A Cinema Niche csapata olyan nemzetközi fesztiválkedvenc művészfilmeket hoz Budapestre, amik máshogy sosem kerülnének a széles vászonra. Hisznek a mozi közösségteremtő erejében, ezért a premierek után hajnalig tartó bulikon várják a közönség visszajelzéseit. Ajánló a februári Forbes magazinból.
A Cinema Niche 2018-ban indult, az egykori – és jelenlegi – Magyarhangya nevű, szerzői filmeket forgalmazó független cég munkatársainak kezdeményezésére. „Láttunk a filmfesztiválokat járva olyan nagy kaliberű, izgalmas filmeket, amiket túl rizikós hagyományos moziforgalmazásban elhelyezni,
de kár, sőt ciki lett volna, ha az érdeklődő magyar közönség lemarad róluk”
– mondja Donáth Péter, a Cinema Niche alapítója.
Első vetítésük 2018-ban a Corvin moziban volt, ezt követte a Bem, majd a harmadik filmnél jutottak el a Toldiba, ami mostanra a premiervetítések állandó helyszíne lett. Miután minden mozi bezárt a járvány idején, a Niche-vetítések is elmaradtak. Az alapítók elengedték volna projektet, ha nem csatlakozik az alapítók mellé a csapat legfiatalabb tagja, Rév Dániel. (Ő Rév Marcell Emmy-díjas operatőr öccse – a szerk.) Hároméves szünet után 2022 nyarán, Apichatpong Weerasethakul Memoria című filmjével tértek vissza és értek el áttörést az addig szárnypróbálgatásnak tűnő projektben.
A premierek utáni bulik a Toldi Klubban Dani nevéhez kötődnek, korábban a barátai általalapított Barcode nevű, hiphop és rap fókuszú bulisorozat egyik szervezője lévén már jól ismerte a toldisokat. Így valósították meg azt a hazai szinten egyedülálló élményt, hogy a moziteremből kilépve a néző a táncparketten, egy karnyújtásnyira a bárpulttól találja magát.
2023-ra felgyorsultak az események körülöttük: január végén Elvis Presley unokája, Riley Keough és Gina Gammell cannes-i sikerfilmjét, a War Ponyt a Toldiban és az Urániában is vetítették. Pár hete elindult a Patreon-oldaluk, ahol a növekedésükhöz gyűjtenek támogatókat. Márciusban jön a nyolcadik Cinema Niche-cím, nemcsak a fővárosba. Emellett pedig folyamatosan vadásszák az új címeket.
A teljes cikk a februári Forbes Magazinban
A magazinból kiderül, milyen címmel készülnek márciusra, hogyan választanak új címet, melyik vidéki városban tartanak vetítéseket, valamint arról is szó esik, hányszor néznek meg egy Niche-filmet a premier előtt.