott helynek, amivel jobbá tehetik a szolgáltatásukat.”
Apropó, tanácsadás. Regina a Bakancslista Magyarország mellett is a több lábon állásban hisz. Amikor épp nem kontentet gyárt, akkor a stratégia-, brand- és desztinációmarketing-építésben segíti a partnereit, tesztel, tanácsot ad, és kreatív tartalmakban nyújt segítséget. Emellett folyamatosan képezi magát: elvégezte az idegenvezetői képzést, hamarosan pedig az Őrségbe megy egy gasztrokurzusra, mondván, jobb, ha a vendéglátás minden területére rálát.
Mikor arról kérdezem, mit figyel meg először egy szolgáltatón, az értékteremtést és az emberi faktort említi.
„Ha ez a kettő megvan, ugyanúgy szívesen írok egy ötcsillagos hotelről, mint egy útszéli halsütödéről.
És ugyanolyan szívesen megyek kulcsosházba is, mint sokcsillagos hotelbe. Ha jó a csapat hozzáállása és vendégközpontúak, sok problémát lehet orvosolni. Nyilván ezzel nem azt mondom, hogy oké a koszos bögre, de a kommunikáció kulcsfontosságú.
Insta-kompatibilis dizájn és közösségi média jelenlét nélkül nincs esélyed
A 2023-as turizmus aligha összehasonlítható akár csak az öt évvel ezelőttivel, a covid gyökeresen átrendezte az utazási szokásainkat. Még úgy az infláció.
Az online tér még a korábbiakhoz képest is előtérbe került. Most már nem teheti meg egy szálláshely, hogy weboldal és Instagram nélkül létezik, ahogy az is jellemző, hogy a különleges dizájnnal bíró egységek sokkal jobban futnak. Manapság ugyanis már számolnia kell azzal egy szálláshelynek, hogy az ott időző utazók Instagram-kompatibilis képekre vágynak, és szívesebben posztolnak egy sokszínű, látványos nappaliból, mint egy menza-jellegű étteremből.
„Nagyon sok szálláshely jobban elkel, mert dizájnos a berendezése, a színvilága. Ezek növelik a vendégélményt is.
Ha most el akarsz utazni, már nem az a legfontosabb szempont, hogy valahol alhass, hanem az is, hogy otthon érezd magad.
Ez különösen fontos, mivel a covid óta a digitális nomád élet is népszerűbbé vált, és sokan nem pár napra, hanem akár több hétre keresnek szállást.”
Szintén a covid lökte be a vendégházak, miniotthonok, kapszula otthonok szekerét is, ahol az utazók másoktól elszigetelten, természetközeli környezetben szállhatnak be. A Noszvajhoz hasonló házikók jobban mennek, mint valaha, ezért döntött úgy Regina is, hogy saját vendégházakat nyit Zebegényben. De erről egyelőre nem mondhatunk többet.
Az elmúlt pár év nem csak az utazók igényeit, de a turisztikai iparon belüli dinamikákat is átszabta. Mikor Reginát arról kérdezem, mennyire családbarát ez a szakma, pozitív tendenciákról mesél.
„Régebben simán láthattunk olyat egy szállodában, hogy a recepciós 14 órákat dolgozik egyhelyben, hétvégén, ünnepnapon egyaránt. Szerintem most sokat engedtek a munkáltatók – részben a munkaerőhiánynak, részben a covidnak köszönhetően.
Ettől függetlenül tagadhatatlan, hogy a turizmusban akkor dolgozunk, amikor más pihen. De ha engem kérdezel, én sosem váltanék így sem, hogy családom van.
Magamnak osztom be az időm” – mondja el, hozzátéve, ő meglehetősen szerencsés, mert a családja komoly hátországot biztosít a gyermeke nevelésében. Egyébként meg, ahova csak tudja, viszi magával a gyerkőcöt, és az is gyakori, hogy a kedvenc helyeire két utat szervez – egy üzletit és egy családosat.
Regina kedvenc téli belföldi úticéljai
- Velem, Kőszegi-hegység: egy rejtett, tömegtől mentes helyszín, ami tökéletes célpont a sport és a túra kedvelőinek
- Három-kő kilátó a Mátra-Bükkben: ki tudja, talán még egy kis havat is láthatunk!
- Kézkilátó Hollókő mellett: egy igazi családbarát túrapont. Ha itt jársz, kötelező útba ejteni a helyi csárdát egy bablevesre
- Veszprém-Balaton-Bakony tengely és a Gyilkos-tó: ha 3-4 napra elegendő programot keresel, aminek egyaránt része a kultúra, a kirándulás és a borozás
- Pécs és Villány: örök klasszikus, de ezúttal ne csak a borokat kóstold meg, hanem tarts gasztrokörutat is
- Zebegény: a hop on-hop off Dunakanyar-körjáraton a környék egy új arcát ismerheted meg.
Nagy probléma a munkaerőhiány, az emberi faktort semmi sem pótolhatja
Regina lelkesedése kézzel fogható, gyorsan átragad rám is a beszélgetés során. Mondania sem kell, olyan egyértelmű: az élete a turizmus, és legszívesebben mindenkit arra motiválna, hogy járja be az országot. Éppen ezért érinti nagyon rosszul, hogy az utóbbi időben egyre kevesebb fiatal választja magának a szakmát.
„A világ egy csomó téren átalakul a technológia térnyerésének köszönhetően, de azt nehéz elképzelni, hogy pár év múlva egy robot visz bennünket várost nézni, vagy teríti meg az asztalunkat.
Az emberi faktor mindig az alapja lesz a turizmusnak, és szerintem ez benne az egyik legszebb. Épp ezért hatalmas gond, hogy mekkora a munkaerőhiány.
Rengeteg fiatal van, aki szerintem megtalálná a számítását ebben az iparágban, mégis kevesen jönnek. Éppen ezért most csatlakoztam egy turisztikai mentorprogramhoz is, amivel kapcsolati tőkével és gyakorlatias segítséggel támogatunk a terület iránt nyitott fiatalokat.”
Mikor pedzegetni kezdem, hogy sokan valószínűleg az iparág bizonytalanságától tartanak, ő egyetért. Az ötcsillagos szállodákat valóban megtépázták az elmúlt 4 év viszontagságai – a lemondások és a magas fenntartási költségek miatt több hely bezárt vagy került veszélybe. A drágulás a kisebb vendéglátóhelyek esetében is érzékelhető.
„Nemrég voltam egy kerekasztal-beszélgetésen, ahol a Google trendekről és keresésekről volt szó.
2022-ben kb mindenki az all-inclusive nyaralásra keresett rá, a háború kitörése óta viszont az olcsóbb desztinációk a legnépszerűbbek.
Egyértelmű, hogy az emberek árérzékenyebbek, és ez befolyásolja a hazai turizmust is. A belföldi úticélok tekintetében Budapest és Balaton, valamint a fürdővárosokat keresik most a legtöbben.”
Ami a Bakancslista Magyarország jövőjét illeti, Regina szívesen kitágítaná a fókuszt a határmenti területekre, valamint a külföldi turistákra is.
„Szeretném, hogy a Bakancsista Magyarország hosszabb távon akár az ideutazó turistáknak is tájékozódási pontot adhasson. Hogy ne csak azokat a helyeket látogassák meg, amiket a Google elsőre feldob, hanem keressenek eldugott kincseket, kevésbé ismert helyszíneket. Éppen ezért a jövőben már angolul is szeretnénk tartalmakat gyártani.”