Két cseh startupper otthagyta a több milliárd euróra értékelt Boltot, hogy szobafestésből új unikornist építsen fel. Az Adam a Forbes.hu-nak mesélte el, hogyan oldanák meg az építőipari szakemberhiányt.
Jó ideje sokat olvasni az építőipar és lakásfelújítás piacán tomboló áremelkedésekről, szakemberhiányról és kontármunkáról.
- A GKI Gazdaságkutató igazgatója novemberben beszélt a Pénzcentrumnak arról, hogy az első fél évben a tavalyi év azonos időszakához képest nagyjából 20 százalékot emelkedett a lakásfelújítási szolgáltatások fogyasztói árindexe.
- A Központi Statisztikai Hivatal októberi adatai szerint a diszperziós falfesték (10 literes kiszerelés) például 32,6 százalékkal drágult tavaly októberhez képest.
- Az Újház építőanyag-kereskedelmi óriás vezérigazgatója úgy nyilatkozott szeptemberben a Forbes.hu-nak, hogy már-már hátrány mélyebb ismeretekkel rendelkezni ezen a piacon. Hiszen rombolhat a felújító motivációján, ha tudja, hogy heteket, sőt hónapokat kell várni alapanyagra, szakemberre.
- Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének szeptember végi építőipari helyzetértékelése szerint a felmérésben részt vevő cégek üzleti tevékenységét legnagyobb mértékben (64 százalék) a szakemberhiány akadályozza.
- A Mapei Építőipari Bizalmi Indexéhez augusztusban készített, reprezentatív kutatás szerint bár javulás történt, így is a válaszadók 21 százaléka szenvedett el valamilyen kontárkárt építőipari munka miatt az elmúlt évben Magyarországon.
A szükséges szakemberek levadászásában hivatottak segíteni a különböző szakemberkereső és szabadúszó platformok. Többen ismerhetik például a Fix24-et, ami 2019-ben vont be kétszázmilliós befektetést a Hiventures állami startupbefektetőtől. Vagy ott a nem csak lakásfelújítási feladatok lefedő, szintén magyar alapítású Qjob.
Milliárd dolláros cég – szobafestésből?
Mindkét említett platform szélesebb területeken alkalmazható, nem csak lakásfelújításban. Nem úgy a 2021 óta futó Adam, ami ráadásul mint szobafestő platform üzemel most még.
Az Adam Csehországból indult, idén júliusban Magyarországot is elérte, e pillanatban pedig már kilenc európai országban üzemel.
A távlati cél, hogy az Adamen a teljes házat, lakást érintő minden feladatra, a padlózástól a takarításig gyorsan, jó áron lehessen profi szakembert találni. És erre milliárd dolláros céget építenének az alapítók. Ahogy egy másik felemelkedésénél szintén jelen voltak.
A Boltnál találkoztak (nem taxisként)
„Úgy éreztük, első körben a lakásfestésnél szorult igazán javításra a szakemberek hatékonysága és reputációja”
– magyarázza a Forbes.hu-nak adott interjújában a platform két cseh alapítója, Roman Sysel és Jakub Dvořák. „Lehet, végül nem járunk sikerrel, de egy próbát megér.”
Ehhez képest azt mondják, már most minden megrendelt és házhoz küldött szobafestővel profitot termelnek.
Hasonlót éltek meg az észt Boltnál, ahol a taxispiac hasonszőrű átláthatósági, reputációs problémáit volt hivatott megoldani a platform. Big Four-os könyvvizsgálói múlttal, Roman három-három év KPMG és PwC után került 2015-ben a tech startuphoz. Másfél év múlva Jakub is megérkezett, a cégnél ismerték meg egymást.
Végigkísérték, ahogy a tízmilliós értékű Boltból 2018-ra unikornis, avagy legalább egymilliárd dolláros értékelést elérő startup lett. A januári 628 millió eurós befektetési körrel a Bolt jelenlegi értéke 7,4 milliárd euró.
Otthagyták a felsővezetést
Roman azt vallja, egész életében lépésről lépésre haladt, nem voltak soha nagy álomtervei sem a továbbtanulással, sem a karrierben. És pont ez a nyitottság juttatta jobbnál jobb lehetőségekhez, például a KPMG-hez vagy hogy Tajvanon tanulhatott.
