Zsiday Viktor sztáralapkezelő szerint nem igazán fogja segíteni a kormány gazdasági céljait a hétvégén bevezetett új hatósági árszabályozás a benzinkutakon.
A befektetési szakember már a hatósági árak bevezetését is kritizálta, mivel:
- a magas üzemanyagárak csökkentették volna a fogyasztást, ami jót tett volna a folyó fizetési mérleg hiányának (az olajt devizáért vesszük, amiből épp nincs sok Magyarországon);
- ez további nyomást helyezett a forint árfolyamára, a kamatokat (emiatt is) emelni kellett, ez lassítja a gazdaságot;
- egyfajta jövedelemátrendezés az amúgy is magasabb jövedelműek (autóval rendelkezők) részére, ahogy Zsiday fogalmaz: ez sima „einstand”;
- ráadásul az adhoc intézkedések rombolják az üzleti bizalmat;
- feldolgozott termékeket (benzin, dízel) nem éri meg ide hozni a rögzített árak miatt (a Mol is az importnehézségekre hivatkozva fordult a kormányhoz).
A hétvégén a kormány bejelentette: a céges autók nem tankolhatnak a 480 forintos, rögzített árú üzemanyagokból.
Mi vár most a magyar gazdaságra? Zsiday ezt is végigvette legutóbbi blogbejegyzésében:
- a fogyasztás érdemben nem fog csökkeni, aki munkára használja az autóját, nem fog kevesebbet autózni;
- „láthatóan kapkodás zajlik”: ez tovább rombolja az üzleti bizalmat;
- továbbra sem éri meg Magyarországra feldolgozott terméket behozni (nem „nagyon nagy, csak nagy” lesz ezeknek a cégeknek a vesztesége, vagyis az ellátásbiztonsággal lehetnek gondok);
- megemeli a vállalkozások költségeit, vagyis további inflációt generál (ennek szintje már így is magas és még magasabb lehet);
- Mol: plusz profit jöhetne a keresletcsökkenésből (ez mennyire nonszensz – a szerk), de a kormány ezt rögtön el is vette az olajtársaságra korábban kirobbant extraprofitadó megemelésével;
- pozitívum (az államháztartás szempontjából): nőnek a magyar állam bevételei (a magasabb áfabevétel miatt), hiszen ez egy „indirekt adóemelés, ami a vállalkozások fizetnek meg”.
A befektető végül – tankönyvi módon – így foglalja össze a tanulságot:
Az árrögzítés szinte minden esetben káros, gazdaságtorzító, jellemzően szociálisan igazságtalan, és hosszabb távon hiánygazdasághoz vezet.