Miután a Panasonic tavaly megszüntette a tévégyártást, úgy tűnt, van esély arra, hogy hamarosan kivonulhatnak az egész szektorból. Szegner Gáborral, a cég szórakoztatóelektronikai és smart home divíziójának európai kommunikációs vezetőjével beszélgettünk arról, hogy mi lesz a Panasonic televíziókkal, merre mozdul a cég, és hogy úgy általában hogyan látja a piac változásait.
A Panasonic egyike a szórakoztatóelektronikai iparág legnagyobb múltú, legkomolyabb szereplőinek. Épp ezért sokkolóan hatott tavaly a vállalat bejelentése, miszerint befejezik a házon belül történő tv-gyártást, amit költséghatékonysági okokkal magyaráztak. Azt rögtön közölték, hogy ez nem jelenti azt, hogy elengednék a televíziókat, hiszen a fejlesztéseket folytatják, és csak a komponensek összeszerelését szervezték ki egy külső partnerhez.
De ettől függetlenül sokan elkezdték kongatni a vészharangot – nem minden alap nélkül – mondván: akkor ez a sztori ennyi volt, a Panasonic ki fog vonulni a televíziós szektorból, és a jövőben más, jövedelmezőbb területekre, például az akkumulátorgyártásra koncentrálja minden energiáját. Sokan azt sem tartották kizártnak, hogy még a márkanevet is eladhatják, mint ahogy arra már annyi példát láttunk a közelmúltban, elég, ha csak a szegény JVC-re, a Pioneer-ra, a Toshibára vagy a Sharpra gondolunk.
Szegner Gábort, a Panasonic európai regionális kommunikációs vezetőjét azért kerestük meg, hogy tisztázzuk ezeket a kérdéseket. Azaz választ kapjunk arra, hogy milyen szerepet szán a konszern a televízióknak, hogyan áll ehhez a termékcsaládhoz, mik a jövőbeni tervek, és hogy hogyan látja személy szerint ő az ágazat helyzetét.
Szegner Gábor
2010 óta dolgozik a Panasonicnál. CEE régiós marketing managerként kezdte a pályafutását, ma pedig a konszern szórakoztatóelektronikai és smart home divíziójának európai kommunikációs és marketing vezetője. Nős, egy gyermek apja, Németországban él a családjával.
Forbes: Mi a helyzet a Panasonic tévés terveivel? Tavaly úgy tűnt a gyártás kiszervezését követő hìrek után, hogy a vállalat elengedheti ezt a szektort. Az idei termékek viszont nagyon meggyőzőnek tűnnek…
Szegner Gábor: Kezdjük a legfontosabbal! Szó sincs arról, hogy a Panasonic kivonulna a televíziós iparágból. Továbbra is gőzerővel folynak a fejlesztések a Japánban és Németországban található kutatási központokban.
A vállalat mindig is híres volt arról, hogy kiemelt figyelmet fordít a prémium kategóriára, azaz hogy minden évben ott legyen készülékeivel a világ legjobb televíziói között, és ezen a jövőben sem kíván változtatni.
A legnagyobb tudású, legkiválóbb képminőséget produkáló tévéink OLED képalkotási technológiára épülnek, amelyhez a panelt egy külső partnertől vásároljuk. Azonban a kijelző csak egy alap, egy nyersanyag, amelyből a saját képfeldolgozó processzorok segítségével próbáljuk meg kihozni a legtöbbet. A mérnökök képesek magát a panelt is módosítani már, aminek következtében sikerült megnövelni a fényerőt, ez pedig azt eredményezi, hogy még pontosabbak lesznek a színek, és még hitelesebb a HDR tartalmak visszaadása.
Hogy ez mennyire így van, azt épp mostanában erősítette meg az egyik leghitelesebb független szakértő is. Vincent Theoh, a vezető angol szakportál, a HDTVTEST munkatársa ugyanis az idei csúcsmodellünket, az LZ2000 típusjelzésű tévét a világ legvalósághűbb képét produkáló OLED televíziójának nevezte. Ebből is látszik, hogy önmagában a kijelző nem minden, nagyon sok hozzáadott értéket jelentenek a saját fejlesztések, technológiák.
De gondolom, azért az LCD-t sem engedi el a cég.
Természetesen a LED LCD készülékeknek sem intünk búcsút, sőt tovább bővítjük a kínálatot. Egészen pontosan mélyítjük kicsit a portfóliót, és a középkategóriát szélesítjük ki új termékekkel. De, hogy visszatérjek az eredeti kérdéshez, az összeszerelési folyamatokat valóban egy külső partner végzi már az idei évben, azonban ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a Panasonic elhagyná az ágazatot.
A gyártás továbbra is európai, illetve japán üzemekben történik, ahol nagyon szigorú standardoknak, elvárásoknak kell megfelelni.
Ez nyilván költségekkel jár, de ez garantálja az elvárt minőséget, és azt gondolom, hogy innentől kezdve gyakorlatilag mindegy, hogy mely cégnek az alkalmazottja az, aki a televíziót összeépíti. A lényeg nem ez, hanem hogy mi van a készülékházban!
