Automatikus inflációkövető díjkorrekció – lassan valószínűleg egyre több szolgáltatónál ismerkedhetünk meg ezzel a kifejezéssel. A héten a Magyar Telekom jelentette be, hogy 2023-tól automatikusan az inflációhoz igazítja díjszabását, de már idén szeptember 1-től megemeli számos, elsősorban a régebbi díjcsomagokat érintő előfizetési és igénybe vételi díjait.
A HWSW pénteki cikke szerint a szolgáltató a júliusi előfizetői számlalevelében közli, hogy számos, elsősorban régebbi díjcsomagot és opciót érintően megemeli előfizetési és igénybe vételi díjait szeptember 1-től. Pedig a szolgáltató, korábbi gyakorlata alapján soha nem nyúlt hozzá a régebbi konstrukciók díjazásához, így előfordulhatott, hogy az ügyfelek hosszú éveken keresztül változatlan havi díj mellett használhattak egy-egy szolgáltatást, hacsak időközben nem szerződtek át újabb díjcsomagra, például egy felajánlott készülékvásárlási kedvezményért cserébe.
A szeptember elsején esedékes díjkorrekciók elsősorban a 2017-től 2020-ig értékesített, már lezárt lakossági mobiltelefon, mobilinternet, vezetékes internet, vezetékes telefon és tévészolgáltatásokat érintik, mértékük pedig többnyire nem éri el a 10 százalékot.
A Telekom előtt legutóbb a 4iG tulajdonában lévő Digi Távközlési Kft. korrigált lakossági árain, éppen július 1-jétől. A cég ezt megelőzően hosszú évekig nem nyúlt a tarifák árazásához, a most végrehajtott díjkorrekció mértéke átlagosan 12 százalék volt a Digi esetében.
Nem újdonság az inflációs árkorrekció
A Magyar Telekom azt is bejelentette, hogy az általa nyújtott szolgáltatások és azok ellenértéke közötti arányosság megőrzése érdekében, bevezet egy új, inflációs árkorrekciót rögzítő részt az általános szerződési feltételei közé.
Rögzíti, hogy
- a mobil hang díjcsomagok havidíjai,
- a mobil internet adatdíjcsomagok havidíjai,
- a vezetékes internet díjcsomagok havidíjai,
- a vezetékes telefon díjcsomagok havi előfizetési díjai,
- a TV havi előfizetési díjai
a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex-változás mértékével megegyezően változnak az előző év végi díjakhoz képest. Az árváltozást a KSH éves átlagos fogyasztói árindexet tartalmazó közleményének közzétételét követő 90 napon belül hajtják végre, automatikusan.
Első alkalommal 2023 elején, a 2022-es inflációs adatokat figyelembe véve.
A HWSW azt írta, az inflációs árkorrekció lehetősége nem újdonság a magyar távközlési piacon, korábban a Yettel Magyarország is beépített ilyen passzust szerződési feltételeibe, illetve a Vodafone Magyarország augusztus 8-tól érvényes szerződési feltételei szinte betű szerint ugyanezt a változást tartalmazzák, annyi különbséggel, hogy a brit tulajdonú operátornál az árváltozás alapja nem a naptári év szerint, hanem a tárgyévét megelőző naptári év augusztus 31. napja és az azt megelőző naptári év szeptember 1. napja között mért havi fogyasztói árindex-változás.
Nem az extraprofitadó miatt
A Telekom a díjváltozásokkal kapcsolatban hangsúlyozta, a korrekciókra nem a szolgáltatóra kirótt, egyébként éves szinten nagyjából 25 milliárd forintos plusz adóterhet jelentő extraprofitadó miatt került sor. Azt írták, az energiaárak és a beszállítói költségek drasztikus emelkedése kényszerítette őket a díjak felülvizsgálatára. Értéknövelő beruházásaik növekvő költsége is indokolja döntésüket. Ráadásul az elmúlt években nem érvényesítettük díjaikban az infláció hatását.