Jakub nem igazán volt oda a magolásért („nem tudom, hogy vagytok ezzel a magyar oktatásban”), kreatívabb feladatokra, hobbikra vágyott. Sok évet állt jégkorongkapuban, de idővel érezte, hogy ebből nem fog tudni megélni.
Mindig érdekelte a felfedezés. Jakub mosolyogva emlékszik vissza, mikor a nyári szünetet egy farmon dolgozva töltötte barátaival, áram híján pedig a biciklikerék helyére applikált mosódobot hajtották és úgy mostak magukra. Svédországban tanult Erasmusszal, hazaérkezése után két nappal már a Deloitte-hoz interjúzott. Aztán ráunt a könyvvizsgálásra, ebből lett a Bolt.
Roman és Jakub a Bolt cseh irodájában komoly pozíciókig jutottak, Roman mint közép- és kelet-európai régiós vezető, Jakub pedig mint csehországi country manager.
Aztán mindketten felálltak a székükből és azt mondták:
„Máshol is újítanánk, használni akarjuk a tudásunkat. Miért ne próbálnánk meg mi is felépíteni az unikornisunkat?”
Kiléptek hát.
Miért pont festők?
Így alapították meg az Adamet, és így jött a Bolt-féle közösségi mobilitási szolgáltatások helyett az építőipar. Azon belül a lakásfelújítás, és még azon belül is a szobafestés.
- Azért csak ez, hogy egyetlen területre fókuszálva tökélyre fejlesszék a platformot, technikai hátterüket, és azt minél több országban sikeresen tudják futtatni.
- Másrészt a szobafestés kevésbé alapanyagkényes, és online, látatlanban is könnyebben árazható tevékenység, mintha mondjuk vízvezeték-szerelésben indultak volna el, ahogy azt eredetileg is tervezték.
Mindeközben az igénybe vehető munkásoknak is hatékonyabb időbeosztást próbálnak teremteni, hogy ne a rosszul beosztott, hézagos munkanapok miatt ússzanak el a munkával.
Jobban beosztott megrendelésekkel, kevesebb ügyfélintézéssel, tervezhetőbb utazással ugyanazon időszakban több munkát el lehet vállalni,
így pedig olcsóbb négyzetméterárakkal is átlag feletti pénzeket lehet összeszedni
– állítják az alapítók. Még úgy is, hogy jelenleg alacsonyabb díjakat tudnak kalkulálni, mint a piac, a szakember díjából pedig húsz százalékot csíp le a szolgáltatás.
Akár másnap küldhetnek embert
Az Adam már most festők ezreivel dolgozik jelenlegi kilenc darab országában. Ebből Magyarország egyelőre pár tucat szakembert fed le, aki aktívan vállal munkát a platformon.
Ha a festőpartner az első pár munkával csak negatív felhasználói értékeléseket kap, nem dolgozik vele tovább az Adam, így szűrik ki a kontármunkát a platformról és igyekeznek tartani a minőséget.
Nemcsak a piac mérete, de a Csehországgal hasonló problémák miatt is látták meg a potenciált Budapestben az alapítók. Nem tagadják, kezdetkor a magyar piacon tapasztalták az addigi legizzasztóbb szakemberhiányt és várakozási időket.
Onnan, hogy festőt szerezni három hónap, itthon odáig jutottak, hogy egy héten belül, szerencsés esetében akár másnap házhoz tud menni valaki.
- Általában 1–2 napon belül sikerül festőt kapcsolni egy megrendeléshez,
- a festők a rendelés megerősítése utáni 24 órában már kapcsolatba lépnek a megrendelőkkel,
- az első felmérés vagy az aktuális munka kezdete pedig akár pár napon belül meg tud történni.
Infláció?
Ami az inflációt és az anyagárakat illeti, minden országot folyamatosan monitoroznak, lekövetik a piacot, és ha kell, az aktuális kereslet-kínálat függvényében becsülnek új árakat.