A Panasonic nem egyedi úton jár ezzel, hiszen a legtöbb piaci szereplő ma már hasonló stratégiát követ, azaz kisebb-nagyobb mértékben függ a külső partnerektől, ami érintheti az alkatrészellátást épp úgy, mint az összeszerelést.
A tévék iránti érdeklődés globálisan csökken, de mi a helyzet a prémium kategóriával, ahol a Panasonic hagyományosan erős?
Az előrejelzések azt mutatják, hogy valóban csökken a televíziók iránt az érdeklődés világszerte. Ennek több oka van, amelyek közül az egyik az általános, nem túl kedvező globális gazdasági helyzet. Ilyen körülmények között pedig hagyományosan kevesebb tartós fogyasztási cikket vásárolnak az emberek.
A felső kategóriát azért ennek hatásai nem érintik annyira erősen, amit az is jól mutat, hogy a drágábbnak számító OLED tévékből várhatóan idén 20-25 százalékkal többet adnak el, mint egy évvel korábban.
Emellett az is szerepet játszik e folyamatokban, hogy már korábban is igen jó minőségű, nagyon magas színvonalú termékek kerültek piacra. Ezekkel pedig már a felhasználóik annyira elégedettek, hogy egyszerűen sokan nem érzik szükségét a váltásnak.
De itt kell megjegyeznem azt, hogy a Panasonic például abban a szerencsés helyzetben van, és főleg Németországban, hogy rendelkezik egy nagyon stabil rajongói bázissal. Ezen márkahű vásárlók egy része pedig nem pusztán kitart a cég mellett, hanem törekszik arra, hogy mindig beszerezze a legfejlettebb technológiát, megvegye az elérhető legjobb képminőséget kínáló tévét.
A berlini IFA szakkiállításon Hideki Katayama, a cég európai első embere beszédében kiemelte, hogy nagyon fontos az európai piac a cég számára. Mely országokban a legerősebb a vállalat tévés fronton?
A Németországot, Ausztriát és Svájcot magába foglaló úgynevezett DACH-régióban nagyon erős a Panasonic, ami azt jelenti, hogy az egész tévés piacon 9 százalékos részesedéssel bír. Emellett igen stabilak a pozíciói Franciaországban, a skandináv országokban és az Egyesült Királyságban is.
Észak-Amerikában és Ausztráliában nincs jelen a cég hivatalos képviselettel, legalábbis ami a tévéket illeti, de számos ázsiai országban, így például az Emirátusokban, Indonéziában, Malajziában és természetesen Japánban a vezető gyártók közé tartozik.
A konszern számos más területen is jelen van, így például gyárt és fejleszt akkumulátort, IoT-rendszereket vagy járműipari technológiákat, ám ezek nem kifejezetten látványos megoldások. A tv viszont az, így mondhatjuk, hogy ez a termékcsoport betölt egyfajta brandépítő vagy zászlóshajó szerepet a Panasonic életében?
Ez egy érdekes dolog, mert ezt így soha senki nem jelentette ki házon belül, még belső prezentációk vagy meetingek során sem.
De az én személyes véleményem az, hogy igen, a Panasonicnak komoly brand image-t adnak a tévék.
Egye több gyártó kínálatában bukkannak fel a kvantumpontos QLED és QD-OLED televíziók. Várható, hogy a Panasonic is színre lép ilyen modellekkel?
Ismerjük ezeket a technológiákat, a “radaron vannak”, de egyelőre még nem tudok ezekkel kapcsolatos konkrét tervekről vagy pláne termékekről beszámolni. Természetesen kapcsolatban vagyunk a panelgyártókkal, és ha úgy érezzük, hogy itt az idő, akkor a Panasonic portfóliójában is lesznek ilyen modellek.
És mi a helyzet a 8K-val?
Hát ez megint nagyon érdekes kérdés, mert ugyebár a Panasonic az első cégek között volt, amely működőképes 8K felbontású, azaz a jelenleg uralkodó 4K-nál négyszer nagyobb részletességet kínáló megjelenítőt mutatott be. Ezt a hatalmas plazma készüléket itt, az IFA-n is kiállítottuk egy évtizede, tehát a cég komoly tapasztalatokkal rendelkezik e téren.
Ám jelenleg a Panasonic nem kínál 8K televíziókat, aminek az a magyarázata, hogy úgy látjuk, hogy nincs igazán kereslet ezekre az extrémen nagy felbontású eszközökre. Ennek elsődleges oka pedig az, hogy egyszerűen nincsen elegendő tartalom, a meglévőket is nehéz eljuttatni a televíziókra, tehát nem lehet kihasználni a 8K-ban rejlő lehetőségeket.
Az tény, hogy a jelenlegi 8K tv-értékesítési adatok messze elmaradnak a korábbi várakozásoktól, tehát a Panasonic évekkel ezelőtt jó döntést hozott, amikor nem szállt fel erre a vonatra.
