Megnéztem a Zámbó Jimmy életéről szóló, Nagy Ervin-féle minisorozat, A Király első epizódját, ami majd az RTL új streamingszolgáltatásán fog debütálni. Íme az első benyomások.
Frissítés
A cikk megjelenése óta hivatalosan is elindult az RTL+ streamingszolgáltató, vele pedig A Király című minisorozat. Részletek itt. Alant továbbra is a kritika eredeti szövege olvasható, ami még az RTL+ rajtja előtt jelent meg.
Valahol izgalmas, valahol mégis öngyilkosságnak hat a magyar piacon, hogy a lineáris tartalomszolgáltatás földesura, az RTL úgy döntött, streamingpremiert csinál sok éve fejlesztgetett portékájából, A Király című Zámbó Jimmy-minisorozatból. Pont ebből a témáját és stábját tekintve komolyabb durranásnak ígérkező projektből.
Ez is azt mutatja, hogy a cég komoly ambíciókkal, masszív tömegekre tervez lőni új, hamarosan rajtoló, előfizetéses streamingszolgáltatásával, az RTL+-szal. Mert hát A Királlyal együtt tucatnyi streamingexkluzív premierrel tervez, az RTL+ indulásának napján pedig a Jimmy-sorozaton túl két másik heti széria fog még indulni a platformon, A Nagy Fehér Főnök és a Ki vagy te? című produkciók.
Az RTL+ kapcsán még mindig sok a kérdőjel (indulás, ár, technikai specifikációk, kompatibilis eszközök stb.), viszont múlt héten szűk körben levetítették A Nagy Fehér Főnök, illetve A Király első epizódját is.
Az utóbbi, a címszerepében Nagy Ervint (A Tanár, a júliusi Forbes magazin címlaposa) és Olasz Renátót (Aranyélet) is felvonultató sorozat a tavalyi bejelentés óta alig csöpögtet magáról infókat, a színész- és alkotónevek kivételével (Zomborácz Virág kreatív fejlesztő producer, Kovács Dániel Richárd vezető rendező és Gosztola Ábris vezető operatőr) legféltettebb kincseként takargatja a sorozatot a cég. Olyannyira, hogy idáig csak Az RTL sztori jubileumi nosztalgiaműsor keretein belül mutatott belőle pár pillanatot, és Nagy Ervin és Olasz Renátó Jimmy-fizimiskáját még az alatt sem leplezte le.
Messzemenő következtetéseket nem feltétlen vonnék le a tízrészes minisorozat első epizódjából, de íme pár gyors gondolat a jópofa életrajzi sorozatból. Ültem rajta pár napot, milyen pozitív jelzővel illethetném A Királyt – mert összességében jól éreztem magam –, és igen,
a jópofa mellett döntöttem, ez szerintem a legbeszédesebb.
Első benyomások
Az intró vagány, van némi Az ifjú pápás-Az új pápás beütése. A szekvencia valahol azt is megpedzegeti, hogy tisztában van az énekes popkulturális örökségével. Hogy az iránta tanúsított tisztelet generációnként hol magasztos, hol ironizáló, és nem félnek majd köztük ugrálni.
A hetvenes évekig röpít minket vissza a sztori, itt-ott előrekacsingatunk az időben, de annyira éles váltások azért nem várhatók. Bár Nagy Ervin is elkezd magából foszlányokat mutogatni, a cselekmény linearitásából fakadva Olasz Renátó fiatal Jimmyjével kezdünk.
És ahhoz képest, hogy a színész bevallottan nem tud se énekelni, se zongorázni, jó találat volt a szerepre. Nem bukik ki sem a tátika, sem a kamuklimpírozás – egyébként az ncl.hu kérdésére ki is derült, hogy a színész énekhangja Peter Srámek.
Nincs Olasz játékában se ripacskodás, se erőltetett átszellemülés, nem vész el a karakterben. Amiben az is a segítségére van, hogy a sorozat deklaráltan hagyja magát átadni a Jimmy-mítosz és tragédia vakfoltjainak és tévhiteinek is. Főleg, hogy Jimmy fiatalkorát tényleg csak elnagyoltan ismeri a nagyérdemű, így hát Olasz keze sincs annyira megkötve. Még maga a sorozat is azzal a mondattal nyit, hogy
„igaz történetek és hazugságok alapján”.
A korrajz pálinkaszagú kocsmástul, cigifüstös bárostul, OSZK-s kurvarendszerestül egyelőre nem tud (talán nem is akar) előretolakodni Zomborácz (Egynyári kaland) jól ismert coming-of-age-es jegyei előtt. Szíve az van A Királynak, néhol jó nagyokat is dobban, még ha egyelőre nem is olyan kifürkészhetetlen és zsigeri, de ez majd talán változik a karakter öregedésével.
Amit még érdemes megemlíteni, hogy RTL-es mércén igényesnek tűnik a körítés. A képarány 16:9 helyett széles vászon, a fényképezés, a színek és a fények pedig nem hatnak annyira plasztikusnak, mint az átlag RTL-produkciónál.
Igen ám, a zenés betétekkel viszont lesznek még gondjaim. Ha nem is az előadásmód miatt, de mintha csak kötelező műfaji körökként tekintene rá a sorozat, és nem állna kreatívan az éneklős jelenetekhez. Ha valamiben, hát ebben elkezdhetne minimális rokonságot tanúsítani A Király mint magyar produkció az amerikai zenés életrajzi filmekkel (Rocketman, Bohém rapszódia). Már ami a hozzáállást illeti.
Konklúzió
Biztos vagyok benne, hogy az RTL tényleg mindent beleadott, hogy jól szóljon, jól nézzen ki, jól legyen eljátszva és jó nagyokat üzenjen A Király. Hogy presztízssorozatként tekintsenek rá, hogy hatásosan durrantsa be az RTL+-t is, pláne, miután az HBO Max behúzta a kéziféket a magyar streaminggyártásnál.
Hogy lehet-e A Király az RTL életében az, mint ami a magyar HBO-nak volt a Terápia vagy az Aranyélet?
Érdekes kérdés ez egy kereskedelmi tévé életében, aki a streamingre most mint prémium tartalmi dobbantóként tekinthet.
A platform és a külcsín viszont nem minden. Mer ha A Király a következő epizódjaiban is releváns zenés-életrajzi produkcióként szeretné folytatni (márpedig úgy tűnik, igen), akkor ne felejtsen el se csupa szív, se kellően merész és polgárpukkasztó lenni. Az irány mindenesetre jó.
A Király szerdánként jelentkezik új epizódokkal az RTL+ streamingszolgáltatón.