Nem országos, hanem nagyvárosi, elsősorban budapesti lefedettségben kell gondolkozniuk a szolgáltatással. Így árat is könnyebben tudnak becsülni a felhasználóknak, nem kell a vidék és főváros közti esetleges tarifakülönbséggel küszködniük.
A díjazást a megrendelést elvállaló festő a helyszínt felmérve még módosíthatja, a munkához szükséges anyagokat vagy az ügyfél szerzi be, vagy a festő, ez utóbbi helyzetben számla ellenében kell rendezni az ügyféllel a költségeket.
Unikornis három–öt éven belül
Mennyi időt ad magának az Adam, mikor válhat unikornissá?
„Amilyen hamar csak lehetséges. Reálisan három–öt éven belül”
– mondja Roman.
De azt vallják, nem a cégértékelés és az eredménykimutatások, inkább a termékfejlesztés hívei. Hisznek benne, hogy platformjukkal jobbá, megfizethetőbbé tudják tenni a lakásfelújítási piacot, így a kezdeti időkben a termék minőségén van a fő fókusz, nem a számokon.
Az Adam novemberben kapott egymillió eurós befektetést, a pre-seed körben részt vett a két alapító korábbi kenyéradója, a Bolt alapító-vezérigazgatója, a még mindig csak 28 éves Markus Villig.
Mit mond a Bolt-vezér?
„Ahogy korábban a taxi iparága, az építőipari szolgáltatások sem működnek ideálisan sehol a világon, így lehetőség nyílik a jobb szolgáltatás nyújtására” – közölte a Forbes.hu-val november végén, a befektetés bejelentésekor Villig.
„A Romannal és Jakubbal való korábbi, hosszú ideje tartó együttműködésünk alapján úgy vélem, hogy az Adam csapata képes egy ilyen szolgáltatást felépíteni és bővíteni, ezért is fektettem be a cégbe.”
„Nekik sikerülni fog”
„Beajánlották nekünk az alapítókat, és a szakmai múltjuk miatt elég magasak voltak az elvárásaink. De már az első találkozón megugrották azokat, és a későbbieken is tartották a szintet” – írja a Forbes.hu megkeresésére a befektetésben szintén részt vevő Presto Ventures cseh kockázatitőke-befektető partnere, Roman Novacek.
A Presto csapatát nemcsak „a találkozók, a piackutatás, jól átgondolt üzleti modell, a jó ötletek és a tiszta, pontos kommunikáció” győzte meg, de az alapítók korábbi munkatársainak, üzleti partnereinek ajánlásai is.
„A hasonló típusú cégekben magas a bukási arány, a korai szakaszban pedig hibátlan munkát igényelnek. Egyszerre több országban terjeszkedni sosem könnyű feladat, az efféle befektetések viszont elsősorban a menedzsmentnek szólnak. Hogy hiszünk abban, hogy nekik sikerülni fog” – folytatja Roman Novacek.
Hogyan tovább?
A most kapott tőkét a csapat a nemzetközi terjeszkedésre használja, nemrég indultak el Spanyolországban és Olaszországban is. Közben kutatják, milyen szolgáltatással bővítsék tovább a platformot.
Tudják jól, milyen nehéz gazdasági környezetben kell most helytállniuk, de Magyarországon a jövő évre két–háromszoros bevételnövekedést terveznek az idén várhatóhoz képest. A többi országgal együtt még nagyobb számokra számítanak.
„Attól függően, milyen tempóban kell költenünk és pénzt allokálnunk, egy-két év múlva tervezzük bevonni a következő kört” – mondja Jakub.
Roman és Jakub a kisebb észt befektetői piacon könnyebb, gyorsabb kapcsolatszerzést tapasztaltak a Bolttal, mint most az Adammel Csehországban. Már csak emiatt is úgy vélik, észt startupként sokkal gördülékenyebben lehet növekedni és terjeszkedni, a cseh startupmentalitás ehhez képest lassabb, megfontoltabb.
„Ezzel is követendő példát akarunk mutatni a régióban. Hogy hinned kell magadban, és hogy kemény munkával el fognak ismerni, és sikerülni fog”
– foglalja össze Roman.
A borítóképen: Jakub Dvořák (balra) és Roman Sysel (jobbra), az Adam társalapítói.