Én úgy gondolom, hogy a 8K kínál egyértelmű előnyöket, a nagyobb felbontás jobb képminőséget jelent úgy, hogy ehhez nincs szükség semmilyen egyéb kiegészítőre, tehát például szemüvegre. Ha lesz elég tartalom, valamint az árak tovább csökkennek majd, akkor az ilyen eszközök át fogják venni az uralmat a 4K-tól. De hogy ez mikor történhet meg, azt egyelőre még nem nagyon látja senki. Ez egyben azt is jelenti, hogy amikor azt látjuk, hogy van elég tartalom, kellően nagy az igény az ilyen jellegű termékek iránt, és a profitabilitás is megfelelő, akkor abban a pillanatban meg fognak jelenni a Panasonic 8K televíziók.
Mennyire fontos a Panasonic számára a gamer vonal?
Nagyon. Az elmúlt időszakban megjelentek olyan, kifejezetten játékosoknak szánt vagy nekik fontos tulajdonságok vagy szolgáltatások a televíziókon, amelyek korábban csak a monitorokban voltak elérhetőek.
Ilyen például a magas képfrissítési ráta, a dinamikusan változó képfrissítési frekvenciatámogatás, az alacsony bemeneti késleltetés vagy a válaszidő. Ennek következtében pedig egyre több gamer kezdett televíziót venni, hiszen ezek a nagy kijelzővel ellátott termékek már az általuk támasztott igényeket is elkezdték kielégíteni.
Ma pedig ott tartunk, hogy sokak számára vásárlási döntést befolyásoló szempont az, hogy egy tv mennyire alkalmas játékra.
Ebből fakadóan a Panasonic háza táján is gőzerővel folynak az olyan fejlesztések, amelyek azt célozzák, hogy a tévék e téren is jól teljesítsenek. Ennek köszönhetően jelent meg a készülékeinkben például a Game Mode Extreme és a Game Control Board funkció, amelyek révén egy gombnyomással aktiválható a játékra optimalizált beállítás, illetve villámgyorsan elérhetőek az egyes fontos paraméterek.
A Panasonic érezhetően óriási hangzást fektet a prémium tévék jó megszólalására. De valóban van erre szükség? Az ember azt gondolná, hogy aki kiad egy távolról is jól látható összeget egy televízióiért, annak már ott figyel az otthonában egy komolyabb hangrendszer.
Ez sok helyen így van, de biztosan akad rengeteg olyan háztartás is, ahol a maximális letisztultságra törekednek, ahol valamelyik fél nem akar nagy hangfalakat vagy pláne kábeleket látni a szobában. Tehát azt gondolom, hogy az sosem árt, ha egy tv hangzására is odafigyelnek. A másik pedig, hogy a Panasonic számára ez elvi kérdés. A cég arra törekszik, hogy a lehető legjobb képminőséget nyújtsa, és már emiatt sem teheti meg, hogy hangzás terén megelégedjen a középszerrel.
A csúcsmodellek audio rendszereit a Technics mérnökei fejlesztik, ami már önmagában garanciát jelent, és az idei évben tényleg sikerült szintet lépni e téren is. Az LZ2000 tv aljába, a képernyő alá számos, egyedileg vezérelt hangszórót építettek, emellett ellátták a készüléket oldalra és felfelé pozicionált hangsugárzókkal, valamint beépített mélynyomókkal. A cél pedig az volt, hogy olyan terméket tegyünk le az asztalra, aminél a felhasználó nem érzi feltétlenül azt, hogy azért szüksége lenne egy külső hangrendszer, tehát mondjuk egy soundbar vagy egy több komponensből álló szett bevetésére, és azt gondolom, hogy az erőfeszítéseket siker koronázta.
Ha már a Technics szóba került… A Panasonic csoport 2014-ben élesztette újjá a brandet tetszhalott állapotból. Azonban az audio eszközök piaca manapság meglehetősen kemény terep. Számos komoly versenyző, így például az Onkyo, a Pioneer vagy a Philips került komoly bajba az elmúlt években például. Mennyire van nehéz dolga a Technics-nek? Sikerült megközelíteni vagy elérni a kitűzött eredményeket?
Bár az tény, hogy sokáig nem voltak új termékek, de az is igaz, hogy a munkát nem a nulláról kellett kezdenünk. A név benne volt a köztudatban bizonyos mértékig, ami azért nagy segítséget nyújtott. Ez önmagában persze kevés lenne a sikerhez, de a mérnökök és dizájnerek is megtettek mindent, hogy az új modellek megfelelő minőséget képviseljenek minden szinten. A jelek szerint pedig a vásárlók mindezt értékelik, úgyhogy az elért eredményekkel elégedettek vagyunk.
A Technics folyamatosan nő, évről évre javulnak az értékesítési adatok, úgyhogy nem lehet okunk panaszra. Persze azt sem hallgathatjuk el, hogy a hatalmas Panasonic Corporation olyan masszív és stabil hátteret képes nyújtani a márkának, amelyet a fent említett brandek a tulajdonosaiktól nem biztos, hogy megkaptak. Mindenesetre azt gondolom, hogy a dolgok a Technics esetében is jó irányba haladnak, a jövő itt is fényesnek tűnik.